Måndag 20 maj 2024 vecka 21
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Alkoholkonsumtion

Alkoholkonsumtion

Har märkt att det ofta i inläggen går lite off topic, inte så mycket men det verkar som många har intresse av att tala om att de just tagit en öl eller skalla ta en, eller så är det lördag och då skall man dricka öl, eller kanske någon får en pik för att han inte verkar nykter.

Hu mycket alkohol förtär ni egentligen på ett år. för egen del skulle jag tro att jag dricker 4 liter starksprit, 3 flaskor vin och ingen öl eftersom jag inte tycker om det.

Tror själv att jag ligger en bra bit under genomsnittet, eller har jag fel för mig?

Antal svar på detta inlägg: 47
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

" Oavsett vad du ska göra påverkas din prestationsförmåga om du har druckit alkohol. Både medan alkoholen finns i kroppen och när du har förbränt den. Fast exakt hur dina prestationer påverkas beror på vilken typ av aktivitet det handlar om.

Idrott
Alla vet nog att det inte är lyckat att idrotta precis när man har druckit. Det är inte ens någon bra idé om man sysslar med skytte - alkohol kan visserligen ha en lugnande verkan på den som är nervös, men det viktigaste för en skytt är att andningen fungerar perfekt, och det gör den inte om man har alkohol i blodet.

Även dagen efter är prestationsförmågan nedsatt. Tester har visat att alla idrottsresultat blir sämre. Har man druckit mycket kan det dessutom vara skadligt att träna dagen efter, speciellt för hjärtat.

Sex
Det här är betydligt mer komplicerat. Å ena sidan frigörs dopamin i kroppen när du dricker, vilket tar bort nervositet och spänningar. Det finns också ett samband mellan dopamin och begär, vilket kan förklara varför ens sällskap kan bli attraktivare ett par glas in på kvällen.

Dessutom frisätts serotonin, som ökar längtan efter samvaro med andra människor, och endorfiner, som ger känslor av lycka.

Alkoholen får utan tvivel lusten att öka. Å andra sidan kan den få förmågan att minska. Hos män kan den rentav orsaka impotens, på både kort och lång sikt, vilket antas bero på att större doser alkohol minskar halten av testosteron. Så precis som i alla andra sammanhang är det bäst att dricka måttligt, om man vill dricka.

Bilkörning
På det här området är det farligaste med alkohol att den minskar både förmågan och självkritiken. Vilket kan leda till att personer som egentligen vet att man inte ska köra när man har druckit kan få för sig att göra det ändå.

Förmågan att köra bil kan vara rejält nedsatt även dagen efter. Försök har visat att körförmågan varit hela 20 procent sämre även när försökspersonerna varken haft alkohol kvar i kroppen eller känt sig bakfulla (sämre avståndsbedömning, sämre mörkeseende och man blir snabbare trött)."

Spelar ju ingen roll om man dricker "bara" 2 öl om dagen, reaktions och prestationsförmågan påverkas negativt plus att man får dåligt "ölsinne" vilket en del av er säkerligen kommer att reagera negativt på detta inlägg men det bjuder jag på...




DedaPera!

Snacka om långa inlägg. Du slår rekord. Men du är mysig och vill väl.

Jag tror nog att många är medvetna om sina brister.

För min personliga del så citerar jag ditt inlägg:

"Dessutom frisätts serotonin, som ökar längtan efter samvaro med andra människor, och endorfiner, som ger känslor av lycka."

Så känner jag det just nu. Ha,ha!
Om du inte svarar inom 5 minuter.




leiake
Annons
jigsaw!

Du svarar efter en halvtimma. Du är för Goo!

DeraPera! är nog på ett annat Forum och gör sig märkvärdig. Han vet antagligen inte att det finns något som heter "Google"

Men han är mysig. Helt klart. Väldigt mysig!

Laholm. Är inte det "På Spåret".

Nu är dom 5 minuterna förbi så jag tänkte göra bort mig lite till....

Citerar mig själv:
"... Försök har visat att körförmågan varit hela 20 procent sämre även när försökspersonerna varken haft alkohol kvar i kroppen eller känt sig bakfulla (sämre avståndsbedömning, sämre mörkeseende och man blir snabbare trött)."
Slut citat.

Ingen alkohol kvar i kroppen och ingen baksmälla, alltså med andra ord så är man helt "grön" (tycker man själv i alla fall) och sätta sig i bilen och köra eller.???
Ändå så har man mätt fram att körförmågan är 20% sämre .... ??? Med andra ord vid en krock så ser man inte om personen i frågan har konsumerat sprit ...

Så länge man är medveten om sina brister så kan man ju göra något åt saken, men ner man resonerar att 2 öl hit eller dit om dagen inte är problem då är man ju inne i självförnekelse och viftar bort alla problem som kan uppstå om man t.ex. sätter sig i en bil och kör ....

Förlåt om jag har "trampat någon på tårna" detta är vad JAG tycker och tänker om medvetenhet, ansvar gentemot medmänniskor i trafiken och självförnekelse .... Självförnekelsen i frågan om alkohol ser JAG som Alkoholism.

Ha,ha leiake såg dit sissta inlägg ju Björn på spåret är Laholmare...

vi avslutar den här tråden den leder ingenstans men låt oss fördjupa isexualitet det är ett ämne som berör och rör sex är tror jag tabu för men och kvinnor över medelålden likväl är men och kvinnor kåta och vill ha glädjen och njutningen i det enaståendigt att bara vara tillsamans
Ja du har ju förmågan att dra upp sex snack överallt lille pg
nåja fjällbonde vet inte om jag dragit upp sexualitet men det förefaller vara aktuellt och kontroversuellt?
Varför avsluta.??? Det finns säkert fler än dig cicero som vill kommentera och skriva vad dom tycker och hur mycket dom konsumerar. Om du vill diskutera sex så öppna en egen tråd...

Nu kör vi!Sexualitet förefaller vara tabu och fy.. var tror du att du kom i frånjo
jo två underbara man och kvinna som blev förälskade och kåta och så gjorde de det som alla vill.............finns det någon som inte vill?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem