Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Hemma fixad värsting dator!

Moderkort = MSI 2xP4
Processor = 2xP4 Northwood 2.8Ghz (klockade på 3.06)
Fläktar = 1xcpu / 2x chassi / 2x PSU
Minne = 2x1024MB DDR 333 Mhz
Grafik = Creative FX5600 128MB DDR
Ljud = Creative Audigy
HDD = 2x120GB Western Digital 7200 8MB Cache
CD-R = Sony 52x
DVD = Sony 8x
CD-RW = A-open 48/24/48
Chassi = Maxitower / alu.
Skärm = Samsung 191T/LCD

Kostnad = ca 26.000:-

Jag byggde min själv för 1 år sen

1200 MHZ MSI K7T Turbo
geforc 3.....
1024 SDR Ramminne
2st 80GB hårdiskar
Soundblaster 5.1
Burken liknar Nokia 8850
Funkar problemfritt nu 1 år gammal.
Alla spel flyter
Kostnad: jag hade mesta av de som sitter i men de kosta mig att bygga den 2700 KR..
Hårdiskar kosta typ 800 KR st
Mine 512 550KR st. Jag köpte 2 512:er
Hej!

Jag beställde i onsdags en ny komplett dator med platt tums skärm från dator butiken.
Att beställa en dator som man bygger ihop själv tjänar man delvis pengar på eftersom att man får göra det mesta själv (bygga ihop den) men att få ens delar kan ta lite längre tid.
dessa komponenter valde jag för att få en så tyst och hyffsat snabb dator som möjligt.


Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX (AMD&P4 OK)
ANTSONATABL

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
XP2500BA

Spire WhisperRock IV 21dBA SocketA (max XP3200+)
SPWHR4

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)


LG Electronics L1710S 17" TFT
LGL1710S


Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
ABNF7S2

Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid

Hightech Excalibur ATI Radeon 9600 128Mb


, allt det här utan cdrom och floppy gick på

11700 inkl frakt. , och då kan man jämföra med dell och alla andra dator företag som säljer datorer och komma fram till att man får mycket , mycket mer prestanda och bättre produkter för pengarna :)


Ha det/
Andreas

Annons
Jag är i full fart med att köpa ny dator. Troligtvis så kommer jag ha en 12´ att röra mig med. Min fråga är om någon av er känner till om telia adsl räcker för att köra nyare spel online. Så det inte blir hackigt och dan't..

Hälsningar

Andreas
Till Christian:

Vad korkad du måste känna dig som skaffade nVIDIA --> Grafik = Creative FX5600 128MB DDR
<--

Alla senaste HV testerna visar ju att nVIDIA kretsarna är helt värdelösa jämfört med ATI, om man hade tänkt sig att lira lite Half Life 2 ..

Själv satsade jag slantarna på ett Gigabyte Radeon 9800Pro istället .. kommer smida med HL2 ..

F.ö. förstår jag inte hur folk kan anse att det är svårt att köpa dator ?? Man går ju bara in på Toms Hardware, och köper det som är bäst i test .. busenkelt ..

Och till alla er med DELL eller annan märkes dator .. KÄNN ER BLÅSTA !!

Ni TROR att ni har fått bra grejjer till bra pris, men glöm det, gör ett så enkelt test, som att ta ALLA delar, utom moderkortet .. och koppla in i ett av ASUS senaste modeller .. så kommer ni se en prestandaökning utav guds nåde ..
DELL datorerna har ATI Radeon grafikkort i sig och även de bästa enligt Toms Hardware, nåt som du verkar ha missat.
Hälsningar
Steffo
Sen så är det ju så att folk köper dell eller andra märkesdatorer för att de får jäkligt bra support för pengarna... vilket du inte får om du bygger själv... och hur ska någon som inte kan något om hårdvara kunna bygga själv?

då är det nog bättre o lägga pengarna på något som är säkert och att man garanterat får support.

Dell har nog den bästa supporten troligen därför de också är störst på marknaden.
Steffo: Du ska inte uttala dig om saker du uppenbarligen inte har någon aning om. DELL är inte bäst enligt Toms Hardware. Toms fokus ligger nämligen på lösdelar, och det finns ingen "Best of Toms" när det gäller märkessystem.

Vad gäller Radeon, finns det olika modeller, och olika tillverkare, alla med olika kvalla ..

EOL

Klart man ska köpa DELL om man är en n00b som inte ens kan sätta ihop en dator, inte för att jag ger mycket för deras kassa support, men dom har ju iaf bra service & garanti.

Los Lovos: Du skrev själv att ATI erbjuder de bästa grafikkorten och det håller jag med om. Det jag menade att få fram var att det är just dessa bra grafikkort som Dell faktiskt HAR i sina datorer. Så det så.

Sen att bygga sin egen dator så är det verkligen inte så enkelt. Ska man göra det måste man vara väldigt datakunnig och veta vad man gör för det är lätt att något blir fel bland alla tusen saker att tänka på. Det är inte bara varje komponent i sig utan också hur varje del ska kunna fungera bra tillsammans.

Visst om du är en dataexpert kan du säkert sätta ihop en maxad dator, men för de som inte kan så ska man inte pröva att sätta ihop nåt.

Hälsningar
Steffo
Steffo, nej dom ska höra av sig till en släkting eller kompis som kan hjälpa dom med det

Eller kan dom såklart gå till en trevlig databutik och få hjälp.

Det enda jag verkligen BER folk om, är att INTE köpa dator på OnOff / Siba / El Giganten / Power / Eller liknande elektronikstormarknader .. Det dom säljer är verkligen SKRÄP ..

Dessutom instämmer jag med att OM man nu absolut vill handla en märkesdator, med hänsyn tagen till dom ev. mervärden det innebär, t.ex. support. Så finns det bara ETT märke --> DELL .. helt klart ..

puss å kram

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem