Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödsstraff?

Dödsstraff?

Tror ni på dödsstraff i vissa fall?

Jag anser att pedofiler inte förtjänar att leva... Det är vad jag tycker iaf...
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Hade missat i mitt inlägg till Egil, siffrorna jag redovisade till var för år 2001, och att det var siffran som det kostar samhället inte den totala summan=fångvård, förlust, försäkringspremier, lidande mm. Utan endast krassa ekonomiska aspekter. Ingen kan förneka att fängelsedom kostar samhället stora belopp PER brottsling.

"jag": Att se det som ett straff att inte få komma utomhus vore nog ett himmelrike för många av brottslingarna.. det vore bättre att de fick göra nytta för sin brödföda som det var gammalt tillbaka, stenbrott med slägga t.ex. ,;O) garanterat nyttig friskluft OCH fysisk motion.. arbetet torde heller inte ta slut i första taget hehehe..

Dödstraff ska ses mer som ett sätt för samhället att visa åt brottslingar ATT det finns en risk för DEM om och då de begår brott, inte ses som en hämdaktion mot brottslingen, det finns ett fint engelsk ordspråk i ämnet som lyder "dont do the crime if You cant do the time"..
tackar för ordet
Tråkigt med en sådan mentalitet, att straffa, att döda. Det är ingen lösning på något problem, om du applicerar tankesättet på en Svensson familj i ställtet Låt oss säga att ett barn har gjort något dumt, är det då rätt att straffa? Att agga eller göra diverse handlingar som kommer förse barnet med psykiska och fysiska men?

Det borde istället hetta att vårda, att återanpassa, att få han eller hon att bidra till samhället, till dess struktur och organisation. Att straffa är ett primitivt tankesätt, och några avskräckelsemetoder fungerar inte. För en brottsling tänker inte ”Om jag åker fast kan jag får dödsstraff”, han tänker istället hur skönt det kommer bli, hur rik han kommer vara eller vilken känsla det nu är som infinner sig efter eller precis före personen begår brottet. Man bör vårda mänskligheten och inte döda den, genom att straffa begår vi ett lika allvarligt brott som syndaren.
Magnus: Det är problemet med dagens samhälle allt och allting ska lullas och dras i långbänk, vad får vi för resultat? vi får ungdomar som rånmördar pensionärer, vi får känslokalla ungdomar som våldtar, skändar andra tack vare lullandet eller som det kallas "vårda".

Att påstå något så emfatilt som att man "dödar" mänskligheten om man har dödstraff i straffskalan visar på en cynism utan like. och "vi" begår inte samma brott som brottslingen, tvärtemot "vi" hindrar en återupprepning av ett nytt brott.

Att påstå att dödstraff inte avskräcker stämmer inte med verkligheten. Det har flera undersökningar visat, de har även visat att de som begår mord nästa gång har mycket lättare för att göra det, samtidigt som det för den som inte har begått mord är ett svårare steg att ta emotionellt. När det steget väl är taget så återupprepas den mycket lättare, förklara då för mig hur sjutton man ska lulla en sådan person från att begå mord igen? locka med lyxresor om han inte begår mord på en vecka eller en ny bil om han inte begår mord på 1 månad...?
Och vem skulle betala en sådan cirkus? Jag betackar mig för sådant dalteri med personer som inte har något att ge ett demokratiskt samhälle.

Att i ytteränden få plikta med sitt liv för att man tar en annans liv avskräcker mycket mer än dalteri med lyxuösa utsvävelser och semester på skattebetalarnas bekostnad. Allt man behöver göra är att titta på brottshistoriken bakåt, den är direkt propotionell mot dagens samhälle. Hur många mord begicks då kontra i år, där om någonstans ser man hur "avskräckande" den svenska sk. fångvården är, för mig har den tappat allt förtroende då ett barnmord endast renderar i 3.5års fängelse medan tjuvjakt ger 5års fängelse. Anomalier likt detta hör inte hemma i en rättstat eller fångvård.

Allt sedan "släpp fångarna loss det är vår" mentaliteten kom till sin rätt på 70-talets början har andelen brott i samhället skenat iväg, rättsmedvetenheten har försvunnit ur gemene mans ögon, samhället har blivit hårdare med åren och cynismen gentemot lagen har ökat. Med över 1.2 miljoner anmälda brott och drygt 300.000 undersökta brott per år talar det sitt eget språk om denna sk. "vårdmentalitet" och vartåt den leder oss.

För min egen del skiter jag i vilken känsla brottslingen får då han begår brottet, straffet ska han i vartfall vara beredd på att ta.
tack för ordet
Bra tema "dont do the crime if You can't do the time
Annons
Visst ska vi ha dödstraff!!! Idag har inte barnen bra mat på skolorna de ska ju sparas hela tiden. Och pensionärerna...dom svälter! Men fångarna dom har gratis god mat, gratis utbildning (vi vanliga får ju ta studielån) och sen så har dom möjlighet att gå ut och göra om samma sak igen!

Läste vad Gandalfwhite skrev om barnmisshandeln..tror de var 3½ år han fick för de eller har jag fel. De är ju värre snart att ljuvskjuta en älg...den tillhör ju staten och de är ju hemskt om man tar den...men att mörda ett barn..de verkar ju vara hur rimligt som helst de. Samma pedofiler. Dom har inget existensberättigande, dom ska utrotas så fort som möjligt!!

INGEN FÖDS OND!
Bobbo --> Nähä? Men med det försvarar man att man våldtagit små barn?
Rätt, ingen föds ond, däremot föder daltande ondhet då det inte leder till något straff. Idagens Sverige är det ju förbjudet att ens höja rösten gentemot barn, det kallas psykisk lidande.

Vad visar sådant åt barnet? jag kan göra som jag vill, om någon säger något ringer jag BRIS.

Visst det är rätt att man inte ska slå barn. Men utan rättesnören i livet så föder man fram nya "Flinkar" eller liknande..
tack för ordet

Vore ganska intressant att se vilka källor som använts till alla uppgifter och siffror om kriminaliteten i Sverige som cirkulerar friskt i denna debatt. Likaså uppgifterna om metoderna inom svensk kriminalvård. Verkligen intressant att läsa om lyxbilar och lyxresor som fångarna tydligen får...
källor för de mesta om brott, typ, straff mm kan läsas på www.bra.se
Lyxbilar, semestrar m.fl. intressanta aspekter angående den svenska fångvården brukar medierna stå till tjänst med, speciellt då det har gått snett. I vilket annat land t.ex. får en fånge ha en mobil telefon?
tack för ordet,

P.S. friskt är att ta i överkant, materialet på brå:s sida är istortsett en betraktelse i vandringen ner till mörkret vad gäller rättssamhälle... D.S.
Ett argument som verkar vara vanligt tycks vara den ekonomiska aspekten, att fångarna kostar för mycket och att en kula i pannan skulle spara staten en massa pengar. Vilka brott ska då ha påföljden döden? Mord och dråp tycks vara självklart för de flesta, kanske också vissa sexualbrott. Om man då tar alla de som dömts till fängelse för dessa brott under 2001 (enligt BRÅ:s statistik) så blir det totalt 74 (mord & dråp)+212 (sexualbrott)=286 fängelsdomar. Ställ det i förhållandet med det totala antalet fängelsedomar under 2001, vilket då är 12503st. Alltså utgör de kostsamma fångarna som borde förtjäna döden ca. 2,2% av alla fängelsedomar. Då har vi ändå räknat med en hel mängd sexualbrott som vore orimligt (enligt min mening) att ha dödsstraff för.
Eftersom statistiken för lagförda brott mellan 1995-2001 är i stort sett oförändrat, torde ovanstående procenttal utgöra ett ungefärligt tal för den totala mängd fångar som tjänar fängelsestraff för dessa brott. Med andra ord verkar det finnas stora pengar för staten att tjäna, pensionärer och skolbarn skulle leva ett liv i lyx...
Om man ska ha ekonomin som argument borde man införa dödsstraff för rattfylleri, misshandel och stöld eftersom dessa brott utgör den stora andelen av fängelsestraff.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem