Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Reven,
Okej, man är av med en. Hoppas det var rätt person då som man blev av med, så det inte var nån oskyldig (som du ser om du läser några poster ovan så händer det nästar var 5:e avrättad i USA). Lite svårt att ändra i efterhand.
Och så kostade det visst mer än fyra gånger så mycket att avrätta personen också, så nu har vi inte råd att jaga dom andra, men det var han väl värd.
ärligt talat så har vi inte råd med något så låt dem vara fria
Nyfiken:

Jag tycker inte att det finns någon skillnad i handlingen.

Jag tycker t o m att politiker av sådan art begår värre brott. Mycket värre. Det de gör är massmord.

Bra att du tog upp det. Det är nämligen där man ska börja rensa för ett renare samhälle, tycker jag. Bort med hyckleriet !

Såg du avrättningen i Iran?

Sverige är faktiskt bland de närmaste affärspartner som den terroriste iranska regimen har i Europa.

Hur ofta ser eller hör eller läser du något kritiskt om Iran. Nästan aldrig. Varför? Ja, den svenska staten vill inte ha försämrade relationer med dessa mördare. (medbrottsling?!)
Annons
den som är utan synd kastar första stenen sa Jesus...här var visst alla utan synd...människans grymhet är så oerhörd att det inte finns ord för det...att Sverige och Iran har affärer ihop är ju inte underligare än att alla svansar för Kina och deras barbariska regim...
En sak jag lade märke till var att ingen av dessa som spelade Gud kunde se den dom mördade i ansiktet...man måste ju verkligen fråga sig om den som bevistar en avrättning är riktigt normal?
Varför peka ut Iran så där?
Hela mellanöstern består av barbarer i barbariska skitländer. Iranierna är inte ensamma om att stena människor, men eftersom USA har ett horn i sidan till Iran så är det Iran som blivit utnämnd till "Axis of Evil".
I Saudiarabien, som hela västvärlden handlar hej glatt med, pågår exakt samma saker.

jag har sett två filmer som har cirkulerat runt på olika ställen...

där en par personer blir avrättade på ett vidrigt sätt.

det hela är så sjukt att man bara måste gå och spy!

fattar inte hur dessa människor är funtade i skallen!
hur kan man bara göra så?
vadå, kan man döda en massa kor, får, getter, grisar, höns .. osv osv. .så kan kan väll döda en människa..

När en varelse dör är det nog alltid förknippat med smärta och ångest .. En livsande som lämnar oss, oavsett djur eller människa.

Döden är oundviklig, men det är (mig veterligen) bara människor och kattdjur som plågar sina offer först ..
Los Lovos

Njaä... det finns ett stort antal djurarter som plågar sina byten till döds. Varg, Afrikansk vildhund, Hyena, Varan för att dra några ex. Det är bara de stora kattdjuren och kramormar som gör processen så kort som möjligt för sina "offer". Skillnaden är att djuren gör det av instinkt... vi med mevetenhet!
Sedan håller jag med andra i tråden. Håll mördare och andra grova brottslingar vid liv. Dödsstraff är en befrielse för dom, inte ett straff!
Dubbla budskap.
Man gjorde en undersökning i Göteborg för ett tag sedan och frågade folk vad de ansåg om brott och straff.
Det blev ganska så tuffa svar: Låt dem sitta längre, inget dalt i fångvården, låt dem känna av straffet, arbetsläger i Norrland (stackars Norrland!), ja, några föreslog t o m dödsstraff.

Man gjorde en ny undersökning om brott och straff, men denna gång inledde man frågan med "Om en anhörig till Er har begått ett brott, hur tycker Ni att han skall straffas?
Svaren nu blev annorlunda. De bör få en "andra chans", rehabiliteringen är viktig, studier och utbildning bör finnas, närheten är viktig för de anhöriga för besök. Ingen talade om dödsstraff.

Robban,
Mycket intressant! Där ser man, när folk talar om dödsstraff är det nåt som aldrig kommer hända dom eller andra i sin närhet. Då är det plötsligt tillåtet att göra vissa grejer som dom aldrig skulle tillåta i annat fall.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem