Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Det är tufft att röka.

Det är tufft att röka.

Jag brukar lyssna på radioprogrammet "Ring P1", där debatteras just nu rökningen. Det ringer in folk och ondgör sig över att de har grannar som röker på sina egna balkonger. Detta inkräktar då på dessa människors livsrum.
Ja jag vet inte riktigt vad vi rökare egentligen skall göra för att inte störa sådana där människor? Visst kan vi sluta röka, men det är ju faktiskt fortfarande lagligt att röka, och vad skulle då en sådan där gnällspik ha att gnälla på?
Själv har jag ju en egen trädgård att röka i, men det är väl bara en tidsfråga innan någon tycker att det är störande.

Själv är jag uppväxt med en alkoholist till far, och vet vad passiv supning kan leda till. I mitt fall samtalsterapi, gruppterapi m.m.
Jag tycker nog att rökning är en mycket oskylldigare sysselsättning. Man borde väl givetvis inte göra någondera, men jag tycker att man konstigt nog retar sig mer på rökare än på folk som ägnar sig åt att supa. Drickandet skall ju tvärsom underlättas. Spriten skall ut i vanliga affärer, med sänkt skatt o.s.v.

Jo men det låter ju logiskt. Man får gärna supa huvudet av sig själv, hålla hela sin familj i skräck, knäcka näsor på folk, krossa skyltfönster, men ställ dig för fan inte och rök på din egen balkong!

Nu är jag inte alls nykterist. Det händer att jag festar till några gånger per år. Det konstiga är alltså att detta nästan verkar uppmuntras, men om jag vill avnjuta en sigg... abbans!
Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Den dag du slutar att röka,och det gör alla.För eller senare.
Idag hade Göteborgs-Posten extra många dödsannaonser,och
dom som annonserade där,har ju slutat.

Har själv rökat,och faktum är att man har väldigt ont av rök,som
omgivningen utsöndrar,när man själv har rökat.
Jag till och med förmanar folk,sluta annars.....!

Tänk på detta,och visa hänsyn,för det är plågsamt för omgivningen,tro mig.Jag har KOL(Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom).
Har väldigt svårt att tro att de döda annonserade själva. Kan det möjligen vara de närmast sörjande. Alltså de som lever.
Du är överintelligent.
Annons
Mm... jag vet
Dom som röker är väl ochså människor,,,,fast inte lika länge
Batting:

Jag håller med, det är helt sjukt. Det är ett evigt gnäll på oss rökare. Förut kunde jag röka på jobbet samtidigt som jag arbetade, men nu måste jag gå ut och röka, vilket inte låter sig göras eftersom det tar för mycket tid i anspråk. Det kan jag leva med, men det är den här hetsjakten som man faktiskt blir irriterad av.
Självklart röker jag inte i Stockholms tunnelbana, men när en idiot kom och påtalade att man inte fick röka på perrongen, och perrongen var Gamla Stan!!! (Mitt ute i friska luften), då känner man verkligen att det får finnas gränser.

Och din poäng om att spriten minsann ska ut i varenda butik och kosta så lite som möjligt är mycket bra. Vist vållar rökning skador, men det gör ju verkligen alkoholen i än högre grad. Förutom de uppenbara interna skadorna så är ju mängder av våldsbrott som misshandel och våldtäkter direkt sammankopplade till alkohol. Och tänk på all skadegörelse och liknande som folk företar sig på fyllan..
Här klassar jag in,olika svårighetsgrad,på vissa av människors
plågor och gissel.Jag börjar med det svåraste.

1. Gå ner i vikt,är svårast.
2. Sluta med narkotika.
3 Upphöra med sexualdriften.
4. Sluta att svära.
5. Spelmissbruk.
6. Sluta att röka,kommer långt ner,och är lätt(om man vill)
Narkotika inkluderar alla droger,samt alkohol.
Snus borde komma på 6:e plats och rökning på 7:e
Jag är en så'n där gnällig tråkmåns som klagar på att mina grannar röker på balkongen som för övrigt är nå'n sorts kollektiv balkong med dörr från trapphuset. Tråkigt nog så vetter mitt hallfönster ut mot balkongen, så förutom att grannarna förpestar luften i min lägenhet, så anser jag oxå att de kränker min personliga integritet när de står därute natt som dag & bolmar.
Nä, jag tycker visst att man ska klaga på rökare, det kan de ha, det kanske irriterar dem, men deras rökande irriterar ju mig så...
Åh, vad skönt det är att gnälla ibland!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem