Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Hej någon ,tack för din förklaring!
Min uppfattning ändras ingenting, jag hör till dem som som då och då kör för fort. Jag skyller INTE det på vägarna utan att jag av någon anledning tycker om det just då. Samtidigt gör man en kalkyl i sitt inre ,vad är påföljden,risken ,straffet? Sedan är det upp till mig att fatta beslutet. Det är just detta ....kalkylen över brott och straff. Jag hävdar att om påföljden för ett grovt brott skulle vara mer påtaglig skulle én del kalkyler avbrytas, inte alla men en del. för att återknyta till aset i östergötland(pedofilen)...hur ska hans gärning beaktas? Antag att han inte är förklarad psykisk sjuk...sålt sin dotter(10år) till andra as. Tänk om det är en väl avvägd risk mot en entäkt eller utbytes tjänster. Tyck gärna till om det. Den stackar flickan är ju säkert märkt för livet,ska man då dadda med "pappan" och fjanta??? Näe, bort med en sådan freak! Detsamma går för kalkylerade mord etc.
Anders
Nja dödstraff vet ej Men låt dem jobba i ett stenbrott och skjuta eller dra en skottkärra med sten uppför sedan ner med ett tomt däck fyra ton sten om dagen sedan mat .........
Skicka dem till Norrland, så kan de lära sig att bli riktiga karlar!
Annons
har bett Göcke att att lägga in länk till en filmad avrättning i Iran. Då jag har väntat på svar i längre än 2 dagar tycker jag att jag har rätt att avgöra saken själv. (En diskussions sajt utan tillsyn?)

Red: länk borttagen

"Anders O" nämner den 43 åriga pappan som förgripit sig sexuellt på sin 10 åriga dötter. Enligt min mening är denna människa inte frisk (håller du med?) och därför bör:
1. Rehabiliteras för att bli frisk.
2. Inte släppas fri förrän man vätenskapligt är någorlunda säker på att han är frisk oavsätt hur lång tid det tar.
3. Förebygga så att färre antal barn som födes idag blir så sjuk när de är 43 år gamla.

Håller med "nane". Vad lär man sig av dödsstraffet när man inte längre lever.

Klicka på Download 23,6 MB längst ner på sidan och bevittna dödsstraffets vyer. Hoppas innerligt att denna video får en del att ändra uppfattning om dödsstraff.
Anders,
Hur kan den människan INTE förklaras sjuk? Kanske inte av dom som bestämmer sådant idag, men inte kan det finnas en möjlighet att han skulle kunna vara frisk.

"Det är just detta ....kalkylen över brott och straff. Jag hävdar att om påföljden för ett grovt brott skulle vara mer påtaglig skulle én del kalkyler avbrytas, inte alla men en del."

Det har gjorts många sådana undersökningar (ja, USA), och ingen har pekat på att dödsstraffet har någon avskräckande effekt.
Om vi hade dödsstraff på snatteri eller fortkörning så kanske dom företeelserna skulle minska.
Men begår man tex ett mord så räknar man in med att åka fast.

Då är det kanske bättre att satsa pengarna det skulle kosta att ha dödsstraffet, på sätta fast brottslingarna istället?
Kalkylerade mord menar jag kan hända ex.vis vid ett grovt rån, enda chansen att klara ´sig är att ha ihjäl de som vet för mycket,vittnen ,poliser etc. För att tänka så behöver man inte vara sjuk,bara kalkylerande.
Nej dödsstraff har ingen avskräckande effekt men man är ju av med en och kan då leta efter dem andra två, inte sant?
Anders O:

Men man mördar inte vittnen som sett en snatta ett par byxor, eller hur?!
Kan man då tolka det så: "ju hårdare straff dessto grövre brott"?
Jag tycker att dödsstraffet påverkar mördarens kalkyler på ett sätt som gör att vittnens chanser att lämnas levande minskar.
Tycker inte du det?!
Och hänsynstagandet till risker i kalkylen:
Du ser tydligen straffet som övervägande risk för dom som begår brott. Men jag tycker att med en frisk uppväxt ser man andra saker som övervägande risk.
Att vägra dricka och köra bil ska vara för att konsekveserna som att orsaka någons död överväger än att få böter och indraget körkort. Det tror jag ska vara automatisk nämnare i kalkylen.
Vad Är skillnad på mördare,pedofiler, såm tyvär har vi många i våran land,och politiker såm skickar bomb plan på barn, gammla, och sjuka. sca dåm avrätas,eller????

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem