Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Det är tufft att röka.

Det är tufft att röka.

Jag brukar lyssna på radioprogrammet "Ring P1", där debatteras just nu rökningen. Det ringer in folk och ondgör sig över att de har grannar som röker på sina egna balkonger. Detta inkräktar då på dessa människors livsrum.
Ja jag vet inte riktigt vad vi rökare egentligen skall göra för att inte störa sådana där människor? Visst kan vi sluta röka, men det är ju faktiskt fortfarande lag...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

...klart jag ska klaga på rökare!! Jag tycker det är skitäcligt när mina sängkläder luktar rök trots att jag själv inte röker. Jag fattar att en som själv röker inte har så stor förståelse för mitt problem, dels för att de går omkring o stinker för jämnan - de är väl van, o dels för att deras luktsinne är lite avtrubbat. Men jag tänker ändå fortsätta gnälla, för jag får ju inte välja om mitt hem ska lukta illa eller ej. & oroa er inte för alkisarna, de får en släng av sleven de oxå, när de inkräktar på mitt liv.
Sådeså!
Byt sängkamrat!
...inte sambon som röker, det är grannarna som står på den gemensamma balkongen & bolmar, jag har fönster mot balkongen. Dessutom kommer röklukt genom ventilationsluckan, förmodligen från grannen under, hon röker som f-n.
Annons
Mina grannar eldar med våta vedträn utan att betala extraskatt, men det struntar jag i. Jag har ett eget liv. Vad kan små rökpuffar från tobak vara om man jämför med vedeldning? jag förstår mig inte på er. Brukar ni titta på Valborgsmässoeldar? Jag har bestämt mig för att ni helt enkelt bara vill ha något att reta er på. Om ni är så där känsliga så skulle ni ju inte kunna vistas ute. Ähh strunt samma jag har betalat för att få röka.
Ser att Leif gjort en lista på olika svårighetsgrader. Han måste vara en erfaren man som genomått allt detta.
Jag har varit en riktig storrökare. Nu har jag varit fri från detta elände i 3½ år.
Jag har alltid sagt att jag jäklar inte tänker klaga på rökare om jag lyckas sluta, jävla idioter som bara klagar.....ska dom skita i ...det är mitt liv ..osv osv.

Nu är det helt omvända förhållanden.
Trodde aldrig för mitt liv att man kan lida av rökare så mycket som jag gör nu!
Herregud vilket luktsinne jag fått tillbaka. Det är hemskt men oxå underbart.
Det finns sällsynta gånger som jag kan tycka det luktar gott när någon tänder en cigg, men jag har oxå insett hur fruktansvärt illa man luktar som rökare. Det kommer ur varenda por, kläder och andedräkt.
Vissa människor är totalt inpyrda, och jag luktade precis lika illa när jag rökte. Det är DET som får mej att avsky rök.

Nu när jag är fri VILL jag inte lukta cigarettrök om håret, kläder.
Vill inte andas in skiten.
Jag väljer om jag vill gå in på ett rökigt disko.
Jag väljer om jag vill sätta mej i en bil där folk röker.
Folk får röka på sin balkong hur mycket dom vill, enligt lag.
Men jag vill inte ha det i mitt sovrum.
Många rökare har inte något sunt förnuft. När man står i kön till minuten tex och mannen bakom står och blåser sin rök över andra...det tycker jag är lägre än lågt!
Måste ovilligt erkänna att till dom som inte förstod hur äckligt det är för ickerökare, hörde jag! *skäms*

Nu säger jag inte att du Batting är sådan, men många är sådana tyvärr.
Varför inte röka under fläckten istället om grannarna gnäller?

Ha en go dag, rökare eller inte!
Åsa


Hej!
Jag är själv rökare, men jag kan nog förstå Åsa lite. Jag har själv svårt när det blir för mycket rök, t.ex. inne på en dåligt ventilerad pub, eller krog. Vissa rökare har också väldigt svårt att visa hänsyn, och varför vet jag inte? Jag har själv upplevt det exemplet som Åsa drog… med kön till bankomaten. Sedan finns det också icke rökare som skriker när man röker 30 meter ifrån dem, och bedriver häxjakt på oss rökare. Jag har ett exempel från en restaurang. Vi satt ett gäng och hade ätit klart. Då frågade jag vänligt ett äldre par, som satt vid bordet bredvid, om det var okej om jag tände en cigarett. (vilket jag egentligen inte hade behövt, eftersom de satt på rökavdelningen)
– Nej, vi är allergiska mot rök, fick jag surt till svars.
– Jaha, men flytta då till den rökfria avdelningen, svarade jag när jag förstod. Detta par var inte alls allergiska, bara gnällspikar. Hade de varit allergiska hade de ALDRIG satt sig där de satt.

Linda, har du försökt att snacka med grabbarna på balkongen?
Allt det där om bankomatköer och sådant håller jag ju med om. Här handlar det om folk som klagar på de som är balkongrökare. Hur sjuttsingen kan sängkläder ständigt lukta rök? Det är väl något att ta upp med hyresvärden i så fall. Vinden kan väl inte alltid ligga på så att röken går rakt in i den där lägenheten? Och hur gör Linda själv när hon har rökare på besök, får de röka under köksfläkten? Hur långt skall man som rökare gå för att visa hänsyn? Om man sedan går in och klagar på personliga egenskaper såsom lukt, så anser jag ju att egenskapen att gå bakom ryggen på folk är värre. Nu kommer ju någon förmodligen springa till pappa och klaga så att jag får ett mejl igen. Strunt samma för jag tänker inte svara. Om någon vill mig något så finns jag här på forumet! Nä är man extra känslig så är det bara att beklaga. Själv har jag känsliga ögon, men inte begär jag att alla skall hålla dämpad belysning för det. Man kan inte alltid skylla allt på omgivningen. ibland får man nog gå till sig själv också!
Jag har en väninna som röker. Hon får gå ut på trappen (bor i hus) och röka, är det skitväder så kan hon få bolma under fläkten. Har en effektiv fläkt!
Men så kan man ju diskutera som min mor. Hon ansåg att hon skulle få röka inne hos oss när vi hade lite festligheter, fastän hennes barnbarn har astma.
Men hon anser att ALLA har häxjakt på just henne för hon röker.

En rökare ska visa hänsyn som alla andra.
Sunt bondförnuft, så brukar det gå bra.

Man kan inte skrika för att folk luktar rök om kläder, det är bara att hålla inne med.
Ungefär som när folk luktar sunk för dom inte duschar eller borstar tänderna.

Åsa
När man slutat röka,kan man inte förstå,att man varit så dum.
Rökt upp alla dessa pengar,smutsat ner bilar,lägenheter,hus
trottoarer,askkoppar,brännhål överallt.
Man kan inte fatta,att man varit så idiotisk.
Och detta till ingen nytta.Totalt meningslöst.

Ni som röker.Om ni visste hur lätt det är att sluta,så skulle ni
gapskratta.

Men man måste bestämma sig,och det skall man bestämma själv.
Annars är det kört,om någon tjatar på en.Då röker man ännu mer.

Vi är konstiga djur.Vi är dom enda som röker.Försök att få en
hund att röka.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem