Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

SAAB

SAAB

SAAB-aktien står i över 60:-. Det är något lurigt. Den är värdelös i mina ögon.

Känner på mig att något är på gång.
Skulle inte bli förvånad om Trollhättan kommer att kallas "Chinatown" inom en snar framtid.
Antal svar på detta inlägg: 55
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

SAAB-aktien har inget med GM-ägda Saab-bilen att göra. SAAB tillverkar flygplan som bekant
Chinatown!!!!

Fråga dom i Kalmar var dom tycker om det!!
Väldigt dumt av regeringen och majoriteten av det svenska folket att inte vilja rädda SAAB tycker jag.

Tänk så många jobb som kommer att försvinna om SAAB går i konkurs..
Det handlar inte enbart om att dom SAAB-anställda förlorar jobbet..
SAAB har även mängder av underleverantörer som näst intill livnär sig på dom.

Om SAAB går i konkurs så pratar vi inte om några tusen arbeten , utan en 50000-60000 svenska arbeten som försvinner om man räknar med alla underleverantörer..

Dom som inte vill hjälpa SAAB skall för all evighet hålla käften och inte klaga på den höga arbetslösheten i framtiden.
Annons
Fajjer!!

SAAB är väl knappast den enda industri/företag som drabbats av krisen.
Varför skulle just SAAB få/låna flera miljarder när många andra inte får något?
Var drar man gränsen och vem väljer ut vilka företag som ska hjälpas?

Jag tycker inte man ska hjälpa SAAB mer än man hjälper andra branscher/företag. Mina kolleger på jobbet (verkstadsindustri) som också blir uppsagda skiter i hur det går för bilindustrin. Det snackas lite eller inget alls om många andra branscher som är lika hårt drabbade som bilindustrin.

Skattepengar ska inte driva företag däremot underlätta för företag att drivas.
det är väl detta som är dilemat,
kan man stödja bankerna som sen inte vill ge krediter
så företagen går omkull , så faller ju alla.

vi har nog inte sett det värsta ännu
"Saab har gått med förlust i femton år. Mellan 2003 och 2005 uppgick förlusten till 17,6 miljarder kronor, drygt 3,5 miljarder per år.

Att satsa skattepengar i ett projekt som inte visat sig bärkraftigt under så lång tid är, för att uttrycka sig mycket milt, vanskligt.

För att staten ska gå in måste regeringen tro att Saabs problem är övergående, man måste se ljuset i tunneln.

Annars är risken överhängande att skattepengarna går rakt ner i sjön till ingen nytta alls.

Många människor i Sverige är beroende av bilindustrin som beräknas sysselsätta 130 000 personer, direkt och genom underleverantörer.

Man samtidigt ska man inte överdriva personbilarnas betydelse.

Av den totala varuexporten förra året stod personbilarna, Saab tillsammans med det betydligt större Volvo, för 4,7 procent. Som jämförelse stod verkstadsindustrin för 47,1 av exporten av varor, maskiner för 16,1 procent och telekom för 12,6 procent.

Läkemedel var ungefär lika stora i utlandsförsäljningen som bilarna. "

Så satsa på läkemdelsindustrin för vi kommer att få huvudvärk än hur vi gör.

Lennie !

SAAB Automobil är ägt av GM. Du har så rätt. Ber om ursäkt för mitt dumma
inlägg.

Men med tanke på JAS Gripen. Det är inte direkt lättsålt. Så tror jag det går samma väg som bilarna.

Folk går inte på den grejen med flygplanskvalitet längre.
Hej alla. Visst är vi ett underligt folk. Väljer en regering som vill (och redan börjat) sälja ut vinstrika statsägda företag. Sen när USA-ägda företag går på pumpen, vill vi att staten skall satsa skattepengar i dessa. Då skulle väl staten köpt upp Tekoindustrin och varven när dessa inte längre var lönsamma och skola, sjukvård och omsorg (som varit honnörsord i alla val) betalas av, ja vem?
Var finns logiken?
BooboSlacke
Är kanske en fråga om politik ?Är kanske bättre satsa dom pengar ev Volvo å Saab skulle få på att ta fram nya jobb ?Tror inte på man kan hålla en bil industri under armarna ,,,,,man kan tillfälligt hjälpa men i längden måste alla företag gå i hopp .Det byggs för många å för dyra bilar den köp hysteri som banker å människor har skapat ....det fanns inte dom pengarna ,,,,det luft pengar liknande Kruger krachen.Frågan kanske mera är hur skall våra liv se ut i framtiden ? men kanske är en annan sak tack för mig.
Saab och volvo borde för länge sen fattat att bensinmotorn inte kommer att var gångbart hur länge som helst.

Men för sent ska syndan vaknar!!! Nu står man därmed bila som ingen köper längre.

I norge står man i kööööö för att köpa en elbil. Den går att köra i 18 mil innan laddning. En bra början!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem