Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Lennart, du behöver ett grafikkort med TV:utgång, inget annat. Det ända jag har emot detta är att man kanske inte har datorn där tv är. och det blir en massa extra långa kablar.
Vill du kasta bort videon så behöver du ett ViVo kortalltså Videon in, Video Out... och inte ett med vanlig tv utgång... och ska du få bra kvalitet så köper du hälst ett Separat Mpeg kort som tar hand om Mpeg komprimeringen istället för o låta Processorna sköta det jobbet...
Hej på alla er munhuggare..

Köpte min dator på Liontech och jag kan busenkelt köpa alla kort och tillbehör som jag vill och mixtra precis som jag tycker..

Vad jag förstått det som kan absolut inte det med en märkesdator eller?

Nää..Ner med alla märkesdatorer på PC-sidan och välj själv istället vad som passar just dig och din burk istället för att vara märkesslav =D
Annons
bubben då bortser du från Dell för tillåmed där får man rota i sin bärbara vilket jag inte tror man får göra med motsvarande tillverkare.. På amerikanska sidan av dell har de hur man plockar i sär sin bärbara i molekyler antar att det är likadant med stationära...

Och sedan om du säger att jätte enkelt o sätta i delar och liknande varför då köpa ett färdigt packet istället för o bygga själv?
Hej Rob!

Jag tyckte det gick snabbare eftersom jag nybyggare då men vad jag visste på den tiden var att HP, Dell, Compaq etc.. hade speciella standard-slots för sina moderkort och man var tvingad att köpa komponenter just från det märket och sånt hade inte No-Name datorer..
Jag kan ha fel..
Det var ju över 10 år sedan... jobba som datatekniker på 90-talet när de typ just hade försvunnit.... aldrig märkt att Dell haft några special grejer bara att Compac Och IBM har haft det men det var så länge sedan att jag knappt var torr bakom öronen då..:)
Det är mest i bärbara i dag som du kan stöta på en del problem, med sådana saker som egen microkod i hårddiskar.
egna lådor för kringutrustning osv. saker som gör att deras
produkt blir låst till deras egna produkter.
Ok..

Jag hade en begagnad compaq desktop 486 dx2 för ca: 3 år sen och den gick inte att uppgradera ialla fall så då trodde jag automatiskt att det fortfarande var så med märkesdatorer och alltid skulle vara.

Därför köpte jag ett ihop-plock från liontech iställetför 2 år sen.

Men det är ju klart att tiderna kanske ändrats!

Orkar inte hålla koll på alla olika märken hit och dit och vad som gäller respektive utan kollar hellre i vanliga datortidningar och försöker hitta bästa kvalitet till lägsta pris.

Då tyckte jag att Liontech var ett bra val, efterhand har jag också själv uppgraderat och allt bara flyter.
Jo då förstår jag för 486:erna var omoderna redan 3 år innan det.. ;)
Tjenare mors.

Jag kan berätta att jag häromdagen hjälpte en kompis med hans dator. Eller försökte hjälpa, ska jag säga ..

Det var en 1och½ år gammal Compaq, som jag numera hatar .. Verken moderkort, PSU eller Chassi följde ATX standard .. och gick INTE att byta på ett smidigt sätt. RAM minnet var av sjukt dålig kvalité, och passade inte i verken vårt nyinhandlade ASUS MB, eller en äldre referens från Soltek.
Det ENDA som gick att behålla från denna satans maskin var dom (slöa) optiska enheterna, hårddisken, grafikkort och CPU.. till och med floppyn var nån epa Compaq standrard.

Det slutade med att vi byggde ihop Compaqen igen, sålde, och byggde ihop en riktig dator hos en PC byggare på söder.

Moralen i denna historia är att jag numera är religiös, och anser att Gud har gett oss Compaq för våra synders skull ..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem