Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Om det var val idag - vilket parti?

Om det var val idag - vilket parti?

Hej!

Undrar lite hur ni skulle rösta om det var val idag? Själv är jag väldigt osäker. Förra valet så röstade jag på Miljöpartiet. Men om det vore val idag så vet jag faktiskt inte. Har ni någon klar uppfattning vad ni skulle rösta på?

/Eric
Antal svar på detta inlägg: 59
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

man får bara säga att det finns folk som inte vill betala för sig, och det finns folk som är solidariska. och vill jämna ut klyftan för alla.

i vilket läger de tillhör spelar bara roll när man vill polarisera.

Att blanda in arbetslösa som lata är ett rent påhopp på en stor mängd människor som har blivit utsatta för företagens intressen av att göra så stora vinster som möjligt.
Och allt startade under den förra Borgeliga regeringen, fast man skyller på att det var värdskonjukturen som orsakade den.
mellan 89/90 fanns inga arbetslösa knapp i Sverige.
Man permiterade och skaffade nya maskiner, lät staten utbilda
datoranvändare och anställde igen, detta har skett tre gånger från 1990 och framåt. och nu så anställer man inte flera utan flyttar ut maskinerna och anställer billig arbetskraft.

ni som aldrig har varit i kontakt med permiterings vågen
slå er inte för bröstet , ingen går säker utom bossarna
med sina falskärmar och garanterade nya feta löner.

att någon som tjänar 360000 kr i månaden kan permitera folk
är inte svårt att förstå. får han sedan ett par mille för utfört förvärv, så blir han väl ännu mer motiverad.

läs mellan raderna noga vad politikerna säger,
och gå inte på löftena som de säger.
innan ni tar ställning.

Det är 1.5 år kvar till nästa val, så det är lite för tidigt att ta ställning! Men sosse i stort sett har jag varit i större delen av mitt liv. Nu är det ju tal om ett kvinnoparti och junilistan kanske ställer upp i det kommande val. Då blir det stor förvirring i gökboet! Det kan bli 3 eller 4 block och inte två som det är nu. ja, det är så sant som Göcke skriver:

läs mellan raderna noga vad politikerna säger,
och gå inte på löftena som de säger.
innan ni tar ställning.


Mvh.

Göcke,denna mening kräver nog en förklaring:
"man får bara säga att det finns folk som inte vill betala för sig, och det finns folk som är solidariska. och vill jämna ut klyftan för alla."
Betalar man sin skatt men inte har ståndpunkten att man vill"jämna ut klyftan" är man väl solidarisk mot systemet tycker jag. Som du skriver kan man bara vara solidarisk om man vill jämna ut nivåer
Trevlig helg på er alla!
Annons
säger min kompis till politikerna:

Bestjäl oss och kalla det nationalekonomi

Gör oss hemlösa och kalla det regionplanering

Förnedra oss och kalla det
socialvård

Gör oss galna och kalla det mentalhygien

Förgifta oss och kalla det
miljövård

Söv ner oss och kalla det konsumtionsideologi

Gör oss arbetslösa och kalla det rationalisering

Vilseled oss och kalla det
reklam

Sälj våra kroppar och kalla det
sexuell frihet

Bedra oss och kalla det
inkomstpolitik
Los Lovos: Du gör det väldigt enkelt för dig. "eftersom vi som arbetar inte har lust att försörja de som inte arbetar. " -du säger vi här, större delen av svenska folket har nog en solidariskt inställning. Ditt tänk är det nog ett fåtal som anammar tror jag/hoppas jag. Vi människor är ju inte alla lika, har inte samma förutsättningar. Det innebär exvis att alla arbetslösa inte klarar av vad du kallar skitjobb(dumt uttryck). Fysiska hinder eller psykiska eller sjukdom kanske sätter hinder ivägen. Hur ska vi hantera dem? Solidariskt betalda skatter! Trafikförsäkringen - blir nog stora avvägningsproblem - en fotgängare som blir påkörd/skadad -vems är felet och stå för kostnaderna. Ska fotgängaren ha en fotgängarförsäkring?
Det gläder mig att du löst motionsproblemet så smart. Använder du nåt filter mot avgaser? Rent allmänt - menar du attvi själva ska via försäkringar av olika slag se till att vi får sjukvård, omsorg m m för att på så sätt sänka skatterna? Det skulle bli ett kaos. En del skulle skita i det - hur löser vi det? Fårde skylla sig själva? Nej - behåll den svenska modellen! Den dagen du hamnar på sjukhus för ett njurbyte blir du säkert glad att du inte behöver betala. Palme vänstervriden idiot - i NE "BET.NYANSER: a) urspr. psykiskt och intellektuellt svårt handikappad person {eimbecill} [åld.]: halvidiot; ett hem för ~er b) i sms. äv. person med mycket ensidigt intresse: fackidiot; idrottsidiot
". En person med andra åsikter behöver inte vara en idiot.
Birger när en person är för sjuk för att arbete då är den personen sjukpensionär och det har jag inte problem att betala för med min skatt... men att försörja polare som jag har som går arbetslösa för att de inte gillar att arbeta har jag ingen lust med...

Därför tycker jag det låter som ett vettigt alternativ att sänka alfakassans bidrag till arbetslösa.. så blir det lite fart på arbetssökandet. För det är inte solidariskt att jag ska jobba röven av mig för att försörja personer som är för lata för o jobba.
Invandra partiet så klart, deta behövs i sverige i dag...
Rob!

Jag tycker mer och mer om dina inlägg.Vi är helt överens,och
du klarade det perfekt med ca:80 ord.

Svenskar är lata,ruskigt lata.
Birger:

Som du ser på kommentarerna här är jag ingalunda ensam i mitt tänkande. Rob skrev en utmärkt reflektion.

Jag vill även passa på och förtydliga att det var Du som kallade det för skitjobb, inte jag. Jag arbetar en del extra för att dryga ut CSN pengarna. Ett av extrajobben är som diskplockare, där är det inte många infödda svenskar kan jag berätta.
När jag snackar med "arbetslösa" polare, och säger att jag kan fixa städjobb, diskjobb.. osv .. så får man bara till svar "Då skulle jag heldre jobba på McDonalds, och det skulle aldrig falla mig in".

Birger, det är möjligt att din generation (jag utgår från att du tillhör en smula äldre generation än jag) har/hade en bättre arbetsmoral än min generation. Tro mig, det är mycket gnäll och liten verkstad på mina jämnåriga.


Det är möjligt att ett försäkringssystem skulle vara bättre än det nuvarande, det tål att sättas under utredning.

Avgaser? Stockholm är en av världens renaste huvudstäder, jag tror jag klarar av de minimängder av avgaser som cirkulerar här.
Hur många dokumenterade fall av "lungcancer by stklms avgaser" kan du nämna?
"går arbetslösa för att de inte gillar att arbeta " -självklart accepterar jag inte det men jag tror att de inte är så många. I varje fall så kan arbetslösa inte vägra att ta jobb på små orter i norr, de kan inte vara osynliga här på samma sätt som ien storstad. Problemet är ju att det inte finns några jobb här. Jag tycker inte att man ska kunna kräva i alla lägen att de ska flytta till jobben (där det inte finns bostäder). Sedan 60-talet har utvandringen från Norra Norrland till Sthlm och andra orter varit förödande. I praktiken har det varit så att vid utlokaliseringar så har 08-orna aldrig behövt flytta på sig - konstigt.
En kritik till unga arbetslösa här uppe är de inte satsar på utbildning. Antagligen rädda för studieskulder.
Los Lovos, du gör antagligen rätt som utbildar dig och att då extraknäcka är smart. (Ska väl inte fråga om det är vitt, det har jag inte med att göra). Buller och luftproblem är dock för stora. Skulle vara intressant att förse dig med en mask med ett filter som sedan analyserades - en tanke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem