Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Wikileaks

Wikileaks

Men hallå.
Är det ingen som har åsikter om detta?

Sjävl tycker jag spontant att det är suveränt bra att avslöja allt "taskspeleri", men det kanske är kortsynt.
Självklart borde det här påverka mycket av utrikespolitiken tycker jag, och i synnerhet, det imperialistiska, kapitalistiska USA. Var det inte så man skrek -95 under Vietnamdemonstrationerna?
Nu kanske vi inte är Guds bästa barn. Att vi lutat oss mot Nato och USA i många år, borde inte vara någon nyhet, men ni som läser detta kanske tillhör någon ny, yngre oupplyst generation.
Hemliga flygfält, med hemliga flyg mitt i natten. Detta skedde för många år sedan och det finns mycket i mitt hemliga minne om detta.
Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Ojdå det blev visst dubbelt ber om ursäkt.

Såg att IS har Wikileaks som länktips, blev nog lite förvånad men det hedrar IS att dom stöder det fria ordet.

Blev också förvånad av följande artikel i SvD

http://goo.gl/QcxFy

Två moderata riksdagsmän som stöder Wikilaeks och direkt tar strid med USA.

Moderaterna är kanske inte så USA allierade som jag trodde!!!!!!
pedhan : blandar du inte ihop korten nu

wikileaks sitter inte i knät på förhandlare eller vid politiska möten.
så deras roll är inte att tala fritt och öppet om dem.
det de kan göra är det som de gör idag.

fånga materialet och censuera det i sina egna syften.

så källkritiken är ännu mer en angelägenhet för läsaren att se upp med.
ännu mer nu när de sedan lämnar ut det till media som styrs av politiska intressen.
Jag är inte insatt i alla detaljer, men självklart tar maktapparaten till alla medel för att tysta och svärta ner den som försöker avslöja dem.
Om våldtäkts-anklagelserna ingår i detta är frågan-det kanske beror på ett "enkelt" svartsjukedrama?
http://korta.nu/5b1ak

Vår nya digitala online-tidsålder har både för- och nackdelar.
Det gäller att tänka sig för vad man gör online-för allt finns kvar och går att spåra.
Som sagt-jag är inte insatt i alla turer kring Wikileaks och jakten på Assange, men det som sägs i ovanstående länk gör åtminstone mig misstänksam...
Annons
Det knepiga är att när Wikileaks avslöjade militära hemligheter så blev reaktionerna sådär lite lagom irriterade, men nu när de avslöjar "stora hemligheter" såsom att t.ex. Kalle Bildt skulle drivas av ett lite för stort ego, då jävlar! Då ska australiensaren avrättas m.m.
Wikileaks "censurerar" inget material "i sina egna syften" - svammel som motsäger sig själv!
För vilka syften skulle det vara isåfall?? För att bli hotat över hela den västerländska världen av politiker som tycker att deras agerande i lönndom inte borde bli avslöjat?

Wikilekas lämnar det material de får till tidningar, tv-stationer mm. i veckor innan det publiceras. Allt för att det skall gå att sätta sig in materialet och dess eventuella relevans. Och vi pratar om världsomspännande nyhetsbyråer. Utgår från att de är mer "källkritiska" än vad vi i detta forum har en susning om....
Här har Mr. Assange bokat rum 130 på Grand Hotell enligt läckor på UD.

Han har avslöjat att Carl Blidt är en hund med utstående öron.
Det gör man inte ostraffat. Då blir det att antingen åka med SJ varje dag eller
att bo på hotell med egen rastgård.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03988.jpg
Mr. Assange Tala kanske sanning!!
Göcke,

du läser mitt inlägg som fan läser bibeln typ, jag har inget önskemål att Mr Assange ska vara nån observatör vid politiska möten, han är idag bara ett redskap för att våra politiker ska förstå det nödvändiga i mer öppen insyn i maktens korridorer

alla censurer och vinklar vi våra budskap för att vi ska uppnå en personlig vinning, så även Mr Assange, för offentliga personer är det i de flesta fall makten och härligheten som lockar, när dom nått makten och härligheten så är dom i de flesta fall förbrukade, då arbetar dom mest för egen vinning, våra Carl Bildt och Göran Persson är typexempel på detta, det är på resan till makten och härligheten som de gör nytta för det allmänna

en liten personlig reflektion över människans alter ego bara

Jag såg på SVT play igår deras program om Wikileaks. I början så släppte Assange allt material rakt av utan nån censur eller redigering. Han fick kritik för detta därför att det utsatte enskilda människor i Afganistan och Irak för risker. De började då redigera materialet. Redan här så går Mr Assange ifrån sin ursprungliga ide för att inte förlora sympatisörer. Vaddå? Är man i ett land i krig och har tagit ställning för ena sidan i konflikten så får man väl ta den risk det innebär. Det finns inte en ond och en god sida i ett krig. Båda är onda. Det visar ju inte minst de filmer Wikileaks visat från Irak hur amerikanska soldater agerat.

Terrordådet i Stockholm var det bästa som kunde hända. En terrorist död och ingen oskyldig skadad. Förhoppningsvis får vi nu en opinion i Sverige som gör att regerigen tvingas ta hem de svenska trupperna innan fler terrordåd inträffar här.
Det som störde mig lite i gårdagens tv-program, är ju att Wikieleaks i stort sett endast publicerar material från väst. Det här gör att det känns lite för politiskt vridet för att jag ska känna mig nöjd. Jag tycker fortfarande att det är bra att myglet mm. tvingas fram, men det ska vara från alla sidor då.
Öh... så att bara för att östfolket är hårt hållna och inte vågar läcka så ska vi också sluta oss? Det hela bygger ju liksom på att någon har lust att läcka.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem