Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Hem-DNA test för faderskap

Hem-DNA test för faderskap

Här hittade jag en intressant artikel, hett ämne så det ryker.
Ska misstänksamma fädrar få DNA testa sig för ett faderskap utan kvinnans vetskap?

Som jag läste i kommentarerna är det OK om de inte är gifta, men i ett äktenskap krävs kvinnans medgivande till ett faderskapstest, med andra ord är maken rättslös.

Här är länken till artikeln:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13082066.asp
Antal svar på detta inlägg: 67
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

Jag tycker det ska vara en självklarhet att mannen ska få göra ett test när han vill. Helst ska lagen ändras om det nu är så att kvinnan måste godkänna först.

Jag tycker nog inte det pekar finger åt kvinnorna utan åt dom som inte kan hålla sig på rätt sida staketet.
Det är säkert lika många kvinnor som män.
Vi kvinnor är inte små väna varelser som aldrig gör dumma saker...
långt därifrån

Skulle det sorgligt nog visa sig att tex en pappa inte är pappa till ett barn så mister han alla rättigheter. Inte ens där tänker man på barnet.

Ena sekunden är det lag hit och dit för att i nästa stå helt utan.

Man är två om att göra ett barn då måste man vara två för att lösa sådana här problem.

Jag anser att en kvinna aldrig ska kunna neka en man att göra ett dna-test

Klart ni män kan bli offer!!
Det kan man bara se vid skilsmässor och separationer.
Är det lätt för en pappa att få ha barnen boende hos sig om han vill men inte mamman? Jag vet att det inte är det.
Bedrövligt tycker jag.

Blir nog lite rörigt förklarat hur jag tycker kanske*S*
Man skulle behöva två meter att skriva på.

Göcke: snälla nu blev det två inlägg . Kan du ta bort ett?
Jag som "fibblade" mej som vanligt. Sorry
RED: fixat
Det här med delad vårdnad är en femma för sej. Det har jag dålig erfarenhet av! Vissa pappor vill leva loppan efter skilsmässan.
Annons
Joanna...vi delar inte riktigt synen på DNA testens vara eller icke vara. Förstår inte varför männen ska hållas i mörkret om sitt faderskap. Kvinnan vet att hon har blivit en biologisk mor till sitt barn...ska inte mannen få samma möjlighet ?

Om nu ett förhållande bygger på ärlighet och trofasthet mot varandra kommer ett obligatoriskt DNA Test som verifierar mannens faderskap bara att bli en marginalanteckning i parets livsjournal...MEN om detta test utfaller negativt...Då har någon ljugit för sin partner, medvetet eller omedvetet...och det är inte svårt att räkna ut vem som är bedragaren.
Det är då upp till mannen att besluta sig för att åta sig faderskapet eller inte, men är det inte hans barn ska han i princip inte bli påtvingad ansvaret bara för att hon hade problem att hålla i brallorna.
Eller är det bättre att bygga ett liv baserat på en lögn...?

Det här med faderskap är en rätt kinkig sak för oss män...för kvinnor med för den delen, och jag är säker på att det har med våra nedärvda primära instinkter att göra.
Hos vissa djur, när en ny dominant hanne tar över händer det att samtliga unga dödas och nya ungar föds, detta för att säkerställa den nya hannens geners fortlevnad.

Likadant är det hos människorna. För honorna...en kvinna idag går väl inte runt och blir gravid med första bästa miffo hon träffar på, nej det ska vara en man med viss framgång. Männen söker kvinnor som tilltalar dem....och det hela bygger på instinkter, de egna genernas fortlevnad och friskast, starkast möjliga avkomma.

Såklart att mannen är intresserad av att veta om det är hans barn eller inte och ju tidigare man får reda på nåt sånt här desto bättre. Chocken över att få veta att man inte är pappan minskar ju inte med tiden..tvärtom ger det både rätt och fel "pappa" möjligheten att slippa obehagliga överraskningar längre fram i livet.

Antalet sådana här fall vågar jag mig inte på att uttala mig om, men om det är så pass många som 10% av transplantationsfallen där pappan och barnen är felmatchande så har vi ett stort problem !
Joanna !

Men det finns inga kvinnor som vill leva loppan.Då har, dom jag
träffat varit spöken,och inga riktiga kvinnor.

Däremot tycker jag att,kvinnan skall ha vårdnaden,då hon i REGEL,
känner större ansvar än en man.

Där blev du paff,när jag för en gångs skull,höll med dig.
Neej...nu hinner jag inte med er !

Joanna igen...
Vissa män kanske vill leva loppan, men andra stannar hellre hemma.
Ofta hemma hos mig är det jag som stannar hemma med barnen, ger dom välling och nattar dom medan tanten åker till nån kompis för att dricka lite shots och glo på Fotboll. Eller så är hon ute med tjejerna från jobbet.

Och det är precis så jag vill ha det !
Jag älskar att ha barnen inpå mig och ta hand om ruljangsen på egen hand. Nästan är det så att man blir lite besviken om hon kommer hem tidigt...är det fult att säga så ?

Det är där jag har svårast att förstå kvinnorna....hur kan man frivilligt säga upp den otroliga förmånen att kunna vara hemma med barnen för att istället gå och jobba ?
Om det ska göras DNA tester på mannen/barnet i samband med födslar, varför då överhuvudtaget skaffa barn, gifta sig, bli sambo för då litar man inte på varandra. Mig veterligen så ingår man i ett sambo/äktenskap för att man älskar o litar på varandra, eller har jag fel! Att lita på en person tar sin lilla tid, men det är klart rusar dem in ett förhållande hinner de inte lära känna o lita på varandra o då kommer misstankarna o misstron.
En man som säger att han vill ha ett DNA test för att han inte vet om det är hans barn sårar oftast kvinnan för då tror hon att han tror att hon har varit otrogen. Detta leder då till en spricka i deras förhållande. Ett mycket svårt läge för båda parter.
Sex är sex för vissa o för andra är sex oxå ett uttryck för kärlek det är kanske där som felet ligger när sex är sex utan kärleken o att de glömmer el inte vill skydda sig.

Jag skulle nog inte vilja att mannen kom o sa att han vill ha DNA test när jag fick våra barn men kanske skulle jag tycka annolunda om jag hade varit ung idag, vet faktiskt inte.

Sen kan jag hålla med om att den som fostrat o varit pappa är pappan oavsett om det är biologisk el inte.
Har själv växt upp med en styvpappa sedan jag var 1 år o har inte haft någon kontakt med min riktiga pappa, fick vet att pappa inte var min pappa när jag var 10-11 år men för mig var han pappa.
Jag vet faktiskt flera kvinnor som lever loppan och som har barn boende hos sig. Lämna lite pengar bara så ordnar sig allt!!!!
Min son har en kompis som lever mitt i skiten.
Hon har bott längre perioder hos oss pga att hennes sk mamma inte bryr sig.
Å andra sidan så brydde sig inte hennes pappa heller när hon rinde och grät av sorg när dom skilt sig.

Men jag vet å andra sidan många pappor som fullständigt ger allt för sina barn

Alla är vi olika och det behöver ju inte betyda att man inte älskar sina barn bara för att man inte vill vara hemma en längre period.
Man kanske inte funkar så som person helt enkelt.
Då är det ju jättebra att pappan får vara hemma.

Dina barn är nog väldigt glada över att ha dej som pappa Breeze
Jag återkommer, ska åka och hämta dotters dator.
Jag är ingen "super-pappa" om mitt inlägg gav sken av det...jag bara gillar att ha barnen inpå mig. Ärligt talat så är jag lite kass på att sitta och läsa för dem, gillar inte sitta och spela spel som monopol och sånt.
Däremot har jag gärna hand om dem och vill inte gärna gå nånstans utan att knoddarna är med....

tozza...din inställning har jag svårt att förstå.
Obligatoriska tester inkräktar inte på någons integritet...det innebär att ingen av föräldrarna har något att säga till om. Testen tas, resultat skrivs in i journal som bara bekräftar eller förnekar att båda parterna är biologiska föräldrar.
DNA Test i efterhand däremot kanske kan verka kränkande för den som inte tagit initiativ till den. Men om nu den parten har varit ärlig så finns ju inget skäl till att inte gå partnern till mötes.
Motvilja mot att ta en test kan ju antyda att man HAR något att dölja...och har frågan uppstått finns säkert redan den där sprickan i deras förhållande.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem