Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Det är tufft att röka.

Det är tufft att röka.

Jag brukar lyssna på radioprogrammet "Ring P1", där debatteras just nu rökningen. Det ringer in folk och ondgör sig över att de har grannar som röker på sina egna balkonger. Detta inkräktar då på dessa människors livsrum.
Ja jag vet inte riktigt vad vi rökare egentligen skall göra för att inte störa sådana där människor? Visst kan vi sluta röka, men det är ju faktiskt fortfarande lag...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Batting: Det ligger en stor park utanför mitt hus, jag bor i en liten stad, ingen trängsel. Nu är det här inget bekymmer, för jag har nästan inga bekanta som röker, så jag har inte besök av rökare mer än på sin höjd en gång om året.
Jag behöver inte vara "kul för min omgivning", jag nöjer mig med att inte blåsa rök i deras hem. Jag vet inte varför du tycer att jag är inkonsekvent & motsägelsefull, jag röker inte på balkongen, & grannarna som gör det har för övrigt inget fönster ut mot balkongen heller. Nu orkar jag inte jiddra mer om det här, jag står fast vid att det är snuskigt med röklukt.
Ciao! Linda
Hur kan man försvara rökningen, den företeelse som tar livet av så många människor? Är själv fd rökare, men hade då förstånd nog att erkänna att jag hade en mycket dum och farlig last.
Förnekar jag att det är dumt och farligt att röka? Nä det tror jag inte att jag gjort. Jag försvarar väl bara min rätt att få vara dum. Och jag röker inte i andras hem, inte ens i mitt eget. Jag tycker att vi rökare tar vårt ansvar, men när det gäller sådana som Linda så hjälper det inte vad vi gör, och det retar mig. Hon tillhör den typen av människa som är minst lika otrevlig att vara i närheten av som någon hänsynslös rökare. Missundsam, och inskränkt. Hon skulle klaga om hon så såg mig röka på en fälltopp flera mil från henne. Men okej om hon inte anser att hon behöver vara kul för sin omgivning så är hon ju inte rätt människa att komma med pekpinnar åt andra.
Annons
Batting: Jag tycker att du har en taskig attityd mot mig. Jag gillar inte företeelsen balkongrökning, för det förpestar min lägenhet som jag betalar dyra pengar för att bo i. Jag tycker att många rökare skulle kunna visa mer hänsyn än vad de gör, andra har ju inget annat val än att suga i sig deras rök/lukt.
Jag har själv rökt i flera år, hör & häpna! Men jag var noga med att visa hänsyn, & fimpade omedelbart om någon stördes av att jag rökte. Jag är varken inskränkt eller missunnsam, jag unnar gärna folk ett bloss, det är ju inte min sak att bestämma över andra. Men på ett sätt så tar sig många rökare friheten att bestämma åt mig, tex när de röker på balkongen.
Jag hoppar inte på någon enskild person här & jag kallar inte dig taskiga grejer bara för att du röker/ inte tycker som jag.
Jag tycker fortfarande att cigarettrök luktar illa, särskilt i mitt hem!!
Mvh / Linda
Så jag har alltså rätt att röka, men var? Det räcker ju förmodligen inte med att dina grannar skulle röka inne det finns ju ventilationssystem, och du skulle säkert känna röken ute i trapphuset. Det finns ju en gräns även för hur hänsynstagande man kan kräva att rökare skall vara. Jag har ju själv varit ickerökare i flera år, hör & häpna! Jag tycker faktiskt att det är att visa hänsyn att gå ut och röka, men vi skall tydligen inte slippa ifrån att skuldbeläggas.
Batting: ...ja, jag antar att du har rätt att röka, men jag tycker inte att du har rätt att utsätta mig för din cigarettrök, hur du väljer att lösa det bryr jag mig inte om. Alla rökare har gjort ett aktivt val att börja röka. Jag förstår faktiskt inte alls hur du resonerar om du anser att vi andra, icke-rökare, helt enkelt bara ska stå ut med cigarettrök som faktiskt inte bara luktar lite illa, utan dessutom är giftig, du har valt att inhalera giftet, jag har valt att inte göra det. Om jag står bredvid dig & inte röker, så kan du tända en cig & ditt val står kvar, medan jag inte kan välja längre, eller hur?
Jag tycker att det vore en utmärkt idé att förbjuda rökning i flerfamiljshus, för som du så riktigt påpekade, så finns ju ventilationssystem & trapphus. Eller tycker du det är ok om jag kommer hem till dig & eldar bildäck?
Elda bildäck? Du infriar då alla mina fördommar om rabiata ickerökare. Du gjorde en gång själv valet att röka, men andra skall inte få göra det. Jo du säger visserligen att man får röka, men i nästa mening jämför du det med att elda bildäck. Nu tror jag att många här börjar inse att en stor del av problemet ligger hos dig själv.

I mitt grundinlägg så skriver jag att man förmodligen inte borde vare sig röka eller supa, men att jag ansåg att supandet var ett värre problem. Det konstiga var att supandet nästa uppmuntrades. Nu vill man ju t.o.m. sänka skatten. Medan rökare blir utsatta för sådan där överdriven kritik som du kommer med. Det var väl mest den oballansen jag reagerade mot. Och reaktionerna här på tråden bekräftar ju det. Hur många av inläggen här har nämnt alkoholproblemet?

Slutligen. Försök att tänka på något annat än att det finns folk som röker. Det verkar inte nyttigt att hetsa upp sig på det där viset.
...jag är inte speciellt upphetsad över det här.. inte försvarar jag supande heller. rabiat känns inte speciellt träffande. naturligtvis var jämförelsen med däckeldning en överdrift, jag försöker peka på själva principen; det luktar illa & är klart ohälsosamt, men det är ingen annans sak att lägga sig i vad jag gör... Klart att jag tänker på annat än att folk röker, men du startade ju tråden, så... Jag håller med dig om att supande ställer till mycket värre problem än mina rökande grannar, men det gör ju inte att jag blir mindre irriterad när jag ligger i mitt sovrum & det luktar rök. Nu ska jag sluta klaga på rökare för den här gången, tack för en intressant diskussion! Linda
monika:

håller med om att rökning är en last, riskerna är man fullt medveten om. men du...kör du bil??? det är ju livsfarligt..man kan ju förkorta livslängden avsevärt på det viset...eller kanske du bor i en stor stad, då löper du 15 % större risk att drabbas av cancer än någon som bor på landet..bränslet vi använder idag är 60% farligare än det blyade i oförbränd form pga alla tillsatser, allt för miljöns skull.

har svårt för att se det som man försvarar rökningen, snarare det att man skall få välja själv utan att "storebror" skall göra det. min pappa dog i lungcancer utan att ha tagit ett bloss i hela sitt liv, rökning inne hos honom var totalförbjudet, så passiv rökare var han inte hemma heller. men pga av sitt yrkesval så blev det så här.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem