Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Fyrverkerier

Fyrverkerier

Just nu pågår det, återigen, en spridd diskussion om Nyårsfyrverkeriernas vara eller icke vara.
De främsta argumenten MOT detta är följande (inte rangordnat):
1. Miljöförstöring 2. Djur blir rädda 3.Fulla ungdomar skadas allvarligt.

Håller detta för ytterligare ett förbud i vårt kära men underliga land??
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

kent57!!

Detta fyrverkeri och smällande är av ondo. Vem har glädje av detta oväsen.
Möjligen dessa småknattar. Men när dom trevar sig fram utan fingrar och synskadade. Då är det lagom roligt.

Ett förbud vore välsignat, men då fixar dom väl hemkörda bomber så hela hus ramlar ihop.

Straffet för att tillverka,sälja och langa material till bomber skulle vara
livstids halshuggning. Minst!!
Men det finns dom som tjäna stora pengar på eländet!! Eller var sägs om en låda " sprängämne" för 2000:- slut på några sekunder!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_722689.svd

Det kommer nog att smälla en hel del.
Annons
kent57
ett fjärde alternativ på din lista är
att använda raketer som vapen som de riktar mot person och egendom.

det har helt enkelt gått för långt.

minska ned säljställena och sälj bara sista dagen på året.
samt registrera alla som köper

säger jag som själv är sprängd i bitar av en raket.
men ändå ser tjusningen i ett vackert fyrverkeri.
Ett bra alternativ Göcke! Sälj bara dan före nyår. Som det ser ut nu börja dom skjuta vid jul. Och till och med långt efter nyår, om dom har några kvar.
Låter kul, trevligt o positivt p alla sätt ju - som en film med Jack Lemmon & Walter Matthau.....
kent57!

Det är väl redan förbjudet att skjuta fyrverkerier?!, utom på nyårsafton och då i ett slutet sällskap med en beviljad ansökan om att få sätta fjutt på
stubinerna, tror att det är polisen som sköter dessa ansökningar.

Här i Tokstan, i ett visst bostadsområde smäller det från 04.00 till 06.00,
polisen kan inget göra för de gömmer sig och är ju väldigt duktiga
på att "hålla varann om ryggen" de stackarna, lär ju komma från ett liv med ständigt krig och annat elände! PYTTSAN!! de skjuter ju för f-n värst

I mitt område är det en polis-son som är värst, han går i 5:an!!!

/Mi
Kent57!


Hur farligt det än är så riktar man in sig fel om man skyller på smällarna, om man tar bort dem kommer det bara att innebära på sikt att de kommer att göra nånting annat på nyår än att vara hemma med familjen och smälla smällare, förmodligen kommer de flesta nog vara ute och ränna på fyllan istället.

Har några tips att motverka argumenten;

Första; Miljöförstöring, det här har folk klagat på i alla år om det nu är så miljöförstörande borde man väl kunna sortera ut dem värsta, men det ska man också tänka på så fort du eldar bara nått vedträ i skogen är det miljöförstöring, när materiat bryts ner kommer atomerna vara kvar men i molekyl form av Koldioxid, viserligen är mängderna små men mängden koldioxid från smällare och raketer är ju bara på knappt 2 % av vad en bil släpper ut per mil.


Andra; att djur blir rädda hör inte till det ovanliga så fort du smäller i en dörr kan de krypa till, och om man vet att det kommer att smällas mkt kan man ge dem lugnande i liten dos, man kan också åka till något lugnt ställe över nyår ( det finns ju faktiskt platser som det är helt fritt från smällare.

Och det tredje;

Att fulla ungdomar skadas, till att börja med ska väl för i helskotta inte ungdomar vara fulla!
där kan föräldrar ställa in och hålla lite mer koll på sina barn, en av de sista saker man vill är ju att ha sin son/dotter hemkommande onyktra med polis eskort.
Jag säger inte att det är föräldrarnas fel alltid men de har en väldigt stor del i det här.

Och det fjärde; skadegörelse är vanligt överallt och närsomhelst, även här kan omgivningen och föräldrar hålla ett öga öppet för att se om det är nån i ens egen närhet som förstör, de flesta som gör det inser oftast inte heller att det är dem som drabbas i slutändan, när nått är förstört måste det lagas, skatten höjs, föräldrar får mindre lön och barnen för oftast också mindre pengar.

Om ni tycker jag är helt ute och cyklar så behöver ny inte lyssna på ett dugg av vad jag skrev men det här är min synvinkel, och som jag ser att det fungerar.


mimmi61....du kan väl inte p fullaste allvar menar att det är ett problem m fyrverkerier för att en unge som går i femman håller p m saker som för honom är olagligt?? Om du vet om det så vet väl fler och varför gör ingen ngt åt problemet istället - dvs UNGEN!!!
För min del önskar jag förbud....för 3 år sedan kom en stor raket ca 0,5 m från burspråket tog i väggen studsade ut 2 m. och brände ett stort märke i stenplattan för att ytterligare studsa några m. innan sista explosionen kom

Hade den gått igenom fönstret, hade jag troligen inte bott i samma hus i dag.

Har man så mycket överflöd av pengar, kan dom säkert komma till bättre nytta på trevligare sätt

Kemos


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem