Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Om det var val idag - vilket parti?

Om det var val idag - vilket parti?

Hej!

Undrar lite hur ni skulle rösta om det var val idag? Själv är jag väldigt osäker. Förra valet så röstade jag på Miljöpartiet. Men om det vore val idag så vet jag faktiskt inte. Har ni någon klar uppfattning vad ni skulle rösta på?

/Eric
Antal svar på detta inlägg: 59
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Lappen
Att effektivisera innebär att t.ex
- Ta bort farliga arbets moment
- Minska sjukskrivningar
- Öka arbets glädjen
- Mer inkänad krona per arbetstagare
etc etc

Men du får det att låta som om att när man effektiviserar så måste det bli sämre, även om nu tittar på statliga effektiviseringar så är det ju nästan så att man är benägen att hålla med.
Mogge , sämre är väl en fråga om vilket sida på bordet man är.
och det gäller ju också de statliga företag som har blivit privata.
inte fick vi det bättre med avregleringen som konsumenter.
Så hur man kommer att välja vid nästa val, kommer att avspegla sig ett antal år frammåt.
Därför är det viktigt att ni inte går på valfläsket utan analyserar
ideologierna och hur den breda skaran i de olika partierna driver frågorna. och inte allra minst hur de jobar på er hemma region.
Sant till vissa delar Göcke
Håller dock inte med om "...vilket sida på bordet man är" men det beror lite på vad du menar med det.

Ett problem med valfläsk kontra ideologierna är att på riks nivå så pratas det inte samma språk som på komunal eller landstings nivå.
T.ex biltullar.
Annons
Det är därför det är så viktigt att inte välja i dag , det gör vi på valdagen.
Jag kommer att rösta nånstans i S/V regionen...skulle vilja rösta på Mp men de är för extrema i en del frågor...annars håller jag med Göcke i det han säger om ideologin-det är ju den som styr på Riksdagsnivå,men kanske inte lika mycket på lokal nivå.
Till viss del beror det nog också på hur välbetald man är...de politiska åsikterna tenderar att kasa åt höger i takt med lönen...har ofta undrat varför...man måste och SKA ha olika åsikter-det är bara sunt för landet!
Jag har alltid tyckt att moderaterna har givit intrycket att "Ta från dom fattiga och ge till dom rika." Jag håller mig till soccarna. Även om dom ej är så bra så är dom ändå dom bästa, enligt mig. :)
Hahahahaa ..

Fajjer: hur gammal och dement är du? Eller är du Göran Persson undercover??

"Jag har alltid tyckt att moderaterna har givit intrycket att "Ta från dom fattiga och ge till dom rika." Jag håller mig till soccarna."

Jag har läst många floskler i min dag, men denna tog nästan priset.
Du kan ju själv gå igenom de senaste 20 åren av nyheter och se vilket partis politiker som har sett till att sko sig själva bäst med lägenhetsaffärer och kvittofusk och tjänstebostäder till barnen osv osv ..

Om du tycker att ditt citat ovan bäst beskriver moderaterna så har jag ett citat som beskriver S: "Ta från alla och ge till partiet och partitopparna.".
Moderaterna är nog inte "ta från dom fattiga och ge till dom rika", men dom är defenitivt inte tvärt om heller, vilket vänstern är(sen om sossarna hör till den riktiga vänstersidan kan ju diskuteras).
Los Lovos - jag har gått igenom de flesta av dina inlägg på IS. Du är produktiv, verbal och har en viss briljans i dina analyser, men också en hel del brister eller ska man kalla det skador från din uppväxtmiljö(liksom jag). Det fanns en del personer som hatade Palme för han såg ut på ett visst sätt(kanske var det för han svek sitt ursprung i tankegångarna). "Ta från alla och ge till partiet och partitopparna.". Vad är det för snack. Hur kan du kalla Fajjer dement? Be om ursäkt! Visst skor sig en del -rötägg finns i alla läger(Skandia inte att glömma). Vad speglar pressen förresten? Haussar upp många affärer.
Vad innebär Moderaternas nya valfläsk?
Högre bilförsäkringar då trafikskador inte ska bekostas av sjukförsäkringen utan av trafikförsäkringen.
Sämre sjukersättning.
Sämre A-kassa.
Större orättvisa.
Vill vi ha det så?
Det är inte perfekt idag med S, men de kan regera.
Mogge - biltullar. Har du någon förståelse för miljöproblemen. Biltullar är förvisso inte den perfekta lösningen. De rika kan ju köpa sig fri.
Dags att ta miljöproblemen på allvar. I Sthlm finns egentligen bostadsmiljöer som borde vara förbjudna - buller - avgaser etc.
Flytta norrut. Renare luft, mindre risk för översvämningar pga ozoneffekten, Bredband finns, trevliga människor.
Varför ska alla trängas i Sthlm? Jag var där 1967-78, det räcker. Era barn kommer efter i utvecklingen pga miljöproblemen hörde jag på TV idag. Dags att sätta utvecklingsstopp för 08-området. Flytta ut de staliga verken bums! Ha det!
Birger:

På vilket sätt leder dina exempel till större orättvisa?
Trafikskador BÖR bekostas av trafikförsäkringen = STÖRRE rättvisa. Som icke bilförare ser jag nämligen inte hur det är mitt ansvar att hjälpa till och bekosta folk som kör sönder sig.
Sämre sjukersättning & sämre A-kassa = MER rättvisa, eftersom vi som arbetar inte har lust att försörja de som inte arbetar.
Face it, det FINNS jobb därute, men de flesta är för fina i kanten för att ta vilket jobb som helst, de lever heldre på A-kassa.
Ta stklm t.ex. .. varenda städare i tuben eller annorstädes har invandrarbakgrund, av den enkla anledningen att svenskar är för lata. Dessutom rädda för skit under naglarna.
Visa mig en arbetslös svensk, och jag visar dig en latmask.

Jag är inte moderat, men det finns inga partier som hycklar så mycket som S & V .. Det värsta jag vet är hycklande partier.
Och som du säkert känner till så är Skandia inte ett parti utan ett företag, så vad de gör med sina pengar skiter jag högaktningsfullt i.

Min anledning att _fråga_ fajjer om han var gammal eller dement var att jag har svårt att tro att vanligt folk verkligen går på sossarnas retorik om att M endast är till för rika.

Biltullar känns som en utmärkt lösning, hoppas de blir riktigt saftiga så att folk slutar latmaska sig in till stan i avgasstinkande bilar. Stockholm har en grym kollektivtrafik, använd den.
Eller gör som jag, gå. Jag går 30-40 minuter till jobbet, och 30-40 minuter hem igen. Utmärkt motion.

Btw, det skulle aldrig falla mig in att hata Palme, han var visserligen en vänstervriden idiot (löntagarfonderna någon??), men han var ingen hycklare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem