Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödsstraff?

Dödsstraff?

Tror ni på dödsstraff i vissa fall?

Jag anser att pedofiler inte förtjänar att leva... Det är vad jag tycker iaf...
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Personangrepp?? Det förstår jag inte. Jag är inte det minsta osäker på mina argument.
Faktum kvarstår att samtliga länder som tillämpar den typ av kriminalvård du förespråkar har en grövre kriminalitet.
Frågan är vad vi skall jämföra oss med?
Kanske skulle vi på allvar och utan för mycket känslor involverade börja titta på hur exempelvis Fryshuset arbetar. Kanske skulle vi utvärdera de sk värstingresorna, återigen utan att lägga in alltför mycket känslor. Kanske det vore en god idé att fundera på hur samhället skulle kunna få människor att fungera utefter sina förutsättningar. Kanske skulle vi börja fundera på samhällets roll i den förebyggande delen som skolor och fritidsgårdar. Kanske kan vi fundera en stund på mediernas roll som förmedlare av värderingar. Kanske skulle vi fundera på vad den stora mentalvårdsreformen har betytt för kriminaliteten i vårt samhälle.
Att bara vilja straffa skapar endast ytterligare konflikter.
Straff för brott begådda: Definitivt
Dödsstraff för brott begådda: Aldrig

Sätt istället en högre straffskala, i synnerhet för brott begådda mellan människor, våldtäkt, misshandel och ta ingen hänsyn för att personen är under 18, sätt en yngre gräns på 15 år istället. 16-17 och 18 åringar vet precis vad de gör när de våldtar eller misshandlar, men idag slipper de straff. En mig närstående son på 15 år blev misshandlad på Gotland i somras. vad straffet blev för de två 17 åringar som slog och sparkade min son? En arbetsvecka i samhällets tjänst....en vecka (40 timmar) De var nära att ge min son en dödlig spark men missade lyckligtvis, det tyckte rätten var värt några tusenlappar i skadestånd och en arbetsvecka...detta i ett Sverige med människor som söker dag ut och dag in efter jobb...

Så visst, straffa så det känns, höj skadeståndet till det tiodubbla så det känns i plånboken och så att offren kan ta ledigt och få tid på sig att komma igen - som försäkringsbolagen ser på det.
Annons
Först som sist, kameraövervakning för att komma tillrätta med brottsligheten resulterar inte i mindre antal brott, det de gör är att de kränker den personliga integriteten, snart kan staten se sekunden du lämnar din bostad, följa dig i ditt arbete och se då du på kvällen går in genom din dörr.. själv fasar jag för ett sådant samhälle.. vart sådant kan leda...

Brottsligheten i Sverige kostar samhället i runda slängar en Miljard kronor, i brå:s statistik för 2001 dömdes ca:12.500 personer till fängelsestraff. <br> Att döma kriminella till fängelsestraff är dumt om de är återfallsförbrytare då är det bättre med three times out enligt kalifornisk modell och dödstraff för grov brottslighet. Att hymla med brottslingar som det svenska rättssystemet gör, fria bilar, fria solsemestrar, fickpengar etc. etc. är bara onödiga utgifter då de aldrig resulterar i "bot och bättring", bättre då att göra plats åt andra i fängelserna med dödstraff..
tack för ordet
Citat Gandalfwhite:
"Brottsligheten i Sverige kostar samhället i runda slängar en Miljard kronor, i brå:s statistik för 2001 dömdes ca:12.500 personer till fängelsestraff."
Fel! idag läste jag att bara Stockholms heroinister ca 2,5-5000 st stjäl för ca 2,5 miljarder!
Men strunt samma...

Jag anser att ni resonerar tokigt om dödstraffet!
Det ska inte baseras på hämd om vi ska ha något dödsstraff.
Vi har en fångvård och vi ska vårda dessa "patienter" till ett icke kriminellt beteende är det tänkt!
Det är bra tänkt i en humanitär demokrati som Sverige.
Vissa individer kan tyvärr inte vårdas och är för farliga att släppas ut i samhället efter 10-20 år i fångvården.
Dessa bör aldrig mer gå fria som tex. den "46 årige hyresvärden" som tidigare plågat ihjäl småbarn och nu torterat en kvinna till döds med bla. en blåslampa!
Tomas Qvick om han nu verkligen är skyldig till ens hälften av vad han påstår är ett annat.
Dessa typer kommer att vårdas för minst 5000 kr om dagen tills dess de benådas om 20-30 år ?
Ja, en fånge lär kostar mellan 5-7000 kr per dag att vårda! = ca 2,000 000:-/år
Dessa fångar som man aldrig vill släppa ut kan kosta skattebetalarna mångmiljonbelopp innan de dör.
Därför bör man överväga dödsstraff av rent ekonomiska skäl.
Inte gömma skälen bakom brottsoffrens hämndbegär som i sig inte är orättfärdiga men mindre humana i ett modernt samhälle där det heter kriminalvård och inte kriminalstraff!

Kanske skulle vi börja ta betalt av dem som sitter inne, för mat och husrum!
Jag/du får betala dyrt för den vård jag/vi får av tandläkaren!
Har de inga resurser att driva in, så kan man efterskänka skulden efter 10 år om de ej återfallit i brott!

Narkomaner tycker jag ska behandlas som andra sinnessjuka som inte kan ta hand om sig själva!
Enda skillnaden är att de själva aktivt väljer att sinnesrubba sig.
Ta ifrån dem körkorten för gott redan vid första förseelsen, sätt dem under förmyndare vid andra och lås in dem om inget annat hjälper!

Ca 3 promille av befolkningen står för 80-90% av den kriminella verksamheten, resten är engångsförbrytare oftast ungdommar i fyllan och villan.
Om man kunde hålla dessa 3 promille borta från gatorna (inlåsta)så skulle mycket vara vunnet!



/Egil
Först som sist.. ids inte ta med citat utan refererar till Egils insändare, ett dödstraff är inte ett straff grundat på hämnd, de enda som skulle ha rätt att utkräva hämnd är väl de närmast anhöriga till offret? Precis som du så förespråkar jag dödstraff, en av orsakerna är som du nämner ekonomiskt baserat, det andra är emotionellt baserat gentemot offren.

Samhällets kostnad för fångvården i Sverige torde ligga på i runda slängar 1 Miljard, i detta ingår då sk. värstingresor, lyxbilar, sjukvård mm. De enskildas kostnader för de kriminellas ageranden ligger på i runda tal 3-4 Miljarder (inbrott, stölder, förstörelse), detta är den krasst ekonomiska sidan av det hela.

Brottslingarna får gratis sjukvård, inklusive psykologhjälp med det de håller på med, och det traumatiska i att åka fast..? vad får offret..? i bästa fall en försäkringsutgift, i sämsta fall ett hål i marken. Offret får själv betala dels för sin förlust sedan för sitt lidande och i fortsättningen för sin osäkerhet..

Ett livstidsstraff i Sverige är inte längre än max 15år om politikerna får bestämma. Dessa är i de flesta fall lyckligt ovetande om dessa aspekter som de får tillstånd med sina spartbeting
tackar för ordet
ursäkta de dubbla inläggen, får ett felmeddelande då jag postar inläggen, får se till att istället köre refresh om det hjälper ,;o)
Jag har ett arbete i skolan om just dödsstraff.
det ni har skrivit här har fått mej att fundera ännu mer på hur "rätt" det är med dödsstraff.
Patrik, rätt frågar du.. vem har rätten på sin sida? den som tar ett liv för snöd vinning eller att man tar ett liv för att rädda ev. fler, det sistnämnda föredrar jag ivarjefall. En mördare har ingenting att förlora i samhället, han har dödat en gång och det finns myycket få arbetsgivare som är villiga att anställa sådana personer, senaste exemplen, mannen som dödade det 3 åriga barnet för att denne hade bajsat på sig.. barnuppfostran eller mord? vad har en sådan person för existensrätt? och vem är det som ska beskyddas genom straffen samhället(alla vi) eller brottslingen?
tack för ordet
Dödsstraff ja maybe, men varför inte låta dom bli våldtagna själv först o sen ett rent helvete i fängelse med slutet rum inga utomhusvistelser o skolmat.....

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem