Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

Men du får också se det från en fötgängares perspektiv. Jag är fotgängare, har inget körkort, ÄN.

Innan den lagen kom till så var det kanske EN av 100 bilar som stannade för en. Och idag stannar inte bilarna ändå om man står där. Utan man måste riskera sitt liv genom att gå ut halva vägen för att dom ska förstå att man vill gå över.
När jag tog körkort i början på 69 talet, så fanns det en regel där det stod att man skall anpasa hastigheten efter omständigheterna, finns den regeln kvar så innebär det väl att man skall hålla en lämplig hastighet om man vet att det finns övergångställen, speciellt om man kör i tätbebyggd samhälle, och då skall det inte behöva bli så häftiga inbromsningar.

Men jag förstår dina farhågor för avgaser o miljö, även om jag tycker att männikoliv är viktigast.
wheeling: jag har också varit fotgängare men nog tänker jag mig för om jag ska gå över vägen.
Inför i stället en lag på att samtliga fotgängare ska betala in en miljöavgift pga alla start och stopp som blir i onödan.

Jag var med om en grej för några år sedan när jag körde betongbil och det var snorhalt ute, vägen lutade lite uppåt och jag hade fått upp farten så jag skulle ta mig upp för krönet.
Mitt på krönet står det en finare dam (Det är ett övergångsställe där).
Hon ser när jag kommer åkande och när jag har ca 10 meter kvar så stiger hon ut och ser så nöjd ut för hon har ju lagen på sin sida.

Det slutade i alla fall lyckligt med en glad dam som fick rätt och klarade sig oskadd och en betongbil i diket.
Om hon stannade och frågade hur det gick?
NÄÄ!!
Nog är jag lite grinig på fotgängare som tror att dom är odödliga bara för att det är en lag på att bilisterna ska stanna och släppa fram dom.
Annons
Patrikke, du skrev

Inför i stället en lag på att samtliga fotgängare ska betala in en miljöavgift pga alla start och stopp som blir i onödan.

Kan inte ta det på allvar, du måste skoja?
micke03:Ta det inte för allvarligt.
Det gör inte jag.
Fotgängare ska också ta viss hänsyn!

Är det övergångställe och man ser en bil på 10meters avstånd
så försöker jag få ögon kontakt med föraren,
innan jag gör anspråk på att gå över!

Men farligast i trafiken är CYCKLISTEN, de tar
ingen som helst hänsyn till, varesig fotgängare eller bilar!!
Jag är livrädd för dem!!!!
patrikke!!

Folk trycker på knappen röd gubbe i onödan. I alla fall där jag bor.

Det finns en bil borta i fjärran. Då trycker dom på knappen. När dom hade kunnat gå över och tillbaka 16 ggr. innan bilen kommit fram.

Jag har kört tunga fordon så jag vet vad du menar. Jag vinkar oftast fram alla fordon när jag skall över gatan. Bara dom inte är för många.

I Göteborgs centrum går det inte att korsa en gata utan tända röd gubbe
Där är det hårt. Akta dig!! Man skulle nog få stå tills benen sjönk ner i asfalten innan man kom över.

En gång har jag klarat att ta mig över utan hjälp. Då var klockan 03:30 in the morning. He,he!!
Men Leiake, är det inte bötesbelagt att gå mot röd Gubbe?
Har ni tänkt på alla farthinder som byggs upp i infarterna TILL samhällena och inte när man ska köra UT ur dom?

Jag tror att det sitter 2 belutsfattare på varsin sida av ett skrivbord och den ena gör en ritning och skickar över den till den andra som godkänner utan att vända på den, sedan byggs det. Upp och ner.

Det är som Nicko och Pulver:
-Varför har du vänt tidningen upp och ner?
-Jag har inte vänt den upp och ner, den var så när jag köpte den...
Micke03!!

Jag fattar vad du menar. Fel av mig. Jag menar naturligtvis att det skall bli rött för trafiken. Grön gubbe för gående.!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem