Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Det är tufft att röka.

Det är tufft att röka.

Jag brukar lyssna på radioprogrammet "Ring P1", där debatteras just nu rökningen. Det ringer in folk och ondgör sig över att de har grannar som röker på sina egna balkonger. Detta inkräktar då på dessa människors livsrum.
Ja jag vet inte riktigt vad vi rökare egentligen skall göra för att inte störa sådana där människor? Visst kan vi sluta röka, men det är ju faktiskt fortfarande lag...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 62
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Åsa !! Be din vännina gå ut och röka att röka under fläkten är det farligaste som fins! Jag läste en rapport om oförklariga bränder i lägenheter och hus bränder att sanolikt så börjar dom i fläkt systemet. Förmodligen av att folk har stått underfläkten. Jag blev rädd så jag slutade att röka underfläkten . så nu får man gå ut i ur och skur.Är själv stor rökare
Svar till Lill-Putte!

Bara för att jag gjort en lista,behöver jag ju inte praktiserat allt.
Detta har jag hämtat,ur en läkartidning.

Jag blev själv förvånad,av denna gradering,då jag trodde att
rökning låg överst.Men den platsen,intas av bantarna.
...mina gäster får snällt gå ut & röka. Jag fattar att man får ta vissa störningar från grannar när man bor i sta'n, men som rökare borde man tvingas ta mer hänsyn, jag vill slippa röklukt i mitt hem, det tycker jag är min rätt.
Annons
Men du, Linda!
Då går ju dina gästers rök in till nästa granne, och förpestar dem
ger ett plus till batting i hans åsikter, även om jag inte själv röker. vi lever i ett fritt land och måste få bestämma själv om vi skall röka på balkongen eller inte, inte kräver väl folk att man skall förbjuda vitlök som luktar precis lika äckligt som rök. i alla fall i mitt tycke. att vi skall ha ett förbud på tobaksrökning anser jag inte heller leda någonstans då många fd rökare behåller sin last med nikotinersättning i olika form så lasten finns ju där ändå. och vad skall staten leva på om vi alla slutade att röka när skatten på tobaksvaror uppgår till 4/5 delar av priset.
Jag är själv rökfri sedan några år och jag tycker det hela är ganska enkelt: det är fortfarande lagligt att röka, men det står var och en fritt att ha åsikter om detta.
Sedan är det ju inte bara så att man som ickerökare blir passiv rökare bland rökare. Man blir ju dessutom passiv grillare när ens grannar drar på grillen, passiv bilist i stadsmiljö o.s.v. Och detta oavsett om man är rökare eller ej.

Vad jag menar är, att jag kan hålla med om att det ibland bedrivs häxjakt på rökare. Och att det i de sammanhangen glöms bort att rökning inte är den enda styggelsen. Jag tycker till exempel att kläder som luktar stekos är bland det äckligaste som finns. Jag bor förövrigt själv granne med en tant som ofta sitter på sin balkong och röker. Men det spelar ingen roll hur irriterad jag än blir på att röken slinker in till mig; jag skulle aldrig kunna/vilja förbjuda henne att röka på hennes egen balkong.
Näru, för mina grannar får gå ut på riktigt, inte bara ut på balkongen. Dessutom är det bara jag som har fönster mot balkongen, det har inte grannarna.
Jag hade som sagt ett uppehåll på 3½ år och märkte också att rökare luktade illa just efter det att de varit ute och rökt. Dock inte värre än svettiga människor, och de luktar ju hela tiden. Annars så hade jag under den tiden inga problem av själva röken. Jag tyckte det luktade gott. Och du Linda som klagar på balkongrökare skickar själv ut dina gästande rökare?!?! Borde du inte skona din omgivning genom att låta dem röka under fläkten? Du är urtypen för ickerökarfanatikerna. Motsägelsefull och inkonsikvent. Det du kräver av andra gäller inte dig själv. När jag jobbade på ERICSSON och det fortfarande fanns rökrum så kom det in ickerökare dit och satt och klagade på röklukten. Jag fattade aldrig varför de gick in dit...
Hallå! Som jag just påpekade så får mina gäster inte röka på balkongen, de får gå nerför trappan, ut genom porten & ställa sig på behörigt avstånd. De får då sannerligen inte stå under min köksfläkt & bolma, jag vill inte ha nå'n rök i mitt hem.
På behörigt avstånd. Du stegar alltså upp avståndet, kollar var ventiler och sådant sitter så att inget sugs in i kåken? Du ser till så att det inte ligger en bankomat, eller busshållplats i närheten för om jag förstått dig rätt så är man ju till besvär för omgivningen vart man än röker. Har du funderat på hur kul DU är för DIN omgivning?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem