Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Var månlandningen en bluff?

Var månlandningen en bluff?

År 1969 sägs det att NASA landade på månen. Men gjorde de verkligen det eller har de lyckats med den största bluffen genom tiderna?
Jag tror att allt är en ända stor bluff av värsta kaliber. Nu tänker säkert många " Men herrena då, nu har huck fått dårdimpen eller nått?

Men varför tror jag att allt är en bluff?
Det första jag tänke...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 59
Sidor: «1 2 3 4 5 6

Näe, det tror jag inte på, det brukar vara kvinnorna som använder speglarna.

Sorry för all off topic.
Detta med speglarna är för att mäta avståndet med laser till månen. Det ökar faktiskt med 3,5 cm per år.

Om 100 år är månen längre bort. Vadå!! Vem bryr sig!

Det var ett april skämt för många år sedan om att Öland hade flyttat sig en meter närmare Fastlandet. Dom befarade att Kalmarsund skulle bli så smalt att
man inte ens kunde ta sig fram med kanot.

Jag gick på den grejen. Om jag skall vara ärlig. Jag tänkte. Det blir det billigare att bygga Ölandsbron. Ha,ha!!
Rätt vad det är så sjunker avståndet til månen med 3,5 centimeter/år kanske?
Knepigt det där.
Annons
Man kan nog säga att ni är off topic just nu.

de reflektorer som används är såkallade hörnreflektorer (corner reflector)
liknande dessa
[http://en.wikipedia.org/wiki/Corner_reflector]

och används för optisk mätning (optisk radar)
och placerades via apollo projektet om jag inte mins fel.

men laseravståndsmätning är en garanterad vinst av den rymdforskning som har bedrivits. med flera andra bra människovänliga prylar
Jag fortsätter med lite off topic.

Är det inte så att månens avstånd till jorden är olika beroende på hur den står?
Ibland är den närmre och ibland längre bort.

Är det alla avstånd som nu är 3,5cm längre bort/år eller är det då den är som längst bort?

Rörigt blev det, men det är en enda röra i hela innanmätet av mitt huvud nu.
det kan vara en tankeställare , att den fjärmar sig från jorden.

vetskapen om detta ger ju oss det med oss att den inte kommer att ramla över oss
Visste ni att solen inte står stilla ens i vårat eget solsysten? Den kastar runt sin egen axel. Det var mer än vad jag visste! :)

Solens rörelse i förhållande till jordens: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Orbit3.gif

Såg nån som skrev att månen inte var så viktig, men det är den. Tänk på månens inverkan på tidvattnet. Förhållandena på jorden skulle se helt annorlunda ut om inte månen fanns.

Sen så finns det en planet med som är fruktansvärt viktig, och det är Jupiter. Mänskligheten skulle aldrig ha hunnits utvecklas om inte Jupiter fanns. Anledningen till det är att Jupiters dragningskraft är så enorm att planeten suger åt sig merparten av alla kometer och asteroider som kommer in i vårat solsystem.
Planeten fungerar helt enkelt som en dammsugare i vårat solsystem. Utan Jupiter så skulle jorden bombarderas av skräp som kommer in i vårt solsystem.
Mer om månen, förut för flera år sedan så läste jag om en modell, där globen i stockholm var jorden och månen var på en annan plats, eller var det solen som globen föreställde

Är det någon som vet vad jag menar?
Jag gör det nog inte
Det finns många jämförelser, beroende på skala. Men om jorden vore ett äpple så skulle skalet på äpplet vara jordskorpan. Resten skulle vara flytande lava.. P

Sida:
« 4 5 6


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem