Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7

INFO: Dom glada gubbarna i förra inlägget är där av misstag
/Lasse
FPS spela är inte frames per second utan First Person Shooter.. vilket är de spel som ställer högra krav på skäremn iaf om det är en TFT... och 16ms är för en diod att tändas och släckas och tändas igen... högre än 16ms kan medföra eftersläpningar i bilden och annat fult lagg...

annars på en vanlig skärm är det Hz vi snackar om och där är allt över 75Hz bra... beroende på hur känsliga ögon du har.. en TFT skärm finns inte det problemet eftersom det är en helt annan teknik...

Macke nepp tyvär så är inte 128mb korten så kraftfulla det är dagens standardkort.. 256mb är bara för att man ska kunna va saäker på att man kan spela spel som HL2 och Doom3 när de kommer(Doom3 ska släppas i sommar), och kunna köra med alla roliga effekter... :)
För er som tänker bygga en egen dator här är något att suckta efter:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=NCT-D&langs=01

http://www.i
ntel.com/products/server/processors/server/xeon/

Vill ha!
Annons
Tack för svaren, jag siktar på en lite billigare dator en den du visade Lasse, men tack ändå, den verka ju rätt bra och prisvärd annars.

256mb grafikkort tror jag inte heller jag har råd med. Men jag hoppas jag klarar mig med ett 128mb. Dessutom i speldator-exemplet på sidan är det ett 128mb grafikkort.

Sen, om man nu hittar en TFT-plattskärm med 16ms eller mindre. Räcker det då för spel isåfall...
Denna skärmen skulle väl duga bra för spel?

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e546666



Vad är skilnaden mellan ett GeForce och ett ATI Readon grafikkort?
Tänkte bara säja en sak om 256MB kort, dom är inte lika bra bra som 128MB kort, nu e de så att alla 256MB kort inte alls har samma Gpu o minnes hastighet som 128MB kort, ta tex ett GF5600 256MB mot ett GF5900 128MB , så sparkar GF5900 sk*ten ur det, sen om man läser mellan raderna när det gäller Doom3 så kommer det funkar alldeles utmärkt med ett GF5900 eller Radeon 9800Pro, kommer inte bli bättre om du kör med ett 256MB kort, o vad det gäller HL2 så kommer det funka med alla kort alldeles utmärkt med alla kort från GF5200, Radeon korten har ja ingen koll på hur de ska funka med.Ett annat + tecken om man kör tex GF5900, är att dom e "Väldigt" lätta att överklocka (eller klocka upp, med tanke på att det e ett GF5950 som inte har klarat alla tester o normer för det kortet)

...tack SuBBen. Nu slipper jag köpa massa dyra 256MBkort.
Ville bara klargöra att FPS är "Frames per Second" och uttrycket "First Person Shooter" används enbart när man talar om spel.

"Same same but diffrent"
Lasse precis.. snackade ju om spel... det är ofta det en speldator är till för..;)

Sida:
« 5 6 7


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem