Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Det är tufft att röka.

Det är tufft att röka.

Jag brukar lyssna på radioprogrammet "Ring P1", där debatteras just nu rökningen. Det ringer in folk och ondgör sig över att de har grannar som röker på sina egna balkonger. Detta inkräktar då på dessa människors livsrum.
Ja jag vet inte riktigt vad vi rökare egentligen skall göra för att inte störa sådana där människor? Visst kan vi sluta röka, men det är ju faktiskt fortfarande lag...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Jo det är så när man röker att man känner sig utsatt...men när du slutat så förstår du hur jävla äckligt det är med cigarrettrök..
Det här "nya" modet att gå utanför sin lägenhet och förpesta luften för alla omkringboende är det dummaste folk kommit på!

Jag håller med dig om att alkohol förstör livet för många-är själv uppväxt i ett alkoholisthem..

Men den enda drog som du tvingas att inta är ju faktiskt tobak-särskilt när tobaksmissbrukare tycker att de ska få missbruka var som helst-det får man ju inte ens med alkohol.

Linda. visst är det härligt att få sovrummet nerrökt av fem man på grannbalkongen :)

Att sluta röka ligger ca 2 mil lägre ner i listan om man jämför med snus. Beroendet är högre på alla sätt och vis.
Nane: Det kanske är sant att man inte rent fysiskt tvingas dricka alkoholistens sprit, men dess verkningar får man fanimej rakt in i skallen. Ibland ganska fysiskt i form av en knäckt näsben, eller förstörd egendom.

Och Leif: Det skulle inte alls förvåna mig om många av dina dödsrunor gäller folk som supit ihjäl sig. En del har kanske t.o.m. tagit livet av sig p.g.a. någon annans supande. Och jag tänker inte ha den dåliga smaken att göra mig lustig över det.

Jag höll upp med mitt rökande i 3½ år, gick upp 15 Kg och mådde inte ett dugg bättre. Otur att du blev sjuk av ditt rökande, men vi måste ju alla få göra våra egna misstag. Att det inte är nyttigt att röka vet alla.

Personligen så skulle jag må bra mycket dåligare av om grannen hade något fyllebråk med sin familj än om han gick ut och rökte på balkongen.

Nä ni vill nog bara ha något att gnälla på. Skaffa er ett intresse istället!
Annons
Jag har hellre en rökare som granne än någon som lagar mat så det osar vitlök i hela trappen.
Batting har du tänkt eller vill du inte sluta röka? Som du vet jagas nu alla rökare med blåslampa och det sker i land efter land. Jag lider inte av röken från rökare eftersom jag varit storrökare själv, men jag ser att du kommer att stå inför näst intlll oöverstigliga problem i en snar framtid. Ett tips börja åtminstone tänka på att sluta. Det är första steget.
Hej Putte. Nja jag höll ju som sagt var upp i 3½ år. Men min poäng var kanske mer att jag tycker att spriten förmodligen ställer till med mer problem än tobaken, men spriten skall man väl snart dela ut gratis på torget medan rökare skall sitta i stupstocken på samma torg. Jag förstår inte logiken liksom.

Ta bara alla råa skämt om att rökare dör. Kan du tänka dig något sådant osmakligt när det gäller andra grupper som självförvållat dött? Typ Göran Kropp t.ex. Allt verkar tillåtet när det gäller rökare.

Sedan så förstår jag inte dessa trångsynta gnällspikar. När jag höll upp med rökandet så tänkte jag att det var bra att andra rökte. De betalade ju en skatt som jag slapp. Ja just det, som jag slapp. För skulle alla rökare plötsligt sluta röka så skulle man bli tvungen att höja någon annan skatt. Pengarna skall ju in.
Rökningen är ett elände för jag blir så in i nordens röksugen speciellt när någon röker pipa. Det luktar så gott så gott att ett återfall ligger nära till hands. Det är mitt problem.
Spriten ställer inte bara förmodligen till med mera problem den gör det. Tänk på alla alkholrelaterade sjukdomar. En uppgift kom från sjukhusen att var femte sängplats var upptagen p.g.a. av alkholens enverkan på människan. Allt från dialys till kroppsskador p.g.a. slagsmål. För att komma med ett dylikt påståeende måste man nog vara politiker som får sin inkomst genom att profilera sig på rökningen. Något annat inom sjukvården begriper dom sig ju inte på.
Nane skiver: fem man på en balkong hon måste mena kvinnor för det är hos det könet rökningen ökar mest!
Appråpådet Batting, har du provat snus, livets krydda!
Rättelse: för att komma med ett dylikt påståeende att tobaken ställer till med mer problem än alkoholen osv
Det här djä--la tramset att det skulle vara så dödligt farligt att
röka är bara ett stort populärt fjolleri. Om det vore så farligt
som man försöker framställa det nu för tiden skulle mer än 50 %
av befolkningen redan vara död .
Jag förstår inte hur man har lyckats få så många människor att
tro på detta djä--la trams. För ett antal år sedan försökte man
få folk att tro att det var dödligt farligt att äta för många ägg per
vecka. Och ett tag var det även döfarligt att äta tomater.
Att det är helt osunt att sätt i sig en massa chips och liknande
är det ganska tyst om.
Själv började jag röka på 50-talet (ca 14 år gammal). Då gick
man till kiosken nere vid hamnen och köpte en "jös lon silver".
Nu har jag rökt i 50 år och jag har ingen som helst önskan eller
vilja att sluta. Det kan möjligen vara så att rökning påverkar
olika individer på olika sätt, men om det vore så dödligt farligt som man nu försöker framställa det då skulle jag har varit död
för länge sedan.
Och sedan ett inlägg till alla dessa gnällspikar som tex. inte tål
att andra röker ute på en balkong. Hur många är det som inte
reagerar negativt när ni släpper en illaluktande fjärt eller rapar.
I mitt tycke är sådant mycket vidrigare än om någon röker en
cigarrett, en cigarr eller en gammal hederlig pipa.
Nu ids jag inte protestera längre om detta fjanteri. Det finns
många andra saker och ämnen som är mycket mer väsentligt
att diskutera och ventilera. Punkt slut.
axe din kommentar kändes härligt grabbigt uppfriskade på något sätt även om jag inte håller med dig i alla delar. Rökningen var defenitivt mindre skadlig förr eftersom det fanns betydligt mindre gifter som den mänskliga kroppen behövde ta hand om.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem