Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Gandalfwhite ingen skulle dra sig i de fall jag nämnde , det finns ingen straffsatts som stoppar dem. har du kroppen påverkad av drogger så har du noll koll på vad du gör. de går fram som en tanks. och enda sättet att stoppa dem är att slå ned dem. låsa in dem och aldrig släppa ut dem i samhället igen.
ett exempel till, min kompis fru var gravid i månad 8 och de hade varit på kaffe en söndags eftermiddag frun gick ut först och mötte en person som tiggde en cigg, när hon sa att hon inte rökte hoppade han upp med en karatespark rakt i magen och barnet dog. inte fasen tänkte den galningen på dödsstraff när han sparkade eller vilka följder som komma skulle, tyvär så fick han inget straff heller.
och jag själv råkade ut för att två grabbar i 20-25 års ålder kommer springande mot mig på en träbro vid stockholm central när de byggde om, jag drar två resväskor och har en trunk på axeln,alltså fullt upptagen den förste hoppar upp med en karatespark i bröstet när jag sedan föll så kom den andre ifatt och sparkade mig när jag låg ned.
jag hade en fotsula som minne på mitt bröst i 3 månader.
jag tror fortfarande att mycket av detta hade vi kunnat förhindra om vi hade tagit oss tid med dessa personer i unga år.
Göcke: Samhället har tappat greppet över individen som sådan, föräldrar förbjuds fostra sina barn, skolan och vuxna överger barnen och deras utbildningar genom att dra ner på anslagen, öka förbuden, samtidigt som samhällsklimatet blir råare, aldrig har väl ändå så mycket våld kunnat ses av unga som i dessa dagar. Samma sak med datorer, våldsspelen blir alltmer detaljerade i sina upplägg.. till vilken nytta? sak samma, vad jag menar är att landet mer eller mindre står inför en moralisk kollaps p.g.a. inkompetens och ovilja från de styrande att ta tag i problemerna, de ska nötas i långbänk efter långbänk, istället för straff får de villkorligt för att de är så unga att de inte kan förstå vidden av sitt handlande. Frågan är då när en person anses som straffmyndig? i lagen står det 16 år, men personer som är 25 -27 år gamla behandlas numera som minderåriga med straff eftergifter mm.

Straffen blir ett hån mot rättvisa där offret är den skyldige, eller kan man tolka straffpåföljder på några månader som straff? med gratis mat, kläder, omvårdnad? plus gratis tandvård och sjukvård? offret får snällt punga ut allting från sin egen plånbok.
I ett sådant klimat är det lättare och mer praktiskt att vara kriminell då de inte riskerar att förlora någonting, heder? vad är det? omdöme.. kan man dricka det och hur många procent är den på..?

Det som krävs är att folk slutar dalta med brottslingar, ALLA har gått grundskolan och har fått värderingar därifrån, samma hemifrån. Det är dessa värderingar som ska gälla livet ut. Dalteri med kriminella ger inte annat än sur eftersmak med döda och lemlästade, plus några hånskratt från förövaren.
tackar för ordet

Gandalfwhite
håller med Gandalfwhite när en brotsling begår ett brott förlorar de sina mänskligaa rättigheter..

men bara en fråga var det inte socialdemokraterna som drog ner på psykvården, skolor...

Skolan förlorar pengar = mer unga brotslingar.. förr fick man lära sig rätt o fle i skolan och hemma idag ingenstans verkar det som om man kollar på de unga idag...

Psykvården stängd= anna lind blev mördad psykfall, gubbe kör igenom gågata i gamla stan o dödar några psykfall, snubbe går lös på massa folk i någon förort med järnrör.. psykfall

= Socarna ska bort låt någon mer lämpad sitta där..
(om det nu var dem som gjorde det men politiker var det..hehe)

o höj skatten så pengarna kan gå till vården skolan, psykfallen...
Annons
Rob ,mänskliga rättigheter skall alla ha och ska inte kunna tas ifrån oss. men någonstans mellan födsel och att vi blir straff myndiga så brister vårat samhälle att fostra oss till goda medlemar av samhället, och där tycker jag alla vuxna i samhället har ett ansvar. som vi måste ta, jag upplever det som att många är för fega att visa civilkurage i många samanhang. är vi rädda att själva åka dit om vi ingriper eller vad är det som stoppar oss.
eller är det så enkelt att ingen vill bry sig. då är ju vi själva feluppfostrade och skall inte höja rösten tycker jag. det är aldeles för enkelt att skylla ifrån sig. men om/när jag hör en 6åring säga vem bryr sig när han blir tillsagd efter att ha slagit kompisen i huvudet med bandyklubban osv. då undrar jag vad vi vuxna egentligen gör. och vad den här 6åringen har fått denna attityd ifrån.
Göcke, tänkte på det du sa om civil kurage och om att åka dit om man ingriper, faktum är, har du t.ex. en bil av de senaste årsmodellerna med möjlighet att spärra din bil med fjärren så kan brottslingen och har brottslingar stämt ägarna till bilarna för psykiskt lidande plus annat, det tragikomiska är att bilägarna då har åkt på ersättning plus i många fall en invändigt sönderslagen bil. Då inställer sig frågan.. vems sida är lagen på numera?

Och den där 6-åringens attityd torde häröra sig från Nintendo o.dyl spelburkar, en sex åring har inte samma insikt och särskiljning som ett äldre barn.

Rob, det spelar nog ingen roll vem som håller i rodret i rosenbad, sossar, moddar eller andra, det är samma skit iallafall, de tittar till sina egna fickor och plånböcker i första hand, sin kompis i andra hand och gemene svensson torde vara svärfars bakficka ,;o)


Dagens socialpolitiska och sociala situation har man kunnat ana nästan tio år bakåt i tiden, men ingen gör någonting för då skulle man inte vara "populär" bland societen, och de som då har påpekat tingens ordning har följdaktigen blivit tystade. Att påstå att t.ex. kriminalvården är en följd av FN resolutioner är ett önsketänkande, samma sak vad gäller t.ex. skolgången där alla ska ha samma möjligheter till att slå sig fram.. inte idagens skola
tackar för ordet


Gandalfwhite
Gandalfwhite , är det nitendospel som det hela börjar med.? ;=)
Tror nog det var nummer två i ordningen ,;o) först kom nog barnprogrammen tror jag

Skämt åsido, det var endast för att exemplifiera våld, andra exempel är dagens ungdomsmusik där de lemlästar allt och alla, hatmusik helt enkelt.
tack för ordet

Gandalfwhite
Alkohol är många lasters moder..

Och nu senast dog en stackars kock pga alkoholen .. det är hemskt.
Hejsan!

Hmm?

Stympning är kanske ett bra straff..?

Det stog någonstans att "om din ena hand förleder dig...hugg av den"...

(spekulerar bara)
Tycker att alla brottslingar ska omprogrammeras (hjärntvätt) att tvätta och städa hemma hos mig 3 ggr i veckan. Det skulle vara straff, det

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem