Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Edge

Edge

Min webbläsare har börjat må dåligt, särskilt på Facebook. Här går det bra att skriva, men när jag ska göra det på FB, så kan det räcka med att jag trycker ned en bokstav, då börjar en liten ring att snurra, precis som om datorn prioriterar något annat. Det går inte att göra någonting då, utan datorn är helt upptagen. Så där kan det hålla på... Nästa bokstav likadant. Ibland kan det funka, men oftast inte. Jag tänkte avinstallera Edge och installera det igen, för att se om det hjälper.
http://0px.se/avinstallera-webblasaren-edge-sa-har-gor-du/
Kan det bli mer trassel om jag gör det, eller vet någon någon annan lösning?
Antal svar på detta inlägg: 80
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Tyckte att det ett tag var lite bättre att använda mig av Explorer 11, men nu är det likadant med den. Ska jag skriva något i Facebook, så händer det inget när jag trycker ned en tangent. Ska jag skriva något här, så går det jättebra. Inga problem alls. I Facebook blir det en liten ring som snurrar, som visar att datorn jobbar med något, men vad? Varför blir det inte så här på IS? Skriver jag mejl i Outlook 2016 så är det heller inga problem. Inte heller i Word, utan enbart i Facebook och i vissa Community, fast på dem kommer bokstäverna fram, men det står och snurrar när jag ska sända iväg meddelandet. Det har blivit värre nu..
gemensam nämnare är ju internet
klart har du något skit i datorn som du installerat på något sätt

försök att stänga allt extra i uppstarten
Menar du vid autostart, via Aktivitetshanteraren? Det har jag gjort. Ingen skillnad, tyvärr
Annons
Explorer 11 använde över 90% såg jag nu, när jag snabbt växlade över till Aktivitetshanteraren när det krånglade.....
När jag startar Edge så öppnas 9 st Edge som jag ser i Aktivitetshanteraren, under Processer, och 3 Edge Content Process.
En Edge ligger under appar och de andra under bakgrundsprocesser. De här Edge, som ligger i bakgrundsproccess,
tar mellan 50 till över 100 Mb i minne. Nu när jag släckt ned alla utom 5 under bakgrundsprocesser,
och bara har en Edge Content Procces, så funkar Webbläsaren bra, även på Facebook.
Släcker jag ned Edge och startar den igen, så är alla Edge tillbaks igen. Hur eliminerar man det?

Tar jag bort alla Edge, under bakgrundsproccess, utom en, och alla Edge Content Process, utom en,
så kommer de tillbaka igen.
Just nu finns det ingen Edge Content Proccess, men en Edge kom tillbaks under bakgrundsprocess och jobbar 44-46%
när jag gör något i Facebook.
Nu dök det upp en Edge till och de delar på procenten..
Den första använder 186 MB minne och den nya senaste 113 MB.
Den första Edge ligger och jobbar, fast jag inte gör något, med upptill 45% CPU, men går snart ned till 1-2 % igen

När jag stänger ned Edge och öppnar den igen, med 10 flikar, så går den första Edge upp till 99% CPU
Tittar jag på Edge, under appar, så rör det sig knappt där i CPU.
Under bakgrundsprocess, så finns inte Edge Content Process längre...

Nu, helt plötsligt har jag nu 11 Edge under bakgrundsprocesser

Och nu finns det tre Edge Conten Process igen

Facebook hänger sig ibland....

Det finns inget sett att kunna göra en systemåterställning längre bak i tiden? Augusti någonting? Eller kan det löna sig att avinstallera Edge och ladda in den igen?
Nu börjar det att likna något...

om du använder aktivitetsvyn , visar den flera edge fönster där med??
alltså att edge startar flera fönster
en sådan bugg fanns tidigt när man använde flera skrivbord
men det har jag aldrig sett sedan dess.

testa även en annan mus , jag hade en inne som betedde sig helkorkat när man använde vänster musknapp för att starta appar , den startade flera av samma

normalt ska vara 4-5 edge i aktivitetshanteraren som startar om jag inte ser fel..
en app och en del proc.

annars så kan man öppna flera edge fönster genom att trycka pilupp(shift) tangenten samtidigt som man klickar på edge
Vad menar du med aktivitetsvyn? Jag kollar i Aktivitetshanteraren, flik Processer
Just nu är det enbart EN Edgeprocess som startats, men den går upp till 90% CPU ibland, utan att jag gör något särskilt. Under den tiden så kan jag inte göra något i Facebook, utan det är bara en liten ring som snurrar på skärmen. Edgeprocessen ligger och pendlar mellan ca 40 -60 % CPU, när jag inte gör något..
Testar även en annan mus. Den gamla gick sönder....
Aktivitetsvy ikonen ska du ha nere på aktivitetsraden. Med den kan du hoppa mellan startade appar. Och framför allt stänga dem.
Och skrivbord om du har fler sådana.
Rensa webhistorik
Aktivera inprivacy i edge
Hjälper inte detta
Kör sfc /scannow ifrån commandofönster som du startar som admin

Starta om datorn efter det.
Min aktivitetshanterare startar jag med Alt/Ctrl/Del. Är det den du menar?

Efter scanning får jag fram:
Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some
of them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios.

Jag har försökt kolla i cbs.log, men när jag skriver som det står ovan, så hittas inte sökvägen
C:\Windows>\logs\cbs\cbs.log
Det går inte att hitta sökvägen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem