Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödstraff

Dödstraff

I det här läget, då menar jag förstås mordet på Anna Lindh man funderar på om man ska införa dödstraff i Sverige. Jag är egentligen emot det, för vet man verkligen om det är rätt person man gripit. I USA finna många, även ungdomar som bara sitter och väntar på när stolen ska bli ledig. En del har tydligen visats vara oskyldiga. Hur kan de ske? Men nu har vi mördaren, DNA visa ju ändå allt. Vad gör man med en sådan person som tydligen är mycket störd. Hur kan man bara ta någons liv så där. Någons älskade fru och mamma och även barn kanske.
Antal svar på detta inlägg: 61
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Dödstraff löser inget. Vad som behövs är behandling. Att en människa ska begå ett så grovt brott som mord är ju inget som man gör "som en kul grej". Det finns ju alltid bakomliggande orsaker. Svårigheter i uppväxt, psykisk sjukdom, alkohol/narkotika problem m.m. m.m. Det är väl bättre om resurser satsas på tidigare stadium.

Pengar måste satsas på barn/ungdomar. Det är ju ändå där som man kan påverka mest.

Förresten kan jag meddela att den svenska kriminalvården har något som heter sysslesättningsplikt. De intagna på sveriges anstalter deltar alltså i någon form av programverksamhet 40 timmar i veckan. Programverksamheten består i arbete, studier eller brotts- och missbruksrelaterade program.
Piteå, göcke m.fl.

Tror inte att arbetsläger skulle vara en framkomlig melodi i dagens samhälle, det ska ju daltas med de "missförstådda" och okunniga i att visa "empati".. därför måste vi gemene svensson kunna visa dem den empati som behövs så dessa kan vandra fritt på gator och torg och om de så råkar slinta med kniven så ska vi visa dem stackarna än mer empati..

third time out är ett motto så gott som något, detta lär dem att ju fler gånger de gör brott desto hårdare straff får dem. Dödstraff ja, för kriminella som har begått ett mord för att visa alla andra kriminella att detta inte är en väg att vandra, och för att det i slutänden kanske sparar någon slant (egalt).

Att säga att det är hemskt att personer kan tänka sig dödstraff pga av några egna påfundigheter som brist på empati för de stackars kriminella eller liknande visar endast den personens eget bristande empati, sympati och framförallt konsens med realiteten, aldrig förut har så många mördats, lemlästats i sverige som det görs idagens samhälle, och vad beslutar sig "politikerna" för att göra? de skär ned på mentalvård, de skär ner på kriminalvård och platser.
Därför skulle en lag om t.ex. third time out vara mer än välkommen då denna avskräcker från vidare brott
mvh

Gandalfwhite
nja Gandalfwhite , jag kan nog inte hålla med dej.
third time out ,använs ju redan i staterna. och det är väl inte bättre där. däremot skulle jag vilja sy in alla missbrukare och ge dem sina drogger intravenöst. som man jorde förr. då slipper vi en massa stölder.
sen skulle jag vilja ha en mer förebyggande behandling av de ungdomar som i dag får problem bara för att ingen kan ta sig ann dem och visa dem till rätta. och då menar jag inte att man skall dalta med dem. man kan se utvecklingsfasen redan i 6års åldern men det finns inte resurser och det får inte kosta om man finner någon som behöver hjälp.
så att det går snett sedan kan jag mycket väl förstå.
och att hota med döds straff blidkar inte en järna som har blivit förstörd av thinner sniffning. eller andra järnupplösande medel.
Annons
Att det "daltas" med de intagna på anstalterna kan ju ha med de mäskliga rättigheterna att göra? Ska man följa de av FN uppsatta reglerna för mäskliga rättigheter och försöka återanpassa brottslingarna eller frånta dem deras mänskliga rättigheter och införa dödsstraff, spöstraff eller andra metoder? Jag anser att de flesta går att behandla, men visst finns det personer som inte går att behandla. Men för den sakens skull kan man inte pina en person för att han begått ett fruktansvärt brott. En uppenbart sjuk människa mår väl inte bättre av att bli slagen? Ondska föder ondska.
Om man går omkring i villfarelsen att det daltas på våra fängelser så är man ute på hal is... Det är de svenska domstolarna som utdömer straffet, inte kriminalvården eller allmänheten. Vad ska man då fylla tiden med för en frihetsberövad? Inte ska man bara låta dem sitta och rulla tummar i 7-8 år? Vad händer med en person som är bitter på hela samhället, som suttit på ungdomsvårdskola, skolhem, bråkat med socialen i hela sitt liv och bara sitter av sin tid? Jo han/hon kommer att hata samhället mer.

Ett exempel: Titta på brottstatistiken i USA och sedan Kanada! I USA finns dödsstraff, third time out, m.m. lägg sedan till den obefintliga behandlingsverksamheten och vad får man?? Inte ett bättre samhälle i.a.f.... Ta sedan kriminalvården i Kanada. Där finns en massiv behandlingsverksamhet som består av kognitiva program, program riktade till unga agressiva, psykologsamtal, program avsedda för sexualbrottslingar, program avsedda för missbrukare, tolvstegsprogram m.m. m.m. Vad får man då? Jo ett av världens lägsta frekvens när det gäller återfall i brott samt en låg brottslighet överhuvud taget!

Vilket håll ska vi gå åt, mot USA eller mot Kanada??
Oavsett om personen har löst upp hjärnan eller innehållet med thinner, opium e.dyl. preparat så förstår de själva påföljden av sitt agerande. Nu kommer mest troligt Lindhs mördare att bli såväl utvisad på livstid efter lagom tid på psykanstalt, varför? stackarn verkar inte komma ihåg sitt namn, sak samma, det är en fingervisning om vartåt den sk. kriminalvården har kommit, eller snarare avsaknaden av sådan.

Third time out är ett preventivt straffsystem där straffsatsen ökar stegvis, vad som inte är undersökt är hur många brottslingar som har återfallit i brott efter det att detta infördes i U.S.A.

Det ett dödstraff medför med automatik är att platsbehovet i fängelserna blir mindre, med hårdare påföljder följer ett större steg för den enskilde brottslingen innan denne tar till fysiskt våld gentemot tredje part. = färre platser behövs.

Om man ponerar vad en kriminell gör nuförtiden för att kunna utföra sitt brott, de tar tabletter för att minska sina psykiska gränser, så att de inte känner något ifall de dödar ett barn eller en vuxen, bara för att komma över pengar som rättmätigen inte är deras att ha. Som "rättsväsendet" är utformat idag så döms denne kriminelle lika "hårt" som en brottsling som t.ex. råkar tappa sitt vapen så att ett skott går av och dödar eller lemlästar någon annan.

Vilken av handlingarna är isåfall planerad att genomföras till vilket pris som helst? utan empatier mm. Brottslingen i förstnämnda fallet får "psykvård" för att han inte kommer ihåg vad han gjorde eller varför han gjorde det, endast för att tabletterna ger dessa "biverkningar", dessa biverkningar gör livet lättare för den kriminelle plus att det gör det möjligt för honom att "rehabiliteras" snabbt.. oftast inom 18 månader.. offret har inga sådana möjligheter, för honom/henne hjälper inga tabletter i världen.

Tilldess den kriminelle har fullföljt sitt straff ska han fråntas sina "mänskliga rättigheter" om så erfodras, de kriminella idag har inga problem att fortsätta sin kriminella bana fast de sitter "inspärrade". De ska inte ha några rättigheter utan endast skyldighet att fullfölja sitt straff och helst med arbete, fast på månen (garanterat rymningssäkert) sista fjärdedelen av sitt straff kan de få dessa advokatutbildningar och allt annat, som ett tecken att de är på rätt väg.
tackar för ordet

Gandalfwhite
Hej!
Har nu suttit och läst vad ni skrivit och började fundera på vad som kan vara orsaken till att det blir fler och fler som blir brottslingar. Jag tänker bara på vad jag hörde för inte så länge sen en pojke som kan ha varit 5-6 år. Han bråkade med sin mamma och hon tog tag i hans jacka och då skrek han till sin mor. Släpp mig kärring jävel annars sätter jag dit dig för psykisk misshandel. Ja..redan där tror jag våran brottslighet startar. Som förälder får du inte fostra ditt barn, du får inte ta tag i barnet och få dom att fatta att man menar allvar, inga slag behövs men man kanske måste hålla fast för att få dom att reagera, men barnen av idag vet att de är förbjudet så att där står föräldrarna redan på sidan om och kan inget göra. Vi bygger upp brottsligheten redan från barnsben när dom vet att dom kan göra som dom vill utan att få straff. Om du säjer till ditt barn att gör du om de där så får du ingen veckopeng så är de psykisk misshandel och enligt lag förbjudet. var ska vi sätta straffen? Om barn lär sig som små att de är fritt fram...hur blir de som stora?

Mvh
en som undar vart samhället är på väg
Hej Gandalfwhite , det är härligt att ett ämne som dett kan uppröra och engagera så många. Jag tror att vi alla vill att brottslingar skall ha straff, men jag tror inte på döds straff. det är för lätt.
Sen undrar jag var civilkuraget finns när sådana här saker intreffar. själv så hade jag 12 åskådare i samma korvkö som såg på när en man anföll mig med kniv, bara för att komma före mig i kön.
eller mannen som slog sönder ölflaskan och anföll mig bakifrån bara för att han trodde att jag snodde stolen från hans kopisar som hade samtyckt. i inget av fallen så blev någon åtalad, och någon ordväxling hade inte förelegat attackerna. jag vill kalla det för plöttslig härdsmällta i järnkontoret på angriparna. men att jag vill se dem avrättas är för mig en för lättvindig utväg. vet man sedan deras bakgrund så blir man bara ledsen att ingen ingrep tidigare och hjälpte dem med fasta och resoluta men vänliga handlag. och kanske försvarade dem mot omvärlden. sen kan jag ha synpunkter om vad som är sykfall eller inte vid ett mord. men det är ju så att om man blir sykfall så får man behandling istället för straff. och det underlättar ju om man är missbrukare.
Gandalfwhite kan påpeka för dig att 3 strikes and your out inte funkar i de delstater det används.. för de brotslingar som vet att de har sin tredje gång å åka in blir 100ggr farligare de har inget att förlora på om de mördar någon för de snatta en snickers de åker in på livstid endå.
så det har helt enkelt bara gjort så brtten har blivit brutalare...

ne fixa arbetsläger och psykvård med lobotomering för gravt störda personer..

ett straff ska vara ett straff så bort med den bra maten o fängelser serva den som serveras i skolor. och lön ska de inte ha, den ska de åxå dra en de kan få muckar bidrag på 4000kr som jag fick när jag kom från lumpen det räcker ju till hyra mat och o leva länge på..

ge polisen mer rätt o använda sina vapen är åxå på sin plats för då kommer det bli mer brotslingar vi slipper ta hand(ja de blir ihjälskjutan) om därav mindre kostnader för staten och mer penga till o betala tillbaka stadsskuld och skolor och vården..


Måste blanda mig i debatten igen...

Blir beklämd när jag läser en del av de inlägg som är postade i detta forum.

1. att.: Gandalfwhite. Skulle införandet av dödstraffet vara lösningen på utrymmesbrist i fängelserna, eller ser du detta som en synergieffekt? Betrakta hur dödstraffet eg. fungerar eller inte fungerar. Vi pratar ej om en fabrik där råvaran är en brottsling. Visst finns det problem med köbildning i "The Death Rows" i Us?

2. att.: Rob. Lobotomering. Jag hoppas VERKLIGEN att detta skall uppfattas ironiskt, men är rädd att det ej menades så...

3. att.: Alla. Hur många brottslingar tror ni tänker på en eventuell straffsats vid ett gripande/en dom? Jag tror att de brottslingar som är SÅ kalkylerande är få (vilket vi nog skall vara glada för). Jag tror att de flest grova brott (läs. presumtiva dödstraff) sker per ingivelse, är tämligen oöverlagda utan någon större plan, och i detta fall verkar inte NÅGON straffsats preventivt!

Jag tror inte heller på ett utopia där alla är vänner och lever i harmoni; människan är tyvärr nog inte skapad så, men jag tror inte heller på en brutaliserad polismakt (att.: Rob).

Nej, jag tror helt fullt och fast att signaturen "Funderingar" har väldigt rätt i att mycket av dagens brottslighet byggs upp i unga år när barn och ungdomar inte FÅR läras vad som är rätt eller fel.

Skriv på mina vänner!!!

//Matte
Mattias C.
1. Utrymmesbesparande på det att brottslingarna skulle tänka sig för två gånger innan de drar på fingret för skott eller snittar runt halsen.
2. Utrymmesbesparande på det att OM så en enda brottsling skulle frånhända sig vapnet med tanke på den personlinga påföljden så rättmätigar detta straffsatsen
3. Att brottslingar använder tabletter som gör dem känslolösa och kalla och där de då inte heller drar sig för mord, är ingen hemlighet.

att: straffsatsen skulle innebära dödsstraff för tagande av annans liv, skulle minska brottsligheten,
det är enligt undersökningar 10-15% av brottslingarna som står för över 85% av brotten, dessa skulle garanterat dra sig för fysisk skada på tredje part bara för att komma iväg med ett par högtalare e.dyl.

att: brottslingars "mänskliga rättigheter" dras in under deras brottspåföljd är rätt då de inte har agerat mänskligt vid sina brott, och det stora flertalet av dem vet detta med sig.

att: kriminella tillåts ha kontinuerliga kontakter med utvärlden främjar bara deras fortsatta brottsliga bana, det finns hundratals om inte tusentals sådana fall.

slutligen, sätt dem att bryta kol eller liknande på Grönland för sitt uppehälle, om de vill rymma så vassego, isbjörnarna torde agera som livvakter..
tack för ordet

Gandalfwhite

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem