Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Göcke

Men är det statens uppdrag att se till att det ska vara säkert att leva. är det medias rätt att förstora riskerna med livet.

Vi Svenskar är av karaktären att "Har inte Staten förbjudit det, så kan det väl inte vara farligt"
Så ska vi förlita oss på att det är staten som ska fixa bort allt som är farligt med lagar, sedan när allt är lagstadgat så ge sig på allt som inte är så farligt. Till sist finns det inget som är farligt eller ?
Visst kan man tänka på att man får tänka själv men nu är det så att man sluta tänka. Finns det ingen hastighetskamera så är det inte så farligt att köra lite för fort. Det är bara farligt där det finns kamera, för det har staten sagt.

Nu kommer det lagar att man inte får öppna fönster över 4e våningen, för att man inte ska lockas ta livet av sig. Det ska finnas fångstnät över alla broar, så att ingen hoppar. Men hallå vilket samhälle ska vi leva i - Ju mer lagar det finns desto osäkrare kommer svensken att leva.

Det slutar med att alla ska ha en inbyggs GPS i nacken så att staten kan se var vi e och gör. För då försvinner ALLA brott eller hur.
Göcke se gärna:
http://svt.se/play?a=967269&from=tipsa
Den får dej garanterat att tänka lite på Trygghet och säkerhet.


/Hidden
Zebralagen tillkom inte för att öka säkerheten för de gående.
Man visste redan från Schweitz att olyckarna skulle komma att öka, så varför man införde denna dårskap är för mig obegripligt.
Anledningen till införandet var att fotgängarna skulle tjäna lite tid.

Som ni också säkert har märkt så har man också tagit bort en massa med obevakade övergångställen, eftersom dessa är farligare än att korsa gatan på någon annan plats på gatan. Naturligtvis stämmer detta inte på alla platser, men för det mesta.

Det är också otroligt märkligt att man inte tog någon klimathänsyn. Ökat buller, ökade avgaser är ju konsekvensen av detta.
Hidden , vem har sagt att det skall vara säkert att leva?????
har jag sagt det???

PerAsk , jag har inte märkt att det har blivit fler övergångställen som är bevakade, måste vara uppe i Katrineholm då.

men nu tog vi diskussionen om hur vi trafikanter skall uppföra oss vid obevakade övergångställen. skall gående lämna företräde för bilar eller tvärs om.
Annons
Enligt Zebralagen ska bilister lämna företräde för personer stående visidan av ett övergångsställe. Detta även om det tilsynes ej är av aledning att korsa gatan.

Det är detta som gör att man som gångtrafikant vill sätta år bilister, man har fått makt, man kan ge tillbaka. Jag tycker att ögonkontakt hade varit bättre men det går ju inte skriva en lag om detta.

Nej, Göcke, sant att det inte skrevs att du vill vara säkrare. Jag fick intrycket att bilisternas frihet skulle decimeras ytterligare enligt ditt tycke. Och detta i åtanke på undermenat förmyndartycke. Sorry

Men visst är det så. Att finns det ingen lag då tycker man att staten har godkänt det som säkrare ?

Sen personligen tycker jag att alla lokalbussar ska vara gratis. Även pendelbussar från förorter. Då kommer bil trafiken minska. Men alltid finns det en prislapp även om miljön vinner på det.

/Hidden
varför är det så svårt för en bilist att lämna företräde?

är vi inte medmänniskor allihop i trafiken.

det där med makt tror jag inte ett dugg på.

bilisten har flera lämna företrädes plikter än bara detta.
men det är bara på övergångsstället som det inte är
till fördel för förarens fordon och liv.

och då skyller man på både det ena och andra.
Jo lite e det så. Jag sätter ut foten som gångtrafikant när jag ska över. Tydligt och klart. Tycker iofs att är det en bil som jag "låter köra föbi" vänder jag ryggen till för att markera att han ska köra före.

Men det är klart att man inte tar samma hänsyn till en cyklist som ska över. Han går ju inte och har ingen förtur...

Någon som känner igen sig.

Klart allt hade varit bättre utan att behöva lagstifta. Problemet är ju att man har svårt att ta bort en lag.
Jag spolar tillbaka bandet till början och formulerar om frågan lite grann.

Ni som har kört bil: tycker ni att det är lättare att stanna bilen eller kan det vara så att det är lättare att stanna när man går? (till fots naturligtvis och inget annat)
patrikke!!

Kommer det flera bilar i rad då går jag ut i övergångstället. Men kommer det
bara en så vinkar jag fram den. Då blir bilisten glad och tackar. He,he!!

Du och jag är tydligen ensamma om att ha kört tungt fordon. Har man då släp bak med 60 ton, så är det ju inte julafton att bromsa för att en gammal pensionär skall över gatan. Det är många växlar på en lastbil och man får börja på ruta ett när man har tung last.

Segt är namnet. He,he!!
Hejsan alla !!!!

Jag har läst och begrundat era åsikter angående gångare i trafiken, och jag kan säga att det finns poäng i de flesta av dom.

Men jag gjorde så att jag surfade in på Vägverkets hemsida och hittade detta.

Den som promenerar är gående. Men också andra trafikanter betraktas som gående, exempelvis de som åker spark, rullskidor och rullskridskor. Trafikreglerna gäller för alla trafikanter.

Det finns inga generella regler om vilken sida gående ska använda på en gångbana, en gångväg eller en gång- och cykelväg. Lokalt kan det finnas föreskrifter om detta och de är då utmärkta med vägmärken.

De viktigaste trafikreglerna för gående är:


* Gående ska använda gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns sådana används cykelbanan eller körbanan.
* Gående som använder vägrenen eller körbanan ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
* De som åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska färdas på höger sida om det är lämpligare.
* Gående ska korsa vägen på ett övergångsställe. Om det inte finns något, ska de se sig noga för och gå tvärs över körbanan, helst vid en vägkorsning, och utan att skapa fara eller olägenhet för trafiken.
* Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig.
* Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående som gått ut på övergångsstället eller just ska gå ut på det.

Källa : http://www.vv.se/templates/page3____19333.aspx

Hoppas det ger klarhet !!!!

Gott nytt år på er...
Om jag fattat detta rätt så ska man som bilist stanna enbart om gångaren är på övergångsstället eller just ska gå ut på det.
Var går då gränsen mellan att inte gå ut och att just gå ut?
Är det med ena foten ute aller är det när gångaren tänker: NU går jag över.

Leiake: Har jag en lång bilkö bakom mig och ser en person vid ett övergångsställe så stannar jag naturligtvis och släpper över denne bara så att den kan komma över någon gång, MEN vad säger miljönissarna om det?
Ska 20 bilar stå och pluttra ut avgaser bara för att en mäniska ska gå över vägen?
En gående person släpper ut mindre koldioxid än en bil som står still(förusatt att den har en förbränningsmotor).
Om jag är ute och går och ska över vägen så traskar jag över när det är tomt på bilar även om det är 10 meter kvar till övergångsstället bara för att inte vara till besvär.
Sedan när man kommit över kan man ju trycka på kanppen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem