Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

När man är gående så har man rätten på sin sida så det är bara att kliva rätt ut i gatan, skulle man bli överkörd så är det bara att skylla på bil drullen, och skulle man klara livhanken så kan man väl skylla på ödet.

Nej visa hänsyn det går att samarbeta.
eller så stannar vi snällt Alltid om det finns väntande eller gående vid övergångställena. kan inte vara så svårt.

det är en radikal attitydfärändring som skall till bara.
Det är tur att det gör mindre ont bara för att man har rätten på sin sida.

Jag menade från början att det är lättare att stanna ett par skor än att stanna en bil eller lastbil?

Det finns även vissa gångare som står och diskuterar vad dom ska ha för kvällsmat vid övergångsställen.
Dessa individer skakar bara på huvudet och anser att bilisten som var snäll och stannade är dum i huvudet.
Fram för böter för dessa!

Annons
ä, vilken smörja ni skriver, blir ni föräldrar så kommer ni att inse att bilisterna inte håller hastigheten vid skolor.

inte sjutton ser vi vad de snackar om vare sig i bilen eller vid övergångsstället. så sådant snack får vi hålla utanför disskussionen.
patrikke, det fanns ett uns av ironi i mitt inlägg, det finns de som inte ens bryr sig om att se sig för, de bara kliver rakt ut i gatan, för de har ju lagen på sin sida.
När man tar körkort så visar man HÄNSYN- OMDÖME- VETT. När man får sitt
kort så är allt detta glömt. Total minneslucka.!!

Man får ett syndrom som heter " Jag kör väl hur jag vill "-syndromet.
Helst om man har en BMW med kompressor och utanpåliggande kamaxel
samt abarthsystem med fartränder och förkromad avgasförlängare.

Jag glömde lågprofildäck samt aluminiumfälgar på avbetalning livet ut.

Har jag glömt något på penisförlängaren som det kallas.He,he!!

P.S. Detta gäller inte kvinnliga förare. Konstigt!!
Ok jag håller maten utanför, men visst är det lite vridet i alla fall?

Jag har 2 barn och jag håller med dig göcke att hastigheten vid skolorna är nog lite hög.
Nu kom jag att tänka på skolbussarna.
Lyser "barnskylten" så är det för att de antingen hämtat eller lämnat av skolbarn och att man ska iakta extra försiktighet.
Mina tankar går nu till hälsingland där en 7-åring fastnade i bussen och bussen körde i väg och barnet ramlade under.

Men det var ju inte det tråden handlade om.

Jag tror att det är frankrike som har en ruta vid övergångsställena, står man innanför den visar man att man ska över vägen.
Går man inte över och står i rutan så är det olagligt.
Rätta mig om jag har fel.
Det finns också bilister, som föredrager att tala i sina mobiler, än att hålla uppsikt över trafiken, skall vi börja bötfälla o stifta nya lagar, så börja i rätt ände.

Angående cyklister så kan jag bara delvis hålla med, cyklar dagligen i trafiken och upplever både plus o minus, men jag brukar alltid hålla ögonkontakt med ev. bilist när jag skall korsa en gata, och tackar gärna med en handviftning om han släpper över mig på ett övergångställe, en skyldighet som han inte har gentemot cyklister, men som vettiga bilister ofta gör trots detta.

Men jag kan hålla med om att det finns många vettlösa cyklister precis som det finns bilister.
Spelar ingen roll, jag har barn och barnbarn, men vi som går kan inte bara kliva rakt ut i körbanan, så skyll inte bara på bilisterna.
vi har två olika typer av övergångsställen, det bevakade och det obevakade.
de bevakade har regler som styrs av rött eller grönt i signalsystemet.
ett obevakt övergångsstället har regeln att fordonet skall lämna företräde
för gående.

vi kanske borde införa stopplikt vid alla övergångsställen istället.
och stopplikt för alla mötande och bakomvarande fordon för bussar som stannar för av och påstigande.

samtidigt som detta genomförs få lag på att alla skall ha fastsydda reflexer på kläderna vintertid.

jag har nyligen levererat ut 800 reflexvästar till barn i att par skolor, det är en fröjd att se att de nu syns i trafiken.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem