Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödsstraff?

Dödsstraff?

Tror ni på dödsstraff i vissa fall?

Jag anser att pedofiler inte förtjänar att leva... Det är vad jag tycker iaf...
Antal svar på detta inlägg: 58
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

->Mattias, en bra fråga, en brottsling som har avtjänat sitt straff gentemot samhället, har också visat sig villig att ingå i ett normalt samhälle. Sådana brottslingar borde få sin straffhistorik jämkad så att de kan få arbete lättare. Däremot om de upprepar brottet eller begår nytt brott så ska deras gamla försyndelser också tas med vid bedömmandet av straff. Third time out borde också införas vad jag själv anser i Sverige då det är kriminella som inte har för avseende att rätta sig efter normal Svenssons riktnormer.

Under verkställigheten så får de gärma för min del leva på vatten och bröd sålänge de inte bidrar till att arbeta av sitt straff och på så sätt minska samhällets kostnader för deras vistelse.
tackar för ordet
Men om du skulle anklagat för att vara pedofil och dömd till döden p.g.a. falska bevis vad då? Det har hänt många gånger att folk har blivet dömda som senara visar att de var oskyldiga, då är det svårt att sleppa ud de om de har avlivats af staten...
I USA har dödssteaff inte minskat våldet och hur många oskyldiga har de dödat ?
Diskussioner liknande om jag vore vore dömd för det ena eller det andra hjälper inte i diskussionen, jag har redan tidigare konstaterat att det inte finns något av människan skapat system som är idiotsäkert, och det kommer heller aldrig att finnas något sådant. Vad en dylik diskussion leder till är närmast en holmgång där saker ältas fram och tillbaka utan någon rell lösning.

Om någon blir dömd för pedofili, mord eller andra brott som skulle föranleda dödsstraff och det i ett senare läge skulle visa sig att denne person är oskyldig så kommer det precis som i staterna att ha gått minst 4år mellan dom och verkställighet, frågan är då om brottslingen under denna tid inte har kunnat bevisa sin oskyldighet under denna tid, ur stor risk eller möjlighet finns det då att denne skulle kunna vara oskyldig till brottet?

Detta oavsett, så kommer det som i staterna alltid att finnas personer som döms oskyldiga, den sanningen kan ingen komma ifrån, men att påstå att ett dödstraff inte skulle ta ner brottsligheten är ett påstående som talar mot sig självt, antalet grova brott (mord etc.) minskar då brottslingarna har så mycket mer att förlora själva. En av idiotierna i svensk lag är bland annat att om två brottslingar anklagar den andre för mordet så döms ingen av dem för mord..?

Om man ska jämförs kriminaliteten i staterna med kriminaliteten i Sverige måste man tänka på att samhällena har stora skillnader vilket gör jämförelser tadelaktiga i det mesta. För en rättvis bedömning måste samhällena vara identiska, samma löneklasser, segregation osv.

Sedan om Pedofili och dödstraff... tror inte ett sådant brott skulle få ett sådant straff.. där är nog andra straff att föredra ,;o) för att statuera exempel, och avskräcka..
tack för ordet
Annons
Hårdare eller tom oåterkalleliga straff kommer att innebära att:
-ingen vill bli gripen, alltfler gripanden sker tillsammans med skottlossning.
-inga medel skys vid fritagningar och rymningar, kidnappningar av, eller hot mot kriminalvårdares familjer blir en del av vardagen
-segregationen i samhället ökar eftersom kriminalitet faktiskt är fråga om samhällsklass
-konflikter ökar, eftersom kriminalitet faktiskt också är en fråga om värderingar och referensramar
Således skapar hårdare straff ett hårdera samhälle som vissa givetvis mha pengar kan skydda sig från. men friheten begränsas för alla. Vill vi ha det så?
Tack
Är det verkligen så att vi har en okontrollerbar brottslighet i Sverige? Jag har aldrig drabbats av grövre brott och såvitt jag vet har inte heller de flesta i min bekantskapskrets drabbats heller. Jag utesluter inte att jag skulle drabbas av raseri eller tankar om hämnd den dag jag drabbas. Det gör dessbättre inte att jag tycker det är bra.
Rent krasst skall väl kriminalvården se till att så få som möjligt inte drabbas av brott, det tycker jag de sköter rätt så bra.
mot de senaste inläggen kan man säga att hårdare straff ger ett högre mentalt steg åt brottslingen innan denne tar steget till t.ex. kidnappning eller andra grova brott, med de straffsatser som finns i landet just nu är straffsatserna mer att se som en semestervistelse med betalning. Att segregationen skulle öka stämmer inte, och inte heller konflikter mm. varför? för att samhället ska ha en förlåtande attityd till en viss gräns (t.ex. third time out) men inte till gränsen för stupiditet som det de facto är idag, rånare, mördare som släpps fri efter knappt ett års fängelse, eller som kommer på permission efter ett par månaders "fängelsevård" för att under permissionerna rymma och/eller råna/mörda igen..

Frågan som ska ställas är snarare den, är det ett sådant samhälle vi vill ha? där de rättstrogna (Svensson) får huka sig i vråna av sina hem medan de stackars kriminella (som har agats av sina föräldrar, eller på annat sätt har varit "otrygga" i sin uppväxt) härjar i samhället med rån, mord och dylikt, den frågan man ska ställa sig är snarare om man själv har fått nog eller om det ska till att ens egna och kära ska bli offer innan man "vaknar" till. Enda orsaken till varför straffsatser mm minskar är för att brottslingarna aktivt har arbetat för detta alltsedan "släpp fångarna loss" dravlet på 70-talet.

Med konstanta nedskärningar alltsedan 70-talet har inte rättsapparaten kapacitet att ta hand om den mycket höga arbetsbelastning de i verkligheten har, knappt 20% leder till åtal även i fall där brottslingen är känd talar sitt eget klara språk.
tack för ordet
Jag håller fullständigt med dig. Pedofiler, mördare, vålldtäktsmän. Listan kan bli hur lång som helst. De ska dö.... Men är inte fängelse livet ut värre egentligen? Där får de sitta i 20, 30, 40 år eller länge. Jag tycker att de ska få dö i fängelset. Det är ett rättvist straff.
Tänk på att det blir värre att vara oskyligt dömd om vi har hårdare straff.

och

De som begår brott gör det ofta av en anledning. Och enligt dem 'en god anledning'. Ingen männinska vill bryta mot lagen men ibland kan de bli tvingade. Då spelar det inte så stor roll vilken stränghet vi har på straffen.

Ett visst undantag är pedofili, mord, våldtäckt. De vet jag att de bara har en felaktig bild på samhället och de behöver vård! Om man gör dem till offentliga personer kan ju samhället skydda sig mot dem. Sätt upp bilder med namn på ofentliga platser.
Oavsett längden eller straffsatsen är det lika svårt att sitta av ett straff, snarare är det tvärtom, om straffen som de är idag är löjeväckande korta så att de knappt hinner runt vändkorset i fängelset så anser gemene man att den personen måste vara brottslingen ifråga då han redan har avtjänat straffet för dådet. Ett långt straff då å sin sida ger brottslingen en chans att bevisa sin oskuld inifrån s.a.s.

Att beskydda brottslingar med att de begår brott för att de har en anledning är inte annat än ursäkts sökande för dessas handling, eller är det lättare att förklara för barn att han/hon stal bilen för att han/hon behövde pengarna de får för den på den svarta marknaden för sitt missbruk e.dyl. istället för som Svensson måste göra, arbeta och gneta ihop sina surt förvärvade slantar ihop om att någon dag någon gång så kanske vi får råd med en nyare/ny bil.

All offentlighet om kriminellas namn mm. är hemlig då de inte anses vara offentliga personer. Skillnaden är stor om man jämför med andra länder där namn mm publiceras fritt. Att detta på något sätt skulle kunna förhindra upprepning av brott är dock önskedrömmar, titta bara på vad som händer med HM:s annonser..
tack för ordet
En tanke slog mig.

Fängelset är en plats där fångarna förutom att avkäna sitt straff också kan skaffa sig kontakter med andra kriminella.

Då är det viktigt att det inte uppstår ett 'hat mot samhället' så att personen i fråga som suttit inne länge vill hämnas då han kommer ut.
_____

Jag anser att vi istället för att lägga pengar på att ha folk inspärrade bör lägga pengar på att öka brottsförebyggande saker som ökad övervakning samt starkare poliskår. Poliserna måste synas mer offentligt.

En sak till. De som begår stölder o dylikt kan knappast gå och drömma om att köpa en ny/nyare bil för sina syrt förvärvade pengar då de i stället kämpar för livhanken.
______

Sen kan man ju ifrågasätta varför några anser att de som brottsoffer känner sig bättre av att någon blir dömd till något ofattbart långt straff... Men det är kanske en helt annan sak (?) ...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem