Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Wikileaks

Wikileaks

Men hallå.
Är det ingen som har åsikter om detta?

Sjävl tycker jag spontant att det är suveränt bra att avslöja allt "taskspeleri", men det kanske är kortsynt.
Självklart borde det här påverka mycket av utrikespolitiken tycker jag, och i synnerhet, det imperialistiska, kapitalistiska USA. Var det inte så man skrek -95 under Vietnamdemonstrationerna?
Nu kanske vi inte är Guds bästa barn. Att vi lutat oss mot Nato och USA i många år, borde inte vara någon nyhet, men ni som läser detta kanske tillhör någon ny, yngre oupplyst generation.
Hemliga flygfält, med hemliga flyg mitt i natten. Detta skedde för många år sedan och det finns mycket i mitt hemliga minne om detta.
Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Han inställde sig "korkad" som han är själv på en polisstation i London.....
Topnotch!

Då ljuger domaren,för han säger följande:

"Domaren påpekade också att Assange inte frivilligt hade överlämnat sig till polisen och att han har hållit sig gömd i Storbritannien"
Läs på...
Annons
Leiake - hjälper Dig hjärna en smula på traven... - "Åklagaren argumenterade för att Assange måste kvarstå i polisens förvar. Enligt åklagaren innebär Assanges "nomadiska livsstil en flyktrisk trots att han i dag överlämnat sig själv"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8241411.ab
leiake skrev

Det man inte vet har man inte ont av!!

Vi försöker skapa ett Sverige och en värld som är öppen och demokratiskt och då är kunskap en mycket viktig del för att kunna skapa det. Din åsikt passar bättre i ett land med diktatur och passiva medborgare.

Det ska bli intressant vad som händer nu, internetattackerna som skett nu mot åklagare och advokat är nog bara början på kanske ett storskaligt uppror på internet för jag tror att det är miljoner människor världen över som stöder Wikileaks.

Själv så håller jag på att gå igenom en hög dokument som jag laddat ned och som intresserar mig. Dessa handlar inte om Sverige för det sköter massmedia om, utan mer globalt för att kunna gissa vad vi har att vänta i framtiden.
Att USA hade så bristfälliga säkerhetssystem är skrämmande. Motsvarande infomation borde normalt sändas från alla länders ambassader men man har tydligen bättre krypteringssystem. Det blir väl till att återgå till den gamla hederliga kurirposten då en betrodd tjänsteman flög runt i världen med sina handlingar.
Vi får nog se en åtstramning i publiciteten kring länders samtal med varandra. En del av vår eller andras politik kan inte föras genom media.
Det är fullständigt genomruttet att världens "ledande demokratier" ägnar sig åt den mörkläggning av brott mot mänskligheten som man gjort/gör och sedan ägnar sina krafter åt att "skjuta budbäraren".

Nästa år skall USA anordna "Världspressfrihetens Dag" - vilket skämt!

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2010/12/152465.htm
Nu kommer OpenLeaks som efterföljare till Wikileaks.

Varför?

Assange har råkat i bråk med sina kompanjoner. Han har släppt alla dokument fritt till alla utan betalning eller ersättning. De andra har nog inte gillat detta.

OpenLeaks kommer bara att släppa läckor till organisationer. Varför? För att kunna ta betalt förstås. USA skulle säkert ha betalt stora belopp för vissa av dom dokument som släppts. En affärside helt enkelt.

Assange må vara en kontoversiell person som kanske inte alltid kunnat behärska sin kåthet men han har inte tjänat dom pengar på läckorna som han kunnat göra om han hade velat.

Jag har förresten bestämt att lämna tillbaka mina bankort med MCard som en protest. Som ersättning för MCard så kommer jag att välja Neteller, en engelsk börsnoterad internetbank. Deras kort är gratis.
"pedhan" - förstår Din inställning helt & heder åt Ditt beslut ang. MCard. Jag har sagt upp mitt betalningskonto på PayPal.

Men - totalt sett så handlar det vare sig om Wikileaks eller om Julian Assange.

Det handlar om att regeringar och myndigheter ljuger för sina medborgare i så kallat demokratiska länder.

Det handlar om informationsfrihet över hela världen.

Det handlar om att inte kunna mygla och mörka avancerade brott som man vanligtvis belägger medborgare med fängelsestraff och i vissa fall dödsstraff.

Det Wikileaks har startat är en rörelse som inte går att stoppa och "Openleaks" kan verkligen inte känna sig säkra om deras koncept handlar om en affärsidé. Då faller liksom hela tanken från början.
Det är ju omöjligt att säga sanningen till sina närmaste ibland. Det är något
som talar om att det blir "piss" om jag säger vad jag tycker.

Likadant är det stater och ambassader emellan. Sanningen är för grym.

Jag jämför Wikileaks med att någon snor en dagbok och läser upp den för
alla anhöriga. Man gör inte så. Det är oetiskt.

Neteller är knutet till Mastercard.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem