Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Fyrverkerier

Fyrverkerier

Just nu pågår det, återigen, en spridd diskussion om Nyårsfyrverkeriernas vara eller icke vara.
De främsta argumenten MOT detta är följande (inte rangordnat):
1. Miljöförstöring 2. Djur blir rädda 3.Fulla ungdomar skadas allvarligt.

Håller detta för ytterligare ett förbud i vårt kära men underliga land??
Antal svar på detta inlägg: 43
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

pensionär....Lögn - har aldrig m ett ord sagt att jag inte vill ha 45+ åsikter. Men däremot antyder jag att det är endast en 15 åring som verkligen haft förmåga eller vilja att svara p frågorna.
Håller till fullt och fast med pensionär!


Men jag tycker att ni kan sluta prata om mig som 15-åringen , jag kan faktiskt också läsa det här, och vare sig ni vill eller inte står jag fast vid vad jag skrivit,
och ja vargo ni har väl alla varit 15 men tider förändras och ungdomar på din tid var väl knappast som ungdomar före din tid eller efter din tid,

men det har du också helt rätt i, att frågan var att om argumenten räcker för att förbjuda smällare, och det tkr jag inte,
för om de kan motargumenteras och de argumenten visas vara korrekta kan man inte argumentera på det längre. ( för många argumenteringar )

T`ex
nån säger att det är miljöfarligt, men det är bilar också och Sverige är det i antal en bil per varannan invånare, det är där man ska lägga ner krut och argumentera, smällare är ju nästan ingenting jämfört med det.

Och sen har jag försökt läst lite mellan raderna och enligt vad några av er säger så anser inte jag att just några inte tar mig på allvar och skattar mina åsikter mindre för att jag är 15, må så vara att ni har mer erfarenhet av livet men jag är ocksp en individ som har rätt att uttrycka sig.

pensionär Tack för en öppning till ett uttalande!

( Johan)
( inte det där med 45+ åsikter och sånt )

Tack för förtroendet Kent57
Annons
people_lies.......jag håller med dig i allt du skrivit de har ingen betydelse om du är 15 eller 30 jag tycker du har bra åsikter.
Kent 57 skrev:
"Just nu pågår det, återigen, en spridd diskussion om Nyårsfyrverkeriernas vara eller icke vara.

De främsta argumenten MOT detta är följande (inte rangordnat):
Miljöförstöring
2.Djur blir rädda
3.Fulla ungdomar skadas allvarligt.
Håller detta för ytterligare ett förbud i vårt kära men underliga land?? "

Jag tycker så här:
Miljöförstöring - försumbart om inte raketerna tar eld i hus och hem.

Visst blir djur rädda - men nog håller vi väl ordning på hundar och katter
när fyrverkerierna drag igång. Men jag tror det det finns många människor som blir rädda också. Invandrare från krigförande länder t ex.

Fulla ungdomar - nej det håller inte för ytterligare förbud. Jag tror nog att även många av oss "åldringar" har varit och är lite på kanelen på Nyårsafton!

Låt oss få ha lite roligt (utan förbud) men med sans och måtta. Visst är det väl festligt med färgglada raketer mot den mörka himlen! En liten föraning om att vi är på väg mot ljusare tider!

Jag är envis och tror inte på förbud jämt och ständigt. Det skapar bara trots och demonstrationer mot alla de förbud vi redan har i vårt land.


Det är rätt Grabben, vare sig man är 15+ eller 65+,

har man rätt att ha en egen åsikt och den ska man, hålla fast vid!
Vi kan ju ha en promillegräns vid fyrverkerianvändning liksom vid bilkörning
jag röstar för
Tack Moppan för ett genomtänkt svar.

3. Jag växte upp med en kompis som stoppade en smällare i fyllan o villan i en byxficka och hans ben såg ut därefter sedan. 5-6 operationer senare var det bättre men ett oförglömligt minne.
Men - inte skall en hel nation lagstitas till förbud p g a detta. Vad görs inte i fyllan o villan under det resterande året utan att det förbjuds i lag. (Lyssna m Visbys bofasta befolkning vad de tycker om skrik o gap, spyor, misshandel, slagsmål etc om nätterna igenom. För dom, är det ett precist lika stort problem såfall, som dessutom pågår i 60 dygn ungefär.)
2. Jag har haft ett antal schäfrar och just nu 2 katter. Hundarna tog jag helt enkelt inte ut i ett sammanhang de inte klarade av. Men det kunde innebära alltför stora folkmassor m stor trängsel. Även det mycket stressande för en hund. Katterna tycker inte om raketer och smällare och jag ser till att de är inomhus och trygga då.
1. Miljöförstöring sker vid ett så gränslöst stort antal tillfälle i vårt land varje dygn året runt, så att förneka en stunds kortvarig glädje av den orsaken är enbart löjeväckande.

Alltså - av de tre argumenten som angavs i frågeställningen anser i vart fall inte jag att sveriges befolkning skall undantas från möjligheten att skjuta fyrverkerier o smällare.
Det låter som om du talar för hela Sveriges befolkning,men det finns säkert en väldig stor del som vill slippa höra allt smällande,vad tycker du att dom skall göra för att slippa

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem