Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Misshandlad

Misshandlad

Jag skulle vilja diskutera kvinnomisshandel med andra som har råkat ut för samma sak.
Han sade han älskade mig, samtidigt som han gav mig skuldkänslor. Han grabbade tag i mitt hår och slet. Han tog ett hårt grepp runt mina handleder och kastade omkull mig. Jag blev sårad, men han sade det var mitt fel. jag behövde "tuktas".
Flydde från min bostadsort efter att han tagit strupgrepp på mig. Allt känns så hemskt! Polisen har lagt ner utredningen. Lever med skyddad adress. "Stina"
Antal svar på detta inlägg: 67
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 Nästa »

stårsan , att skylla på att det går snett när man dricker anser jag är att dumförklara sig själv. Då har man druckit för mycket. och kan inte handskas med alkoholen.
människan har i alla tider skyllt ifrån sig när de dricker sprit.
men att börja att dricka är en medveten handling och att sluta i tid är styrkan. Klarar man inte detta så är steget inte långt till att man blir alkolist.

Man brukar säga att när spriten rinner in så åker vettet ut.
och jag har sett för många sådan exempel i min omgivning.

Betänk att det inte är 50 år sedan det var vanligt att männen söp och spelade upp vecklönen på Lördagen och sedan gick hem och slog hustrun och barnen sönder och samman för att
han inte fick sin kärleksstund som han ansåg sig vara berättigad till i sitt fulla tillstånd.

så våld är inte berättigat
sprit och våld är ännumer en tankeställare
skyller man sedan ifrån sig, ja då är man riktigt illa därann.

//göcke
Zacko:
Håller med dig, men ändå inte.
Jag tycker det är värre om man slår någon som inte kan försvara sig, än om man slår någon som är jämnbördig.

Det betyder inte automatiskt att kvinnan är den "svage" av de två, utan det kan likväl vara mannen. Men i regel är det väl ändå så att mannen är den större och starkare.
Hej Elias!
Jo, det var precis det jag menade.
Misshandel ÄR ett brott, oavsett om
det är en man eller kvinna som misshandlar... eller misshandlas.
Därför reagerar jag på ordet "kvinnomisshandel".
Om en gammal man, eller dam, rånas… ska vi kalla det för ”äldrerån”, då?
Jag försvarar absolut inte dessa ”skitkillar” som ska tukta sina tjejer för att dom själva ska känna sig stora… absolut inte!!!
Annons
kan inte låta bli att lägga ett inlägg kring patriarkatets struktur, där inte bara vål utan även sexualiteten kopplad till den hör hemma.På samma sätt som genus är en social konstruktion som begränsar människors identitet och beteende, så skapas och ingår även sexualitet i den sociala genuskonstruktionen. . Mäns sexuella beteende ses som av naturen aggressivt och dominant medan kvinnor ses som passiva och underordnade. Denna norm ses som bärande i samhället. Kvinnor definierar och utvecklar sitt begär och sin lust utifrån denna princip om mäns och kvinnors skilda naturer, och framförallt utefter mäns sexualitet. Kvinnor reduceras till objekt för det manliga subjektet, och just det faktumet att det är kvinnor som blir våldtagna, trakasserade, förnedrade, och objektifierade talar tydligt att hennes sexualitet inte är till för henne utan för män. Patriarkat och sexualitet är sammankopplade.Våldet mot kvinnor är en reaktion av detta.
Göcke:

Jag har lärt mig att jag kanske inte är den som är bäst på att handskas med alkohol....det är därför som jag inte druckit sedan detta hände mig. Men jag tänker inte låta ett 7-årigt förhållande splittra oss för spriten gjorde oss dumma i huvudet.


Men att man är nära på att man blir alkoholist när man inte vet sin gräns kan jag däremot inte hålla med om.

Jag jobbar med kroniska-alkoholister på ett eget boende (där dom får dricka) heltid nu i 4,5 år. Det är mycket mer som spelar in i detta än att bara ha styrkan att sluta dricka i tid.



hej los Lovos. Du tror visst att jag är en sådan som hoppar isäng med vem som helst? Fel, helt fel! jag var oskuld då jag träffade denne man som var min HOMEOPAT. Förhållandet växte fram.
Tyvärr ljög han om allt, han var t.om gift! Han påstod att vi inte kunde flytta ihop för hans släkt var mäktig och tillät inte skilsmässa. Jag var sårbar just då och gick på det. Vet nu att han har en fru, stackars henne! "Stina"
stårsan , jag håller med dig , har man väl blivit alkoholist så
är det inte lätt att ta sig ur det.
Men du är ju tydligen medveten om att det hände dumma grejor när man dricker. så man får väl hoppas att din kille är lika medveten om det också.
och då kan jag bara önska er lycka till.
Jaqg reflekterar över en grej - i slutet av "Stinas" inlägg berättas om att polis lagt ner utredningen och att hon bor på hemlig ort... Detta är ju bedrövligt! Jag sitter här och nästan skäms för att tillhöra manssläktet. Ständigt återkommande är just polismyndigheternas ovilja att gå vidare med utredningar av detta slag. Men det kanske mest beror på en ytterst dålig lagstiftning. Eller beror det på att man än idag 2004 tycker att våld mot kvinnor är något som man måste acceptera?
I övrigt vill jag säga att "sparessas" inlägg är ytterst träffande!
Göcke:

Jag har läst många av dina inlägg här på forumet.
Jag tycker att du verkar vara en klok människa som vet vad du talar om, så jag tackar för ditt "lycka till" och återkommer om jag nångång blir för full igen... hehehe

//Anki
Alla debattörer

Eftersom det verkar vara mest män som debatterar och kvinnorna inte vill/kan ge svar på min undran varför många kvinnor dras till "rötägg" och kan stanna kvar i ett förhållande där dom blivit misshandlade.Det är väl en fråga man tydligen får titta i stjärnorna efter.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem