Jag har en mobil som strular och jag har nyss hämtat ut den från reparation.
Den är ca 6 månader gammal.
3 dagar efter att jag hämtat den gick den sönder igen.
Ska givetvis lämna in den igen på rep.
Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller?
Har jag rätt till en liknande lånetelefon så länge den är på lagning?
Har jag rätt till reseersättning?
Efter 3 misslyckade lagningar har jag rätt till ett återköp av den, innebär det att jag får pengarna tillbaka eller betyder det att jag får välja en telefon på samma ställe?
Enlilgt företaget som jag fick tag i till slut så är jag inte berättigad en lånetelefon, reseersättning var väldigt tveksamt att jag skulle få(blev hänvisad att ringa deras kundservice), Får välja en annan telefon i butiken vid ev. återköp. Alltså inga pengar tillbaka.
Vad gäller?
Den är ca 6 månader gammal.
3 dagar efter att jag hämtat den gick den sönder igen.
Ska givetvis lämna in den igen på rep.
Jag undrar om det är någon som vet vad som gäller?
Har jag rätt till en liknande lånetelefon så länge den är på lagning?
Har jag rätt till reseersättning?
Efter 3 misslyckade lagningar har jag rätt till ett återköp av den, innebär det att jag får pengarna tillbaka eller betyder det att jag får välja en telefon på samma ställe?
Enlilgt företaget som jag fick tag i till slut så är jag inte berättigad en lånetelefon, reseersättning var väldigt tveksamt att jag skulle få(blev hänvisad att ringa deras kundservice), Får välja en annan telefon i butiken vid ev. återköp. Alltså inga pengar tillbaka.
Vad gäller?
Antal svar på detta inlägg: 63
Läs här om din rätt som konsument...
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryI
d=622
Hoppas att det fixar sig för dig
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryI
d=622
Hoppas att det fixar sig för dig
Där stod det mycket Tack.
Det är dock otroligt jobbigt att läsa igenom lagtexter.
Det är dock otroligt jobbigt att läsa igenom lagtexter.
Jag tror att du har rätt till pengarna tillbaka efter 3 reparationer inom 6 mån...
Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
•att varan repareras,
•att du får en annan vara i stället,
•att du får avdrag på priset,
•att köpet går tillbaka.
Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
•en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
•vanvård,
•onormal användning,
•att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.
Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
•att varan repareras,
•att du får en annan vara i stället,
•att du får avdrag på priset,
•att köpet går tillbaka.
Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
•en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
•vanvård,
•onormal användning,
•att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.
Annons
Jag köpte telefonen i februari i år, kollade kvittot.
Reparationer 3 gånger inom 6 månder kommer att bli omöjligt att hinnas med då det tar ca 4 veckor för varje gång, dvs 3 månader som försvinner.
Fast iofs så kanske det hinns med om den bara håller 3 dagar?
Jag har alltså rätt att få mina pengar tillbaka efter 3 misslyckade reparationer och behöver inte välja en ny vara från deras sortiment?
Tänker i så fall välja en annan butik då det är nästan omöjligt att få kontakt med dem.
Reparationer 3 gånger inom 6 månder kommer att bli omöjligt att hinnas med då det tar ca 4 veckor för varje gång, dvs 3 månader som försvinner.
Fast iofs så kanske det hinns med om den bara håller 3 dagar?
Jag har alltså rätt att få mina pengar tillbaka efter 3 misslyckade reparationer och behöver inte välja en ny vara från deras sortiment?
Tänker i så fall välja en annan butik då det är nästan omöjligt att få kontakt med dem.
Jag tycker du ska fråga din kommuns konsumentvägledare Patrikke för dom vet vad som gäller, slå dom en signal på numret nedan...
Konsumentvägledaren i din kommun kan ge dig råd i enskilda tvister och ärenden.
Ockelbo kommun
Adress: Konsument Gästrikland BOX 801 80130 GÄVLE
Besöksadress: Stadsbiblioteket i Gävle eller filial Folkbiblioteket i Sandviken
E-post: konsumentgastrikland@gavle.se
Telefontider: må-to 09.00-12.00
Telnr: 026-175050
Faxnr: 026-688562
Konsumentvägledaren i din kommun kan ge dig råd i enskilda tvister och ärenden.
Ockelbo kommun
Adress: Konsument Gästrikland BOX 801 80130 GÄVLE
Besöksadress: Stadsbiblioteket i Gävle eller filial Folkbiblioteket i Sandviken
E-post: konsumentgastrikland@gavle.se
Telefontider: må-to 09.00-12.00
Telnr: 026-175050
Faxnr: 026-688562
Tack för det svenP!
Får ta tag i det i morgon eventuellt.
Ska även ringa till fk i morgon och reda upp ett och annat så vi får se vad orken klarar av
Får ta tag i det i morgon eventuellt.
Ska även ringa till fk i morgon och reda upp ett och annat så vi får se vad orken klarar av
patrikke!
Du har köpt din mobil på nätet.
Troligen Pixmania. Då måste du tala franska flytande vid reklamation.
Jag har haft lite trubbel på nätet. Därför har jag bestämt mig för att avsluta
allt sådant.
I takt med sämre tider, så är det nästan "korkat" att handla den vägen. Det blir många konkurser. Tro mig!
Du har köpt din mobil på nätet.
Troligen Pixmania. Då måste du tala franska flytande vid reklamation.
Jag har haft lite trubbel på nätet. Därför har jag bestämt mig för att avsluta
allt sådant.
I takt med sämre tider, så är det nästan "korkat" att handla den vägen. Det blir många konkurser. Tro mig!
Leiake! Du har FEL FEL FEL!!
Jag har köpt den i en fysisk butik.
Jag har köpt den i en fysisk butik.
patrikke!
Då är du en mycket snäll människa som finner dig i denna behandling.
För mig är det ofattbart. Nämn din fysiska butik. Jag lovar dig en ny telefon
inom en vecka om du inte ljuger.
Testa mig. Hoppas det är SIBA.
Då är du en mycket snäll människa som finner dig i denna behandling.
För mig är det ofattbart. Nämn din fysiska butik. Jag lovar dig en ny telefon
inom en vecka om du inte ljuger.
Testa mig. Hoppas det är SIBA.
Nepp, det är inte siba.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem