Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6

Gatekeeper , det är ok med ditt inlägg.
det är denna lydelse som vi har delade meningar om

* Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående som gått ut på övergångsstället eller just ska gå ut på det.

poängen är den att gångaren förmodligen har stannat och ser sig om innan
han paserar ut på övergångsstället.
detta är ett irritationsmoment för bilisterna, eftersom de inte kan läsa tankarna på den gående. eller tvärt om. skall han gå/köra eller skall han inte.

jag vill vända på problemet, du som förare skall aldrig ha högre hastighet än
du kan stanna före övergångsstället.
och då ger jag leiake ett pass angående tung trafik, jag själv har kört tung trafik. men det är inte någon ursäkt för att inte anpassa hastigheten.
oavsätt om det är osynkad eller synkad låda på fordonet.
för problemet finns där även om du skall stanna vid ljussignaler.

Jag själv tyckte länge att den var ett irritationsmoment.
men har insett att man kör betydligt mjukare nu.

jag rekomenderar er att testa att köra de nya testgatorna i Linköping
en platts är fördel för allt som inte är motorfordon, som inte får köra fortare en det som finns framför. och i princip lämna företräde för allt.

ett annat är att de har dragit en mittlinje och två kantlinjer, där bilisten skall
köra i mitten och bara väja åt höger vid möte.
detta är endast för att testa att få ned hastigheten.

kommer detta att falla väl ut så kommer det mer, det lovar jag.
okey lite utanför ämnet.

men det är en attitydförändring av oss motorförare som de vill införa.
[http://www.corren.se/archive/2007/12/29/jiuh50ulxcx5ris.xml]
Det låter farligt att köra i mitten och bara väja åt höger vid möte.
Innan det kan funka så måste ju alla rattonyktra/påverkade bort från vägarna.
Man blir säkert väldigt koncentrerad över sin egen bilkörning och ser inte någon ev. gående.
Tänk även om det kommer en engelsman/kvinna hit på semester de svänger väl vänster av gammal vana?
Då har det väl varit bättre om man gjort precis tvärsom?
2 vägar, en hit och en dit och de röda bilarna får bara åka på söndagar och vid fint väder?
jovisst Göcke !!!

Man skall alltid anpassa hastigheten till väder och omgivning.

Men texten som jag adderade är vad vägverket säger och jag klistrade endast in den för om det skulle finnas frågetecken angående, den.

Angående när en bilist skall stanna.

Jag brukar köra med denna taktik att när jag kommer fram till ett obevakat övergångställ så , brukar jag kolla om jag får ögon kontakt med gångaren i fråga.

Får jag inte det är jag mer alert på vad han kommer att gör , visst det är inget som säger att jag inte kommer att köra på honom, men jag har gjort vad jag kan.

det som kan irritera mig ibland är att det finns visa människor som går fram till övergångsstället och stannar där och pratar med någon annan , det kan dom göra längre ifrån.

Sedan finns det dom som sölar över övergångsstället det är att inte visa respekt.

Nä nog från nu...!!!!


Gott Nytt År på er igen!!!!




Sida:
« 4 5 6


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem