Söndag 5 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gående i trafiken

Gående i trafiken

Det är ju lag på att man ska stanna sitt fordon om det står en gående vid ett övergångsställe.
Det tycker jag är fel.
Det är ju lättare att stanna i ett par gympaskor än att stanna i värsta fall en långtradare med 60 ton.
Sedan ska vi ju spara på miljön.
Det blir väldigt många extra avgaser vid start och stopp.
Samma sak gäller alla farthinder som byggs upp så att det ska bildas köer på en rak fin väg. I onödan!

Jag är grinig idag för jag har tappat en lagning av en tand men det känns bättre nu när jag fått skriva av mig lite grann.
Antal svar på detta inlägg: 53
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Ja du micke03 dessa mobiler.
Förra sommaren stod vi (min familj) i norberg med våran gamla husbil och väntade ca 4-5 minuter på att en tjej i en korsning skulle sms:a färdigt.
Det blev en lång kö och hon visade inte att hon brydde sig i det.
Mobilen tar för mycket koncentration i trafiken.
Jag tycker att det är svårt att packa upp hamburgaren och att byta sida i kvällstidningen samtidigt som jag kör, men så är jag kille och kan bara göra en sak i taget i bästa fall.
Det va´ intressant att läsa allas olika uppfattningar om vem som ska –eller vem som har – eller vem ska vad …Cyklist - båt - mopedist eller bilar av varierande slag, ska man betrakta som fordon som alltså framförs på ett eller annat sätt, tänk er själv, flytta på er här kommer jag…jag har rättigheter…??? Man framhäver gärna andras skyldigheter mer än sina egna. Det sker många misstag i trafiken, då menar jag misstag inte fräckheter, men detta är ju svårt att veta från fall till fall. I yngre da´r då va´man kung i trafiken, alltså här kommer jag med alla mina rättigheter…Nu anser jag mej ha mognat så till den grad att jag känner mej i vägen för dom yngre kungarna…alltså med en stor portion hänsyn, inklusive ett och annat misstag.
Det är väl i alla fall vi som fordonsförare som ska ta hänsyn till omständigheterna runt omkring oss…eller?
Senast i dag var det en farbror som stod och väntade tills jag var bara någon meter ifrån honom, då gick han över.
Jag trodde att han skulle vara snäll efterssom det var snorhalt och att han såg mig på ett långt avstånd och inte visade någon tendens av att vilj över vägen.
Nåja han traskade över som inget hade hänt med en volvo med raspande dubbar försöker få stopp. Tittade inte ens.
Han kanske hade handsfree och diskuterade eventuella trafikhinder?

Jag hoppas att ingen tror att jag kör bil och försöker träffa de som är oskyddade för då tror ni fel.
Det handlar inte om vilken som har rättigheter tycker jag utan mer om sunt förnuft?
Annons
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_720641.svd

Undrar hur denna olycka gick till?
patrikke , måste fråga på ditt senaste exempel med farbrodern, var det ett bevakat övergångs ställe?
annars så måste du lära om i ditt beteende i trafiken.
Göcke!!

Du är lite fel på det. Övergångsställe är ett sätt att samla gående på en trafikerad gata. Min det är ingen livförsäkring som du tycks tro. Men det är
ju ingen höjdare att köra ihjäl någon på . Bilföraren blir bötfälld till 90 %.

Det kan ju vara så att väglaget och fotgängarens beteende samt fel på
fordonet. Eller ett hastigt sjukdomsfall av föraren. Det finns ju fotgängare
som ångrar sig och vänder tillbaka. Men ångrar sig i sista stund. Dom är
självmordskandidater. Minst sagt!!

Bara för att ni går på ett övergångsställe så skall ni inte vara säkra på att
ni är skyddade. Det bästa är att söka ögonkontakt. Då är det OK!!
Göcke: Det är ett obevakat övergångsställe på en väg som går från 90-70-50 på en sträcka av ca 150 meter.
Ganska stor väg.
Så här står det i stadgarna.

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Cykel ska ledas över om jag inte har helt fel.
Det verkar förnuftigt joanna.
Det gäller väl även vissa bevakade övergångsställen som visar grönt ljus åt både bilar och gångtrafikanter?

De gående bör visa att de ska över vägen om de ska få sin väjningsplikt tycker jag, tex stå vid kanten och INTE stå och sms:a eller vänta in på en bil att gå ut framför.
Är vägen tom så får man gå över även om bilisterna har väjningsplikt?

Ser jag en blind man med käpp så vet jag ju att han ska gå över om han håller ut den.
Jag stannar då för att jag vet att han tänker gå över och inte för att "det är synd om han som inte ser".

Lite information genom typ ögonkontakt skulle inte skada i trafiken, men det gäller inte äldre farbröder som åker förbi lågstadieskolor för då kan de bli anmälda för sexuellt ofredande. (menat som skämt det sista)
Joanna´s svar här säger allt.

bara för att man sitter i en plåtburk, så får man inte sluta att använda huvudet. ser man ett övergångsställe och inte rättar hastigheten så man kan stanna före detta så bör man inte ut i trafiken, det handlar inte om miljö eller utsläpp. det handlar om att man inte vill stanna eller sänka hastigheten.
alltså en attitydfråga hur man skall färdas i trafiken.

Leiake det är du som har fått det om bakfoten, övergångsstället är en markering som visar för bilisten att här skall du vara uppmärksam på att
gångare har företräde. om det är en obevakad sådan. annars så regleras trafiken via ljussignaler.

Har bilisten både sett att det är en gående och ett övergångställe så
skall bilisten lämna företräde. kan man inte stanna då, då kör man förmodligen för fort.
oavsätt om det är påbjudet en högsta hastighet på stället.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem