Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

patrikke!
Farbron vid övergångstället, gjorde kanske som jag,

han väntade på att gå över så såg han Dig och ville ha ögon-
kontakt med Dig innan han gick så att Du skulle ha god tid att stanna.
Vilket missuppfattades av Er båda två!

Du trodde att han skulle vänta och han trodde Du skulle stanna!
Ja så kanske det var, pensionär.
Fast jag tycker att han kunde gått över när det var bilfritt på vägen.
Han nåste ha sett mig åtminstone 400 meter för det är väldigt rak fin bred väg där.
Inga andra bilar syntes.
Naturligtvis ska man visa varandra respekt både i trafiken och i vardagslivet.
Kanske även här?

Tråden från början var att det är lättare för en gångare att stanna än för en bil eller i värsta fall en långtradare med 60 ton`s vikt.
Tänk på det ni som är ute och går.

Kan någon här inne räkna ut en stoppsträcka för en polsk trailerdragare med dåliga däck på vinterväglag?
Jag tror inte det räcker med 10 meter för att stanna där inte!
patrikke , jag tror att vi vill visa respekt för varandra här på forumet.
att alla kan göra misstag i trafiken är vi nog alla medvetna om.

men dåliga däck på fordon är iallafall ingen ursäkt att man inte kan stanna.
då skall man inte ut i trafiken. oavsätt från vilket land de kommer ifrån.

och det ser inte en gångtrafikant heller.
jag håller med om att även gångtrafikanter skall visa hänsyn i trafiken.
de är inte fråntagna något ansvar.

men kan du som förare se att det står någon och väntar vid ett övergångställe på 400m , varför har du då rätten att stå på med full hastighet.

jag skulle sänkt hastigheten ytterligare för att visa att jag har uppmärksammat situationen.
vore jag gångtrafikant så skulle jag visa att också jag uppmärksammat situationen
det är ju alltid ett samspel i trafiken.
Annons
Göcke:Jag försöker köra miljömedvetet emellanåt och det gör man väl bäst av att hålla en jämn fart och inte sakta in öka osv.

Det bör tilläggas att farbrorn står inte riktigt vid vägkanten heller utan på cykelbanan som går där.
I och försig så är det en avtagsväg på cykelbanan över vägen där men jag tippar på att han kanske pratade i telefon eller något liknande och var i sin egen lilla värld vid det ögonblicket.

Det jag var ute efter med denna tråd är fortfarande att jag tycker att det är lättare att stanna för en gående person än det är för en bil samt att det skulle spara väldigt mycket för miljön.
patrikke , du får motionera i riksdagen om planfria korsningar för övergångsställen
Göcke!!

Det hade vi i Göteborg. Gångtunnlar. En gick från centralstationen till Drottningtorget under trafiken.

Men den försvann. Där hände allt från mord till våldtäkter. Nu är det en ljusreglerad övergång som 50% inte bryr sig om.

Du vet alla är sena till sina tåg. Då satsar dom livet.He,he!!

Åt andra hållet ser dom sin spårvagn komma.
Det bästa vore att vid större vägar med mycket trafik,

bygga gång och cykelbroar över vägen eller tunnel under vägen!
Appropå att göra saker säkrare !!

Genom att ta bort fri fart på 60talet. Säkerhetsbälte etc har man minskat döda i trafiken från 500 / 100000 trafikanter till ca 60 st. Problemet är att minskningen gjordes på 50 - 70 talet. Numer gör man en massa ändringar till hutlösa kostnader. Hastighetskameror, vajerräcken och Zebralagen mm.

Zebralagen är ett så dåligt exempel att "om man skyddar Svenska folket" så lever man längre. Men detta blev helt fel Zebralagen har ÖKAT olyckorna på övergångsställena. Till och med vägverket gå ut med rekomendationen att det är säkrare att gå över gatan på annat ställe än övergångsställena....
Altså om man ser sig för blir det mindre olyckor !!

Så nu kan man ju välja lite olika förslag. Ta bort Zebralagen.
Eller sätt stoppljus på ALLA övergångsställen.
Eller Farthinder på alla vägar.
Klart vi ska lägga 100 000 000 000 Kr för att fixa säkerheten. Eller kan man göra mer på sjukvården för dessa pengarna ?

Mer frihet åt folket. Vi är vuxna.

Alla ska dö ( detta viste vi ) men det kan inträffa när som helst !
(Citat från David Eberhard sen en annan tråd från mej)

/Hidden
Men om man enkelriktade alla gator från stadens centrum och utåt så vore väl alla problem lösta
Hidden , eller så slutar vi att köra med reptilhjärnan.

jag är tillbaka på ruta ett. en ren attitydfråga på oss som kör bil

vi får helt enkelt sluta med att tro att vi alltid skall vara först,
för att vi sitter i en plåtlåda.

i detta fallet så är det ju så att ingen vet hur man skall bete sig.
och skulle det vara frihet som styrde, så vete hålen hur det skall gå.

Just i dagarna gjordes det en kontroll vid de 4 obevakade
övergångställena som jag har i mitt närområde,

det är 50 sträcka vid 2 och 30 vid de andra två.
och genomfartsled.
sträckan det handlar om är ca 600m och en väg som gott kunde vara 70väg
enligt många.
det passerar över 800 skolbarn där minst två gånger dagligen,
alltså 1600 passerande, och de har skolpoliser på morgonen.
de är alltså bra mätare på hur vi bilister beter oss i trafiken.

det går för fort och de flesta vill inte stanna om de inte blir stoppad av någon bil framför. men alla stannar när de skall vänta in en lucka i den fyrvägskorsning som även finns på sträckan.

Det är alltså lite av parodi på det hela. man stannar inte vid övergångsstället för barnen, utan bara när man tror sig kunna få en buckla på bilen vid en vänstersväng.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem