Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Haha Compaq har alltid varit speciella... men trodde de hade gått ifrån sina egena standards nu men tydligen inte...:)
Kan inte riktigt förstå hur det här forumet fungerar... Var skriver man frågor om nu detta är ett svar??

Hursomhelst, här är en fråga och inget svar: Jag skall köpa en speldator... från DELL tror jag. Då läste jag exemplet på speldatorn i datorköp-guiden... efter det undrar jag framförallt om inte en platt TFT-skärm duger för 3D-spel? Jag har inte mycket plats på skrivbordet och jag uppfattar platta skärmar som behagligare för ögonen och bättre på alla möjliga sätt. Är det helt otänkbart att ha en platt-skärm för spel och hur stor blir försämringen?

Jag konfigurerade en dator på DELL.se och den blev såhär:

Processor: Pentium 4 HT teknologi 2.80GHz
Hårddisk: 160MB
Minne: 512MB
Grafikkort: 128MB GeForce
Bildskärm: Dell E172FP 17" Analog plattskärm!!!
Hej Mackan,
Jag undrar också om en platt skräm räcker till 3D spel.
Kan man få lika hög fps (frames per second).
Har någon testat?
Annons
En plattskärm eller CRT kan vara skillnaden på att vinna eller förlora om du spelar FPS spel...

CRT skärmarna är fortfarande oslagbara om det gäller FPS spela... men visst hittar du en bra TFT så kör på den... men du finner troligen ingen hos dell tyvär...

Ska du köpa en TFT för spel så se till att den har högst 16ms till-av-till annars finns risken för att det kommer lagga och bli eftersläpningar i bilden...
Just ja såg en sak till.. det är en spel dator då vill du ha minst 256mb på grafikkortet... nya spela som HL2 och Doom3 kommer nog blir jobbiga att spela med mindre...
Tack för svar Rob.

Jag har hittat en länk på dell med info om deras skärmar.

http://www1.euro.dell.com/content/learnmore/learnmore.aspx?c=se
&l=sv&s=premier&~id=monitors&~lt=popup&~series=optix&~su
bcat=gen&~tab=details

http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx
/emea/topics/products/monitors/home?c=se&l=sv&s=premier&~id=&~se
ction=003&~series=&~subcat=

Vilka detaljer är viktiga att titta på för att avgöra hur bra skärmen är och om den klarar 3d spel?
Vad är FPS? Ska skärmen ha högst 16ms, eller minst 16 ms? ska det vara så låg ms som möjligt? är ms liksom hur snabbt skärmen visar bilden?

256mb grafikkort? jag trodde 128mb var ett kraftfullt grafikkort... men 256 är ju mycket dyrare, vet inte om jag har råd att satsa på det. Vet inte ens om man får välja med det i den datorn jag satsar på.

Egentligen har jag inga jättehöga krav på hur spelen skall fungera. Självklart vill jag kunna spela problemfritt men jag är ingen extremspelare...

sen undrar även jag vad man skall titta på för detaljer vad gäller skärmarna. Hur snabb skärmen är etc. eller nått!
FPS är Frames per Second, dvs hur snabbt skärmen uppdateras. Ju lägre FPS möjligheter i skärmen desto högre "flimmer"-känsla (jobbigt för ögonen).

Jag undrar också vad MS är för något och vad man ska ha, 16 högst eller minst.

Kanske i framtiden kan 256 MB grafikkort behövas men som du påpekar är de mycket dyrare. Själv har jag ett 128 MB ati radeon 9700 och det funkar grymt bra. Inga problem alls.

Tacksam jag med om någon kan hjälpa med detaljer gällande skärmarna som Mackan skrev.
Mackan & Viktor: Det enda jag kan tänka mig att ms står för är millisekunder och då är det responstiden man talar om.
Responstid är den tid det tar för varje enskild punkt på skärmen att gå från tänd till släckt och till tänd igen,
alltså ju lägre desto bättre.
/Lasse
Mackan: Om du inte vill ha en Dell kanske detta verkar intresant för 12995:- inkl. moms

Intel P4 3000 MHz, 800 MHz bus, 512k cache
Chieftec BX-10B svart 360W (6x3.5", 4x5.25")
ASRock P4VT8+ SATA moderkort
1 (8x) AGP, 5 PCI, DMA-100, 6 USB (2.0)
160 Gb Seagate barracuda 7200rpm hårddisk
1024 Mb PC-3200 DDR 400 minne
16x/48x DVD-ROM LG (Goldstar)
Nec ND-2500A 8x DVD+-RW brännare
1,44 Mb Samsung diskettstation
128 Mb ATI Radeon 9800 PRO, 8X AGP, DVI, tv-ut
6 kanal AC-97 Codec surround ljudkort
Labtec Pulse 475 Subwoofer m. satelite högtalare
Microsoft Multimedia keyboard
Microsoft intellimouse optical USB
10/100 Mbit nätverkskort
19" AOC TCO-99 Skärm

17" Hyundai L70S TFT, 16ms (+3100
256 Mb ATI Raedon 9800XT, TV-ut, DVI (+ 2200
Ingen 19" AOC TCO-99 skärm (-1500

Detta är i mitt tycke en mycket bra dator för inte allt för mycket pengar.
Eftersom jag inte får göra reklam för firman som säljer denna produkt (läs forumregler) så skicka mig ett email så får du adressen av mig. / Lasse

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem