Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Deklaretionen

Deklaretionen

Har varit inne på skatteverket och sett min deklartion. Kvarskatt igen!!

Oss pensionärer ska dom suga ut till max!

Samtidigt får en viss VD i Swedbank 1 miljon i lönelyft!! Och dessutom jobbskatteavdrag!!

Utsugare!!!!
Antal svar på detta inlägg: 55
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Förstår inte varför staten ska har skatt på våra fastigheter?

Säljer vi den, så nappar dom skatt på vinsten.
Om vi skulle få lite räntor, så snor dom 30% på räntan.

jag missgynna inte att dom som jobbar att får lägre skatt genom jobbskatteavdrag. Men jag var fan inte sett röken av sådant när jag jobbade. Därför borde pensionärer få lika mycket skattelättnad.
Inte högre skatt.
vi får ropa högt
ingen skatt på pensionen

det tycker jag är rimligt
Thomas2!
Rätt ska vara rätt! Staten slopade fastighetsskatten 2008!

Fastighetsskatten ersattes 2008 av en kommunal fastighetsavgift med ett fast maxbelopp för varje bostadslägenhet i en byggnad, eller om det ger en lägre avgift, 0,4 % av taxeringsvärdet på bostadsbyggnaden med tillhörande tomtmark. Detta gäller alla färdigbyggda bostadshyreshus. Det fasta maxbeloppet är indexbundet¹ och har hittills förändrats så här: inkomstår 2008 (inkomstdeklaration 2009): 1 200 SEK inkomstår 2009 (inkomstdeklaration 2010): 1 272 SEK inkomstår 2010 (inkomstdeklaration 2011): 1 277 SEK Nybyggda bostadshus har ingen fastighetsavgift de första 5 åren, och halv fastighetsavgift de därefter följande 5 åren. En sådan 10-årig lättnadsperiod som påbörjats med fastighetsskatten, fortsätter utan avbrott med den nya fastighetsavgiften
Annons
Ja det är nog rätt, men det är lika väl en avgift som man blir av med.

Håller med dig Göcke!! Ingen skatt för oss pensionärer!!
Det ligger nog betydligt närmare halverad pension än att bli skattebefriade...... Själv ligger man nog i riskzonen att få jobba till 75 och dessutom få värdelös pension......
1. Skatt på pensionen ska inte vara högre än skatt på inkomst.
I andra länder är skatten lägre.
2. Någon tog upp att om säljer villa och det blir vinst så blir det skatt på vinsten.
Det är väl logiskt. Jag tycker att den skatten bör höjas till minst 50%.
3. Fastighetsavgift- fastigheten står där den står. Flyttar inte utomlands som kapital lätt gör. Självklart ska det vara fastighetsskatt. En rejäl sådan. De som inte har råd med får väl sälja och flytta till ett billigare boende. För hyresgäster i lägenheter så gäller ju detta. Villaägare/bostadsrätts ägare är subventionerade rent skattemässigt i dagens system.
Unnar gärna pensionärer lite mer men det är svårt att få ihop jobbskatteavdrag, inga skatter på fastigheter etc med ökade pensioner då pensionen kommer från skatter.
Dags att slopa hela jobbskatteavdraget till förmån för våra pensionärer tycker jag.
Jag glömde skriva - 1534 kr tillbaka på skatten. Det räcker till 1 tandläkarbesök. En tröst.
Hej ,Birger jag slår dig med 257 kronor. Ovanligt lite men det har ju sina orsaker alltid. Men bättre än att bli skyldig i alla fall. Hälsn. L.
Det här med pension är inte lätt!
Vi som blev lokförare på 70-talet hade en pensionsålder på 60 år.
Efter att ha varit på resande fot i 38 år och bott borta 3-4 dagar i veckan och jobbat varann helg och man kunde börja och sluta närsomhelst på dygnet så var jag trött på det livet så jag gick i pension vid 60 år.
Jag fick en hyfsad tjänstepension så livet lekte.
Men i förra veckan så fick jag ett brev från SPV att när jag nu fyller 65 så kommer tjänstepensionen att förändras. Jag har haft en övergångspension som nu upphör! Hade ingen aning om det! En liten det av tjänstepension får jag behålla, ungefär 10% får jag kvar!!!! Så nu leker inte livet längre utan jag kommer att få ett helvete att överleva!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem