Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Deklaretionen

Deklaretionen

Har varit inne på skatteverket och sett min deklartion. Kvarskatt igen!!

Oss pensionärer ska dom suga ut till max!

Samtidigt får en viss VD i Swedbank 1 miljon i lönelyft!! Och dessutom jobbskatteavdrag!!

Utsugare!!!!
Antal svar på detta inlägg: 55
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

loket55 , du är inte ensam om liknande sänkningar
Göcke, du har säkert rätt. Problemet är att man fick ingen information om att man hade en övergångspension. Jag har aldrig ens hört ordet tidigare. Nu i efterhand skulle jag ha jobbat vidare och samtidigt tagit ut övergångspensionen i 5 år. Det har man nämligen rätt till!! Att få pension samtidigt som man jobbar är för mig helsjukt!! Då hade jag varit miljonär idag!!
Som anställd vid forna SJ , så missade du även att förbättra din pension genom sänkta löner, genom att ha fria resor , som de tog bort ,

det slog hårt på alla äkta hälfter som hade någon som dog innan de fyllde 67 , så det här med rättvisa , det finns inte.

jag är bara förvånad att 1/4 av alla röstande inte har större påverkan än det man ser idag.

men det kanske är så att , ju äldre vi blir ju mindre orkar man bråka.

det är enklare att bara sitta och vara arg.
Annons
pensionen är ju beskattningsbar och borde alltså ha jobbskatteavdraget med i beräkningen,
men förmodligen så gör man det på detta sättet och låter alla pensionärer få betala kvarskatt istället , ??

är det så?

tittade på mors deklaration, och hon har kvarskatt på runt 400kr
inga räntevinster eller något annat, bara sin pension. låter inte vettigt
denna del borde de ha kunnat räknat ut utan att reglera på slutet

Ja du, när jag började vid SJ 1966 så hade vi fria resor i hela europa! Nu är det borttaget! Dom ¨fria¨ resorna i Sverige finns kvar men då ska man betala en avgift för att ta ut dom plus att dom blev beskattningsbara! Jag tror dom beskattas med 3000:- idag! Så det är nog inte så många som tar ut dom.
Men i 5 år så tågluffade jag i europa i början av 70 talet så lite nytta av det har jag haft.
loket55 , du förlorade i lägre lön ,
men vist resorna var bekväma för övriga i familjen,
själv så reste jag 7 dagar i veckan över hela Sverige i 20år, för att sedan byta tvätten på söndagarna hemma.

skulle aldrig gör om det med facit i handen.

Tänk att det är gambling i att bli gammal
och att man måste vara om sig och kring sig.
http://korta.nu/q1qbi
Hej! på er allihopa!
Återbetalningsskydd är väl det samma som efterlevandeskydd?
Rätta mig om jag HAR FEL!
Jag har som sagt var rest 5 dagar i veckan i 38 år så jag har full förståelse hur du har upplevt det. Men jag skulle inte vilja ha det ogjort, konstigt nog. SJ har ju förändrats nåt enormt sen jag började. Då var vi över 60000 anställda mot idag knappt 3000! Jag har utbildning på över 20 lok men idag finns det bara ett! Långt in på 80 talet så fick man ringa till portvakten efter 4 för att få reda på hur man skulle jobba dan efter! Egentligen skulle man skriva en bok om allt men det finns nog inget intresse idag att läsa den.
Thomas ifrågavarande VD är en av de nyadliga med politisk karriär och hemvi(s)t
Det är skillnad på folk och folk.
25,3% av valmankåren i Sverige är 65+ och borde kunna ha ett inflytande på valresultatet om vi personröstar på personer med arbetslivs- och yrkeserfarenhet och inte bara politiska skolor.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem