Måndag 23 december 2024 vecka 52
Forum
Kategori: Hobby och motor

Rekommendera en småbil i storlek 2

Rekommendera en småbil i storlek 2

Är på jakt efter en ny bil i storlek 2. Den jag tycker är snyggast och som verkar ha bra kvalité är Audi A2 med aluminium kaross. En annan skulle kunna vara Toyota Yaris och ytterligare en Pegeot 205.

Jag är en komplett idiot när det kommer till bilar och motorcyklar. För mig innebär dessa endast transportmedel.

För tillfället så kör jag en törstig Volvo 945 automat, som har gått 7 300 mil. Bilen är 96-års modell (röd) och välbevarad. Hur mycket tror ni jag kan få för den i utbyte??

Och vilken bil tycker ni att jag skall satsa på? Pengarna är inget problem i den här klassen. Observera, jag vill ha en ny bil, inte begagnad.

Tacksam för alla svar till en bilidiot

EZ
Antal svar på detta inlägg: 56
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Alltså, saken är att jag kör ganska lite. Min nuvarande bil är 11 år gammal men har endast gått lite dryg 7000 mil. Jag behöver således inte en stor bil eller en snabb dito.

Mina resmål är oftast diverse affärer i närheten, köra min dotter till arbetet (inget kort) ibland och då och då en längre resa på ca 35 mil. Men det är bara ca 3 ggr per år.

Som sagt, jag behöver inte en stor bil med tanke på den ringa körsträckan. Det är klart att man skulle vilja ha en bil med fyrhjulsdrift men jag vet inte om det är värt den extra slanten. Det är väl bara Subaru av de japanska bilarna som har det?

Mitsubishi Evolution eller Subaru Imprezza är förståss riktigt snabba japsar som jag antar kostar skjortan och inte rättfärdigar denna kostnad med tanke på hur lite jag kör.

EZ
De japanska bilarna ligger ju högst i driftsäkerhet, men ska man vara ärlig så är de förbaskat tråkiga invändigt. Det brukar vara svart, eller grå instrumentbräda och klädsel, och de ser likadana ut allihop invändigt.

VW Golf är ju en bil i klass för sig. Mycket hög krocksäkerhet och mycket bra väghållning. Beträffande väghållningen så ligger nog Audi A2 också bland de bästa. Jag har aldrig kört någon A2, men jag vet att Audi A4 är som ett strykjärn på vägen.
De nya Peugeotbilarna är häftiga tycker jag, men det finns uppenbarligen lite kvalitetetsproblem ännu med franska bilar.

Sedan får du väl låta priset och känslan avgöra.
Du bör kunna få ca 30 000:- för din gamla hink.
Annons
Intressanta synpunkter Per. Men är du säker på att jag får så lite för min gamla Volvo?? Jag hade hoppats på runt 50 000, ca.

EZ
Tittar man på vad som finns ute på blocket kan du nog begära närmare 60000 utan att skämmas,sen får man ju räkna med att folk prutar..
EZ - du är kanske less på din gamla bil fast egentligen kan det ju inte vara något fel på den. Du får inte så mycket för den i byte. Klart mest ekonomiskt totalt sett är att behålla den jfr att byta till en ny. Men vad ska grannarna säga? Måste du byta ta då en japanare. Toyota får ju bara lovord. Du ska kanske vänta med byte för Alliansen ska väl ordna nån subvention på 10000 kr. ???
Jag är nöjd med Audi 100 Avant, -86a, 35600 mil på nacken. Nyss bytt bränslepump så nu går den väl 35000 mil till. Drar 0,75 ca, tål även E85 50%. Måste väl minska ner i vinter till 30%.
Jag undrar om Audi har samma kvalitet idag?
Tack pellefant och Birger. Jag tyckte att 30 000 var alldeles för lågt. Bilen är i mycket bra skick. Bara handtvättad. Det enda jag gjort är bytt avgassystemet och bromsbeläggen.

Varför vill jag byta då? Jag tycker att bilen är för stor för mig nu när min dotter har blivit vuxen. Den drar alldeles för mycket och känns för otymplig i stadsmiljö, där jag oftast befinner mig i. Hur jag än bär mig åt så klarar jag inte att hålla förbrukningen under 1 l/mil.

Jag tror nog att Audi idag är till och med bättre än på 80-talet. De är idag en riktigt allvarlig konkurrent till både Mercan och BMW:n.

Vad är det för en subvention du talar om Birger?

EZ
Själv har jag köpt en VW Polo 1.4 Mastersserien för 5 månader sedan, riktigt nöjd med den än så länge. Soppa drar den, snittar väl en 0.5-0-6...
Det är mycket bra Tzwintoo. Nästan som en moppe. Men vad har den för prestanda? (för att undvika att den känns som en moppe också )

EZ
Suzuki Jimny är fyrhjulsdriven, liten och billig.
Toyota RAV 4 är fyrhjulsdriven men lite dyrare
Suzuki Grand Vitara är fyrhjulsdriven och är inte våldsamt dyr men kanske för stor.
Huyndai Santa Fe är fyrhjulsdriven och är riktigt billig men ganska stor och törstig.
KIA Sorento är fyrhjulsdriven men en riktigt stor bjässe och kostar en slant, billig ändå med tanke på vilka den konkurerar med.

Det finns alltså en del om man är inne på fyrhjulsdrift....man behöver inte köpa en Mitsubishi Evo VII eller en Subaru Impreza WRC STi för fyrhjulsdriften....dom här köper man för det uppenbara flinet i ansiktet när man slungas fram som om man just lämnat en slangbella....och visst, dom kostar en slant...onödigt mycket kan tyckas.

Ska vi ta ytterligare en bil som kanske kan passa så åk till närmsta Fordhandlare och prova en Focus....man åker riktigt bekvämt i dom, de är förhållladevis billiga både i inköp och i drift samt de har Sveriges lägsta reservdelspriser. Jag har haft en del Fordar också, dock ingen Focus, men de andra har varit driftssäkra och ganska bränslesnåla. Min gamla Escort körde jag som bäst på 0,55 l/milen...Mondeon klarade sig med ca 0,85, som bäst vid långtur och fullpackad gick den på 0,71 l/milen.

Åk ut nu i helgen och prova några olika kärror EZ...

//Breeze

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem