Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hem-DNA test för faderskap

Hem-DNA test för faderskap

Här hittade jag en intressant artikel, hett ämne så det ryker.
Ska misstänksamma fädrar få DNA testa sig för ett faderskap utan kvinnans vetskap?

Som jag läste i kommentarerna är det OK om de inte är gifta, men i ett äktenskap krävs kvinnans medgivande till ett faderskapstest, med andra ord är maken rättslös.

Här är länken till artikeln:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13082066.asp
Antal svar på detta inlägg: 67
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Fibblan,
Fibblan

Okej,men jag hade vett,att markera den som löst.

Detta är ju ett maskulint problem.Ni kvinnor är ju som jag redan
(ältat) 100%-iga.Men det vore intressant,för vissa kvinnor,att
veta ,vem som är far egentligen.Tro mig.

Detta får vi fram genom DNA-test på alla nyfödda,och kontrollera
med angiven fader.Så är saken klar.Inga missförstånd,och inga
ledsna barn,som växer upp,och får ett chockartat besked i 15-20
års åldern.
leiake, det är inte bara ett maskulint problem, det är även ett kvinnligt. Det är ju oss ni misstänker! Så därför har vi rätt till en åsikt också. Det behövs två olika kön för att tillverka ett barn.
Annons
Nu får du ge dej leiake...
Vi markerar nog denna tråd den dagen vi anser att den är löst oxå.
Tror du inte vi förstår att kvinnor har problem lika mycket som männen.
Skulle uppskatta om du inte bad andra att avsluta trådar.
Är du polis här?

Trodde detta skulle hållas som ett trevligt forum utan polisstyre.
Fibblan !

Ha,ha! Vad arg du blev.Jag har inte bett dig markera tråden som löst.Den får du bestämma över själv.Men Göcke kan radera den,
om vi börjar bråka för mycket.Så ta det lugnt.

Kan du tala om för mig,hur många kvinnor som undrar om det är sitt
eget barn,hon fött fram.Ingen på detta jordklot,utom vissa extrema
förväxlingar,någon gång i svunnen tid.

Kvinnors problem,kan ibland vara,vem är far till mitt barn egentligen.
Då är vi inne på brevbäraren o.s.v.

Annars fattar jag inte,vad vi bråkar om.

Tråden handlar om faderskap,och inget annat.
Breeze!

Jag behöver hjälp.Det är ju du som har startat tråden.Vilket kön,
hade du i åtanke,när du, jag citerar"Vi är helt rättslösa".Vilka är vi?
Här är inte meningen att misstänkliggöra kvinnorna, Joanna och Fibblan....frågan är om mannen ska ha rätt att veta om han är den biologiska fadern till barnen han blivit ålagd att uppfostra och försörja.
"Ålagd" är kanske fel ord i generell bemärkelse, men i de fall som mannen falskeligen blivit utpekad gäller det i högsta grad.

Visst...jag håller med Er på en punkt....diskussionen pekar lite finger mot kvinnorna, men det är inte medvetet utan ett resultat av frågeställningen. Se det som om "parterna" varit bedrägliga istället för att göra det mer neutralt.
Annars kan vi väl starta en tråd om tuppar som går och sprätter i fel hönsbur som motvikt...?
Dock är jag lite förvånad över tonen att detta handlar om att misstänkliggöra kvinnorna istället för att rättfärdiga oskyldigt utpekade män...vi kan också bli offer, förstår ni.

Vidare, Joanna & Fibblan...som kvinnor, ur ert perspektiv...vad föreslår ni för att lösa ett sånt här problem. Ska man tillåta att den tvivelsamma fadern anonymt test, ska man rutinmässigt testa för föräldraskap vid födseln av barn, ska bedrägliga kvinnor beläggas med något straff, kan en utpekad man som visar sig inte vara biologisk far få behålla vårdnaden om ett par ligger i en tvist (om han har vårdnad och tagit barnet som sitt eget) , förlorar mannen sina rättigheter som förälder om han är "fel" man men önskar vara "pappa" till barnet...som synes så kan man få många frågeställningar i en sån här situation. Det är jag mer intresserad av att diskutera än att misstänkliggöra och skuldbelägga någon.

leiake vill även göra oss uppmärksamma på att även kvinnorna kan vara ovetande om den biologiska faderns identitet, och ärliga misstag förekommer säkert om hon blivit gravid i samband med att ha träffat ny partner.
Likaväl tror jag det finns andra kvinnor som medvetet pekar ut fel man som far för att skaffa sig och sitt barn olika fördelar... men det är inte det som tråden handlar om !
Leiake: Vi bråkar inte. Det är ditt sätt att ytrycka dej på som är ganska konstigt.

Joanna och jag diskuterade inte kön hit och dit utan saken i helhet.
Kan vi få göra det utan att du kommer med pekpinnar.?
leiake...självklart åsyftade jag mannen om han nu inte ens har möjligheten, eller blir förhindrad att verifiera sitt föräldraskap, trots att ett test finns.
Vem mamman är är ju ganska uppenbart....

Men låt oss istället fokusera på de praktiska följderna av ett avslöjande...
Frågan är en het potatis som bäddar för konflikter, men bara för att den är het behöver vi inte bränna oss på den.

Var mot varandra
Breeze, du skriver en fin sak enligt vad jag tycker. Att mannen som har fostrat och levt tillsammans med barnet förlorar allt om det uppdagas att det är en annan man som är biologisk pappa. Han blir ju fråntagen sin papparoll! Sen dyker det upp en annan man, den biologiska, som hux flux har blivit pappa till ett barn på kanske 6 eller 7 år! Han kan ju aldrig överta rollen som pappa, och barnet står där mitt i smeten och vet inte hur det ska bete sej. Barnet måste känna sej väldigt kluven.
Hur man ska förhindra detta det vet jag inte. Vi måste börja lära våra barn att vara uppriktiga och ärliga, vi måste ändra hela vår attityd till detta.
Jag tror inte att det är sååå många kvinnor som inte vet vem som är den rätta pappan till barnet, det kanske är ett fåtal. Jag tror inte heller att så många kvinnor som efter ett brutet förhållande hamnar i säng när hon träffar första bästa killen! Inte heller tror jag att så många kvinnor gör detta för att dra fördel av det. Pekar ut en lämplig pappa alltså!

Fast problemet finns och är väldigt olustigt, det ska inte behöva finnas.
Men jag tycker att det är fel att det ska vara obligatoriska DNA-tester vid födseln. Om ett förhållande är bra då finns ingen orsak till tvivel vems barnet är.
Vi måste lita på varandra. Kanske felet ligger i att man hoppar i säng redan första eller andra kvällen. Mannen och kvinnan känner inte varandra, och sedan slarv med preventivmedel, som är bägges ansvar.
Fast som sagt hur vi ska reda ut problemet det har jag inget svar på.
Huvudsaken är vi kvinnor får komma till tals och ge vår syn på saken. Problemet finns och är olustigt. Det kan bli så många som blir inblandade.
Om det skulle vara obligatorisk DNA-test vid födseln. Vem ska då tala om för pappan, - du är inte pappa till barnet. Vilken chock!
Vi måste på något sätt förhindra att det sker såna här saker i fortsättningen. Men hur?
Om man tänker logiskt så borde det inte behövas DNA-tester i dessa upplysta tider, när det finns så mycket skydd. Några minuters nöjen kan kosta många, många tusenlappar.





Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem