Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Om det var val idag - vilket parti?

Om det var val idag - vilket parti?

Hej!

Undrar lite hur ni skulle rösta om det var val idag? Själv är jag väldigt osäker. Förra valet så röstade jag på Miljöpartiet. Men om det vore val idag så vet jag faktiskt inte. Har ni någon klar uppfattning vad ni skulle rösta på?

/Eric
Antal svar på detta inlägg: 59
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Vänsterpartiet kommer antagligen min röst falla på, eventuellt miljöpartiet. Är dock lite skeptisk till dom när dom inte tydligt säger vilken sida dom står på, höger eller vänster.

Gillar förslaget gratis kollaktivtrafik

Jag gör väl ett nytt försök att få bort Persson från tronen.....

Tycker han har suttit och sabbat länge nog.....

// M
Jag håller med lappen.
Helst skulle jag se att S fick egen majoritet. Varför? När flera partier ska samsas så blir det kompromisser som totalt innebär att utgifterna skenar iväg med risk för skattehöjningar/avgiftsökningar/skuldökningar. Senaste borgerliga försöket var ett klassiskt exempel på det, statsskulden ökade dramatiskt. Om man lånar pengar till investeringar(vägar, byggen ..) så är det ok, men till driften dvs löner, hyran etc riktigt dåligt. Sura avbetalningar kommer då. Tänk själv - låna till utlandsresa 15000kr - har du då råd med semester nästa år? Tyvärr kanske det blir ett regeringsbyte mycket beroende på massmedias makt att föra fram"skandaler" av olika slag men en borgerlig regering blir inte långlivad. Historiskt sett så är det bara S som kan regera landet och det vet bl a företagen.
Orkar du så läs http://www.abc.se/~m9339/bib/galna/galna-book-8.html
Rösta S - men engagera dig - mycket bör och kan ändras.
Annons
Hej!

Jag är lite skeptisk till att rösta då alla numera ÄNDÅ måste följa den monetaristiska vägen!

Politiker är ju bara slavar under kapitalet och hur dom än vrider och vänder hit och dit på saker går det ändå inte..!

Marknaden är ju det självklara valet bakom ridåerna..
Birger:
Visst måste staten låna i kristider, även till löner och dyligt. Ska man sparka dom anställda annars? och spä på krisen ytterligare? Näää...

Jag röstar på socialdemokraterna,aldrig moderater!!!!!!!!!!!!!

Det känns som om Anton är nöjd med dagens politik och Sveriges situation. Är det Sveriges starka ställning i världen som får dig att tänka så ? Eller är det sossarnas jobb program, som inte har gett nåt resultat, eller är det våra ökande utlndsskuld, eller kanske skandalerna som haglar tätt? Jag undrar.........

Det kanske helt enkelt är så att det som lockar är det generösa program som erbjuds dom i Sverige som inte tycker om att arbeta för sin lön, utan hellre kvitterar ut den av försäkringskassan/sos?

*hmmmmm*

Själv vet jag inte riktigt vad som gör mig mest uppretad med sossarnas politik, men "all of the above" kommer ju rätt så nära!

// M
Jo eller så blir man skrämnd av M som vill sätta cansersjuka i arbete när de går på strål och cellgift behandling.
eller så kommer man ihåg vilken salig blå/grön röra det var när de var vid makten, tycker det är som att välja mellan pest och kolera. Komihåg att det inte är valöftena som är det viktiga utan vad som döljer sig bakom löftena.
För när någon sedan sitter vid makten
så är det inte det ni har röstat på ialla fall
som kanske blir utslagsgivande.

Vi skulle behöva ett tvåpartisystem istället.
och ett röstsystem som kan träda in när som hellst i enskilda frågor. så att man kan såga politikerna jäms med fotknölarna
när de är för styva i korken.

Har man följt alla diskussioner här på IS , så inser man att det skulle vara fullt möjligt att ha flytande val , som utslag på alla tidningsrubriker. :)
Då kan de inte neka till intevjuver och debatt,
som somliga tycks göra nu.

Som sagt jag har inte bestämt mig ännu,
det får bero tills det har börjat hetta till i valrörelsen.
En röst på S innebär ju att ett accepterande av dagens röd/gröna röra där V och MP får bestämma allt för mycket trots sitt begränsade stöd.

Det får bli M, som faktisk är mer arbetarparti än de röda partier som själva kallar sig så.
Det skulle nog bli M i mitt fall pga att V och Miljöp har fått för mycket inflytande i S politiken. Annars hade det nog blivit S.
Nästan alla saker jag upplever negativt har tvingats fram av "stödpartierna". Men det är ju min uppfattning!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem