Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Köpa ny dator!

Köpa ny dator!

Det finns mycket att tänka när man ska köpa en ny dator, en hel del av det har jag tagit upp i min köpa dator guide som jag hoppas ni har nytta av.

Här kan du ställa frågor och komma med nyttiga förslag inför datorköpet.
Antal svar på detta inlägg: 69
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Om ditt Creative kort gör dig glad, så är ju det bra.

Och nej, jag vet inte hur det ser ut på din samsung skärm, men jag hänvisar även dig till utförliga HV tester som bekräftar det jag skriver. Du måste ju någonstans inse, att när det gäller frågan vad som är bäst i HV sammanhang, är det inte en fråga om subjektiva åsikter längre. Detta då allt går att mäta och testa i HV sammanhang.
Dom bästa köpguiderna som finns för folk är ju som sagt --> www.digit-life.com & www.tomshardware.com & www.pricerunner.com

Ska jag berätta en hemlighet?

GeForce korten har högre marginaler än Radeon korten. Bland GeForce korten märks särskilt: Creative, Gainward, MSI och Sparkle - mycket marginalstarka produkter.
Nu pratar vi alltså om top-of-the-line korten från respektive tillverkare. I lilla ligan, korten som kostar 1000-1500 styck, är det förmånligt att sälja ATI.
Nedan är ett test gjort av microdatorn, som du ser så håller inte dina argument i det här fallet! Är testet felaktigt utfört kanske?
------------------->>
Augusti 2003
ATI Radeon 9800 Pro 256 MB ddr2 har sin närmsta konkurrent i Geforce FX 5900 Ultra med 256 MB minne. I ett jämförande test de emellan var det Geforce som kom ut som segrare trots att drivrutinerna inte var riktigt uppdaterade. Radeon 9800 Pro har riktigt bra prestanda och förhållandevis låg ljudnivå men kortet kostar för mycket för att vara riktigt prisvärt. Radeon 9800 Pro-varianten med 128 MB minne är ett bättre köp till priset gott ner.
------------------->>

Som du ser så slog Creative Ati-kortet ganska lätt, trots dåligt uppdaterde drivrutiner!
Testet utfördes av Microdatorn, och finns online för intresserade. // C
Annons
Så här löd betyget på Creative kortet!
------------------->>

nr 9, Augusti 2003
Nvidia Geforce FX 5900 Ultra 256 MB är ett bra köp om man vill ha det snabbaste i grafikväg. Grafikkortet slog i ett jämförande test konkurrenten Radeon 9700 Pro med 256 MB. Skillnaden var inte stor men Geforce kostade så pass mycket mindre att det får ses som mer prisvärt. Ljudnivån hos 5900 Ultra är lägre än hos föregångaren 5800 även om den inte är i klass med Radeons tysta fläkt. FX 5900 Ultra är ovanligt stort för att vara ett grafikkort. Själva den fysiska plattan kretsarna sitter på är jämförbart med gamla tiders isa kort så kontrollera att det finns plats i lådan innan köp.

--------------------------------------->>

Och jag håller med om allt! Det är svinbra!
Suck..

Här är sidan du refererar till: http://testcentret.idg.se/lvl3.asp?level=3&IDpath=7/57/172&ord=&weig
ht=heavy

Observera att det bästa GeForce kortet får 8/10 och dem bästa Radeon korten 9/10

Här ska du få ett par betydligt mer intressantare länkar, nämligen HL2 benchmarks --> http://www.tomshardware.com/graphic/20030912/half-life-06.html

http://www.ana
ndtech.com/video/showdoc.html?i=1863

Jag ber dig (och andra läsare) beakta att dessa test är utförda av proffs, till skillnad från dom lekmanna test som utförs i svenska datormagasin. Test som iofs även där domineras av Radeon.

Observera att HL2 motorn sätter en ny standard, vi kan alltså förvänta oss att MÅNGA andra spel kommer helt eller delvis att bygga på denna motor .. sålunda förefaller det rimligt att det prestanda överläge Radeon har över GeForce i HL2 även kommer återspeglas i en mängd andra titlar.

Och är man nu INTE spelintresserad, utan arbetar med grafik typ PS eller liknande, så bör man köpa sig ett Matrox Parhelia

Alldeles bortsett från att Radeon knäcker GeForce korten när det gäller prestandan, så är det en fröjd för örat att köra sitt 9800Pro LJUDLÖST utan en enda fläkt ..

EOL
Los Lovos

Du har säkert rätt, men frågan är väl ändå, i ett forum som detta, om de olika korten presterar en märkbar skillnad för oss "normala" användare? Precis som du säger, så verkar det krävas en hel del optimeringsinställningar i windows och diverse annan programvara för att få ut det lilla extra ur grafikkorten.

Hur JAG väljer tolka ett ord?
Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka du låter förnedrande när du skriver här i forumet. Jag tror nog fler skulle tolka ditt "n00b inlägg" som förnedrande.

Bra för dig att du verkar vara ordentligt insatt i komponentmarknaden, men spela inte någon sorts övermänniska bara för det. Försök ge tips o råd på ett sätt som får folk att vara tacksamma istället.

Hej svej
vad jag blir trött , snart kommer nästa generation, skall vi ällta dem oxo. dela med er av era erfarenheter både positiva och negativa men sluta att munhuggas här, då försvinner ju meningen här, att vi skall dela med oss till alla andra. inför det svåra valet att välja dator. ;)
kan någon hjälpa mig brand vägg
Ja. Vi kan forsöka hjälpa dig
Om man köper till en dvd-spelare till datorn - kan man då ha den för att se på filmer på TV:n? Fungerar det lika bra som med en vanlig videospelare som man har till TV:n, så att man rent av kan slopa videon? Behöver man då skaffa ett grafikkort med TV:utgång? Och ska det i så fall vara ett 3D-grafikkort? Och bör det då också vara ett ljudkort för 1024 röster?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem