Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Los Lovos.

Det är ju helt uppenbart att vi använder datorerna till helt skilda saker, eftersom jag har datorn som ett arbetsredskap och inte som speldator, så lämpar sig faktiskt ett creative kort mycket bättre. Jobbar ju nästan uteslutande med photoshop och kanske ser en film då och då! // Mvh
Nej, jag är ledsen Christian, du har gjort ett dåligt köp .. försök dra lärdom.

verken Creative eller nVIDIA öht, är bättre än ATI/Radeon på s.k. 2D .. Där är dom relativt jämbördiga.

Om du inte spelar, utan "jobbar nästan uteslutande med photoshop" så skulle du inhandlat dig ett Matrox Parhelia. Ett kort som samtliga hårdvarutestare förklarar är fullständigt överlägset på 2D grafik. Naturligtvis klarar Parhelia av en film då och då, eller lite spelande också - men superstyrkan sitter i 2D grafiken.

"The new card from Matrox will be an excellent solution for upgrade for professional designers who sometimes feel a desire to play a little, and for aesthetes who consider that better 2D quality is impossible. "
Los Lovos

"Klart man ska köpa DELL om man är en n00b som inte ens kan sätta ihop en dator"

Hör du hur patetisk o barnslig du låter?
Och "n00b"!? Vilken människa med ett seriöst datorintresse använder det uttrycket? Det fattas bara några "puss o kjam" "*ler*" och diverse smilies.

Men vad jag egentligen vill säga är att du måste förstå att inte alla är lika insatta i datorchassit som du verkar vara. Somliga har andra intressen också förutom att spela HALF LIFE 2. Förresten tror jag knappast att du märker någon prestandaskillnad mellan dina ATIkort och ett Geforce FX Ultra kort..

Låg nivå Los Lovos..

Till alla er andra som funderar på att köpa/redan har kört dator från DELL, så vill jag bara säga att dell, enligt mig, erbjuder både bra o pålitliga produkter. Detta gäller även deras support och service. Dock skulle dem kunna snabba på sina leveranstider lite.

Om man är någorlunda kunnig med datorer och vill ha lite mer specifika komponenter i datorn så är det, precis som de flesta säger, bättre att köpa lösa delar och bygga ihop datorn själv. Vissa butiker erbjuder sig även att bygga ihop en dator efter dina val.

Det var mina åsikter..

// Sebbe
Annons
Sebbe:

Lilla vän, noob, som kommer av NewBie, som kommer av "New beginner" är s.k. slang.

Många ord i svenskan börjar som slang, och blir efter ett tag vedertagna uttryck. Jfr: "betonghäck".
Det finns även en rik flora exempel på ord som börjar som s.k. "låneord" men sedermera upptas i det svenska språket. Ex. "chatta"

Det är beklämmande att du tydligen vill kämpa emot denna naturliga utveckling av språket, och i min mening ett behagligt bevis på internationaliseringen. Med samma språk, kan människor från alla olika kulturer äntligen mötas och fungera tillsammans.

Vad gäller den rent tekniska aspekten i din kommentar, så hänvisar jag dig vidare till utförliga hårdvarutester på www.digit-life.com eller på www.tomshardware.com ... Det är nämligen synnerligen irrelevant vad du "tror" i sammanhanget, detta då det finns tydliga diagram som med all önskvärd exakthet visar hur det ligger till.
Radeon korten är bättre än nvidia korten i samtliga discipliner. Skillnaden är marginell i vanligt grafik läge, men när man slår på kvalités höjande funktioner som fsaa, anti-aliasing, anisotropic filter, så ändras värdena dramatiskt. I dessa lägen ser vi oerhörda skillnader i prestanda, där ATI alltjämt är herre på täppan.

EOL
Säkert. Men för ögat blir det nog knappast någon märkbar skillnad. Vad gäller hv-testerna så litar jag inte på benchmarkprogrammen då dessaa uppenbarligen är partiska.

Tack, jag vet vad noob betyder och vad det kommer av för ord. Varför jag skrev som jag gjorde var för att jag tycker det är omoget att kalla någon för noob bara för att man inte kan bygga en dator själv. Från att en gång ha varit "New beginner" så har "noob" numera blivit ett ord som används för att förnedra någon. Att vara en noob är att vara en nolla. Det är lite skillnad från att vara en new beginner.
0år Å ettor kan aldrig slå en 08:a
Ni verkar ju alla kunniga trots att det tydligen råder delade meningar om saker och ting (framförallt var man ska köpa sin nya dator eller om man skall bygga en själv). Jag har dock blivit erbjuden en dator som jag inte riktigt har kolla på hur bra den är. Kan någon ge mig lite kritik och era gissningar på vad ni tror att dom vill ha för den.

..........................................................

CPU 2.0 Ghz, 256 DDR , Geforce II - III 64 mb, 3Com 100mbit network, IDE 15-40 GB.
Microsoft Tangentbord + mus matta, inget operativ system och systemen säljes i befintligt skick.

-----------------------------------------------
Raft

Spontant sagt, så skulle jag inte ge mer än 2-3 tusen för datorn, beroende på om CPU'n är en Intel Pentium, Intel Celeron eller en AMD.

Är systemet begagnat?

Ett tips är att gå in på t.ex. www.komplett.se eller www.datorbutiken.se och kolla upp det aktuella priset på datorns komponenter här.

// Sebbe
Sebbe:

1: Eftersom jag arbetar i en komponentbutik, och dagligen testar olika konfigurationer av hårdvara, så kan jag garantera dig skillnaden är synnerligen uppenbar. Dom olika filter jag tidigare nämnde ger en otrolig effekt på grafik kvalitén. Vidare kan nämnas att inställningar generellt, både i programet i fråga, och operativsystemet, är nyckeln till bättre prestanda.

2: Hur du väljer att tolka ett ord, har mycket lite att göra med ordets egentliga mening.

Raft:

2-3 tusen är adekvat, om det medföljer skärm. Vi säljer datorer med bättre prestanda än så för 4995:- inkl. skärm. Då givetvis med full garanti osv.
#Los Lovos

Jag har nu klört med mitt Creative kort i 3 månader, och jag kan försäkra dig om att det fungerar alldeles utmärkt och att det är helt "problemfritt" till skillnad från andra kort jag testat! Jag har genom åren haft både MSI, ATI Radeon, Matrox Millennium G400 m.fl.

Det är uppenbart att du har andra erfarenheter, men man kan ju också drista sig att tänka en viss partiskhet, då du jobbar i branchen och möjligtvis har en högre marginal på ATI-kort.

Dessutom så är din nedlåtande ton i detta forum ett synnerligen dåligt sätt att förtjäna andreras förtroende, den inställningen kan du inte komma långt med om du jobbar med försäljning! Utöver detta så borde du ju inse att du faktiskt inte har en aning om hur bilden blir hemma hos mig på min Samsung skärm genom den digitala utgången?

mvh

christian

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem