Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Jag undrar bara EN sak: Vad vill du lösa med ett införande av dödstraff? Är det bara hämden? Är det en ekonomisk fråga (livstidsfängelse kontra en död fånge)?

1. DNA, javisst, men... Skall man bara tillämpa dödstraff när man har en DNA-matchning? Jag hävdar att innan man har ett perfekt fungerande rättsligt samhälle där man kan vara 100% säker på att den dömde verkligen är skyldig (vilket tyvärr aldrig kommar att finnas) är risken för att fel person avrättas FÖR stor.

2. Avskräckning. Statistik från USA (som du refererar till) visar på en ökad kriminalitet i direkt anslutning till avrättningar av dödsdömda fångar. DVS. Dödstraffet verkar INTE preventivt utan är brutaliserande gällande allmänheten.

3. Ekonomi. Vanligtis överklagas dödsdomar i större omfattning än livstidsdomar vilket (statistik från USA) i sin tur ofta har resulterat i att detta överklagningsförfarande till olika instanser tär hårdare på statens kassa än ett hålla fången livstidsinspärrad.

4. Politik. Se på hur amerikanska persidentkandidater (guvernörer) utnyttjar allmänhetens blodstörst och sökande efter hämd för att öka på sin väljarskara. En guvernör som avrättar fångar i ett kriminaliserat guvernat blir raskt och enkelt en popolär beskyddare av folket...

5. Samhället. Likna samhället vid din egen kropp. Vad är bäst: Vänta till man blir sjuk och ta några piller för att lösa problemet ELLER sköta sin kropp så att man inte blir sjuk?

6. Anhöriga. Det är självklart djupt tragiskt att anhöriga skall förlora en närstående. Vad händer? Jo, de anhöriga måste arbeta sig igenom sorgen. Jag har mycket svårt att tro att rätt väg genom detta sorgearbete skulle vara genom att den dömde (förhoppningsvis den skyldige) avrättas. Det enda som talar här är HÄMD.

Nåja, summerat: Återinförande av dödstraffet i Sverige (som f.ö. skulle vara ett steg tillbaka i den samhälleliga utvecklingen) skulle vara ett gravt snedsteg enligt min mening. Dödstraffet löser INGA problem i samhället, det enda som det gör är att det förvandlar fler männsikor till just DÖDA människor.

MVH,

Mattias C.
dödstraff, är inget straff! Det är en befrielse jämfört med att sitta på livstid inspärrad!
Vi ska ta hand om dom så mycket vi kan såklart. Kriteriet för ett bra straff är att ju mer pengar de kostar desto bättre rehabilitering det ger till samhället. Helst ska man inte bura in dom alls utan låta dom avtjäna sitt straff hemma med en fotbojja. Om brottet är så grovt att man måste bura in dom ska man ha som målsättning att ge dom flera dag och nattpermissioner så att dom också får sin frihet. Gud förbarme att dom ska ju känna sig inspärrade, då är det synd om dom. Sen får vi ju inte glömma all god mat som dom behöver, helst mycket dyrare en skolbarnens mat. Och självklart ska de ju också ha lön på det såklart!

Errr...avskräckande som bara den?
Annons
snyfft
alla har vi varit barn
men när skall man gå från hjälp till smisk på fingrarna för att förstå att vissa saker inte är tillåtet i samhället.
men att döds-straff skulle hjälpa är väl att ta i.
nä sänk straffgränsåldern och låt föräldrarna oxo ta straff när barna är små.
låt ungdommar ta samhälls tjänst när det har jort ofog tidigare och dalta inte med dem.
titta på den massmediala bevakningen nu, alla har kniv och sjutvapen mm och ingen bryr sig, för det finns inga reela straff. om man blir ertappad. och sätt in de som behöver psykvård så mår de bättre oxo.
Låt de som beviljar permission gå i borgen för internen dvs om brott begås skall ansvaret och straffet delas.
Ett straff ska väl kännas? Som det är idag har dom både god mat, Tv och möjlighet till roliga aktiviteter.
Nä, låt dom få kännbara straff som kanske avskräcker istället för att dalta med dom.
Jag tycker att vi ska införa dödsstraff. Får dom livstid i Sverige så kommer dom ut efter Ca 1/3 dels tid, Varför? Det är inget straff att sitta i svenska fängelser, dom får mat, husrum och har det bättre i fängelserna än vad skolorna har. Det är ett jävla daltande med dessa fångar bara, skicka dom till stolen och låt dom dö.
att ta livet av dem är väl inget straff, då slipper de ju ännu lindrigare undan.
Håller med att dödstraff är inget bra alternativ. Främst för att det inte är lika avskräckande som ett långt straff. Dessutom skulle en brottsling gör allt för att slippa ett sådant straff.

Mitt förslag är att låta fångarna göra samhällsnytta istället för att bara sitta av strafftiden. Tex skulle man kunna ha speciella arbetsläger och industriproduktion där de kan jobba.
jag instämmer med Piteå
samhällsnytta på livstid

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem