Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Hur kan den civiliserade människan tycka att det är ok att faktiskt mörda en annan människa?! Inte ens i djurriket är det normalt att döda av sin egen art. Och vem kan tro att det finns mindre brottslighet i de länder som faktiskt avrättar sina vilsna medmänniskor?! Mindre samhällsklyftor, mer samhällsansvar, mer föräldraansvar, mer resurser kombinerd med effektiviseringar. Ta itu med denna j**la globalisering och börja med handlingar. Något radikalt. Ta och skaka om hela samhällsstrukturen. Jag vet inte! Rösta på Feministiskt initiativ eller miljöpartiet eller vänster! Inte för att Sverige ska bli ett komunist stat. Det blir inte mer skada än vad vi bevittnar idag. Vill man inte ha dem kan man väl byta dem vid nästa val. Ta och skaka om hela systemet. Få våra politiker att förstå budskapet. Vi måste få dem på vår sida igen.
"Att beröva en människa livet för att han/hon har berövat en annan människa livet", det tyder på ett icke friskt tänkande. Att tycka synd om Annas familj är självklart, det förstår man. Men hur kan man vara så grym mot Annas mördares familj?! Man straffar dem också.
Problemmet är inte brott och lösningen är inte straff!
Bygger man motorvägar lämpliga för 170 km/t och bilar som toppar 280 km/t och blunda för alla falska, biltillverkarsponsrade och vilseledande krocktester och samtidigt vilja ha där en högsta hastighet på 90 km/t, ja, då har man provoserat brott och lösningen är då absolut inte straff!
Förebyggande, förebyggande, förebyggande!!!
Jag tycker som Annette. För det första så borde livstidsstraffet avvecklas och ersättas av ett tidsbestämt straff. Vad det gäller ett "riktigt livstidsstraff", så borde även det avskaffas. Ett dödsstraff skulle kosta samhället mycket mindre än att finansiera brottslingarnas gratisvitselse i våra Svenska lyxhotell. Oj, ursäkta mig, fängelse skulle det stå.
Likaså att dom skulle arbeta av sina brott resten av livet. Nej tack. Det finns redan ont och jobb. Jag tycker ej att kriminella skall ta ännu flera ifrån oss.
Henke,
Faktum är att dödsstraff är betydligt dyrare är livstids fängelsestraff(i USA ligger siffrorna på 450.000 dollar kontra 2 miljoner dollar).

Jag tycker internerna skulle få utbildning och så småningom en praktik-plats där dom kommer in i samhället, får in dom på rätt bana igen. Om dom inte får jobb när dom kommer ut igen går dom bara tillbaka till den gamla (o)vanan, dom måste få hjälp att komma tillbaka!
Annons
Hej!

Nää..dödstraff eller livstid är inget straff men om man kapar armar och ben samt petar ut ögon och öron och ev. skär av tungan så är man garanterat inget framtida hot samt att personen i fråga lever vidare och tar sina konsekvenser..

Hmm?

Nja..fantisera kan man ju...
Hur kan det vara så dyrt att avrätta någon? En hylsa kan väl ej kosta så mycket.. :P
Fattar inte "någons" resonemang om bilarna. Då är det ju lika illa att sälja moraknivar!! Moraknivar används av massor med folk på ett korrekt sätt,men trots allt man kan mörda med dem!
Hur ska man förebygga det?? Det har alltid och kommer alltid att finnas människor som saknar hänsyn,omdömme och tar lagen helt i egna händer. Pratet om att rehabilitera....hur många blir faktiskt laglydiga och inte faller tillbaka efter avtjänat straff?
Har någon undgått det vidriga fallet i Östergötland där en 43 årig pappa har sålt sin 10 åriga dotter på internet till andra pedofiler plus att han har utnyttjat henne själv sedan hon var tre år??
Vad är lämplig påföljd? Har man inte visat då att man inta är värdig att leva? Tror inte att man kan få en sån rutten individ att fungera igen , tänk om det inte funkar vem ska han ge sig på nästa gång? Är det värt risken? Näe, han har förverkat rätten!
Glad Pingst på er alla !!
Det är ju tur att de flesta av er inte sitter på våra domstolar eller i vår regering. Har jag verkligen hamnat på IS? Det här liknar ju en hemsida i Texas. Kanske pådriven av dokktor Mengele?!
Ja, håller med dig loan.
Det är läskigt att det finns männskor som anser att dom kan bestämma över andra människors liv.

Fajjer, anledningen till att det är så dyrt är inte att dom använder dyra hylsor. Utan för att rättegången och domen måste vara så otroligt säker, man får helt enkelt inte dömma en oskyldig till döden.
Trots att det är så här (fortfarande är det USA jag pratar om) så har 75 av de 500 personer som avrättats i USA sedan de återinförde dödsstraffet 1976 bevisats vara oskyldiga, detta EFTER att straffet verkställts. Tänk att sitta i en dödscell i flera år, och veta att man går mot döden i elektriska stolen, oskyldig.
Det gäller nästan var femte person...
Anders O:

Du menar att du aldrig har kört "fortare än tillåtet" på våra motorvägar? Om du har gjort det menar jag då att anledningen till detta är inte att du är kriminell utan du gör det bara för att det känns rätt. Så rätt att du inte ens tänker på det när du gör det utan bara gör det. Resonemanget är min vän att våra motorvägar är byggda för ett flöde för trafik på kanske 130, 140 km/t och våra manipulerade sinnen med alla de falska trygghetskänslorna som vi får av alla falska krocktester och etc gör att vi tryggt och säkert trycker på gasen och begår brott. Många gånger märker vi inte ens att vi kör för fort (begår brott) förrän bilen framför oss stoppas för fortkörning för vi har trots allt inte kört fortare än trafiken i övrigt. Undrar hur många som har fått böter för fortkörning flera gånger utan att ha blivit laglydiga för det! Jag kanske förespråkar lite allvarligare signaler från rättsväsendet till kriminella som en absolut tillfällig lösning (dock aldrig avrättning) men endast i kombination med förebygganden på väg mot ett samhälle där det "inte ska kännas rätt" att begå brott. Ett samhälle med hög moral och låg begäran för hämnd. Kriminalitet sitter inte i generna utan i miljön där man växer.
Har bett Göcke att få lägga in en länk till en filmad avrättning här på IS. Jag tycker att detta ger bättre skärpa till diskussionen då alla vi vet bildligt vad vi pratar om.
Ber att få återkomma med diskussionens fortsättning tills Göcke svarar!
Tack/


"någon" har fattat precis rätt!

Det handlar om egna moraliska värderingar-alla vill ha "hårdare straff"-men inte för de brott dom själva begår...för de är ju inte så farliga...men det beror allt på vem du frågar-har man mist en nära anhörig i en trafikolycka där en galning höll 140 på motorvägen så jämställer man det med mord.
Köpa smuggelsprit är ju inte heller så farligt...fast det i slutändan leder till att samhället förlorar miljareder i skatteintäkter som sedan måste tas på annat håll för att täcka kostnaderna för alkolrelaterade skador..och samhället är ju faktiskt alla vi medborgare.
Jag förespråkar inte att det är rätt att mörda-men ingen lag är okej att bryta mot oavsett vilken det är för konsekvenserna kan bli större än du anar!
Dessutom har det visat sig att en majoritet av brottslingarna som begår grova brott är missbrukare och/eller psykiskt sjuka.
Man borde ju behandla dem för deras missbruk och sjukdom istället för att låsa in dem i en miljö där dom blir ännu sämre.

För övrigt har jag svårt att förstå logiken i dödsstraff...man får inte mörda-men man får om man är staten...och stater som gör så är ju inte demokratier enligt vårt synsätt och ändå är det USA som leder ligan ihop med Kina och andra förtryckarregimer...??
Du ska lära dig något av ett straff..hur går det till om man dör?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem