Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Nu har tyvärr min stationära dator gått hädan,den levde i en dryg månad med nytt nätverkskort så det är väl dags för mig att köpa en ny så jag skulle vilja ha tips om bra datorer...att lämna in den insomnande datorn tror jag inte lönar sig,jag misstänker att det är hårddisken som har lagt av och en ny kostar från 600 kr och uppåt och sen så tillkommer arbetskostnaden så då är jag s...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 75
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Batteriet borta och hårddisken fick jag ut efter lite besvär,köper nytt batteri i morgon för att testa men nu en frågan ang hårddiskar.
Vad är det för skillnad på 2,5´ och 3,5´?..tycker att dom ser likadana ut och jag blev inget klokare när jag kikade på min och försökte få ut vad jag hade men hittade ingen sån uppgift.
Olivia60!

Du pratar om disketter. Inte hårddiskar.

Att döma av ditt bifogade foto på din dator.
Då skall du anmäla den till Antikmagasinet.

Den datorn får du 1 miljon för.
Nä jag pratar inte om disketter..när jag kollar på hårddiskar på både teknikmagasinet och på gubbdagiset så står det såhär:
Hårddisk Western Digital, 3,5" IDE, 7200 rpm, 8 MB cache-minne eller Hårddisk
Samsung, 2,5" IDE, ATA-100, 5400 rpm, 8 MB cache-minne...därför jag undrar vad det är för skillnad på dom när det står 2,5´och 3,5´..och ang bilden så är det INTE min skärm som visas,jag ville bara visa på ett ungefär vad det stod på skärmen när datorn gav upp..jag hittade bilden på nätet och jag har lite modernare skärm än så ,en skärm som bara är några månader gammal..
Annons
Vår dator startade inte häromdagen - eller den fick bara upp en svart bild med "Fujitsu" och lite tjo-text. Visade sig vara fläkten som lossnat och datorn blev varmare än vad den tyckte om. En datakille fixade det på en halvtimme för 300 spänn. Värt varenda krona att få tillbaka festhäftet till bröllopet 2 veckor innan vi ska gifta oss :P - nu blir det säkerhetskopiering ;)
Hittade lite info om 2,5 resp 3,5 :

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/37991-detta-med-att-maeta-harddi
skar-i-tum.html
Tack så mycket bean070,nu blev jag mycket klokare ..då är det alltså en 3,5" som jag har i min stationära..
Känner du ingen som har en gammal hårddisk liggande, så att du kan se om det är den som är felaktig. Det kan ju vara någon annan komponent som lagt av.
Du skulle kunna testa att montera ut den och lite försiktigt knacka den i bordet och därefter se om den hoppar igång, men på egen risk förstås. Jag tror dock som du att det är hårddisken som rasat eftersom du får fram bios på skärmen.
Eftersom det är en gammal dator du har så måste du se till att det är IDE anslutning på en ev. ny hårddisk.
Jag är inne på samma sak som dig PerAsk,att funkar det inte med en annan hårddisk så är det nåt annat fel och då är det väl nån liten komponent som kostar skjortan att fixa ..nätverkskort kan jag byta för det har jag gjort själv..att byta hårddisk verkar inte vara så svårt,inte när man ser hur den är kopplad men problemet kanske kommer sen,när man har satt i en ny och sen ska starta datorn men det blir en senare fråga.
Ev att jag har tillgång till en annan hårddisk men inte förrän efter helgen så jag får ge mig tilll tåls.
bara en undran??

att byta hårddisk, kräver ju att du instalerar om OS-ett
har du skivorna eller , låg de som en image/recovery
på den eventuellt trasiga disken

har du CD/DVD skivorna kan du ju testa om datorn är hel förövrigt,
genom att starta upp datorn via den

har du inte den skivan
kan du ju testa en linux live cd , startar den från den, så vet du med hundra på att hårdisken är trasig
Jag har skivan till operativsystemet så det är inga problem (när jag köpte datorn så följde skivan med,vilket det knappt gör idag)..att starta upp datorn med skivan nu funkar inte,har testat det för jag tänkte att det hade hänt nåt med själva op-systemet och skulle försöka reparera eller installera om på nytt med det funkade inte alls..själva skivan snurrar inte alls,händer inte ett jota. Vet att dagen före datorn dog,när jag skulle starta datorn så tog det en himla tid innan den ens startade upp och kom igång,sen funkade den rätt så okej hela kvällen men dagen efter så var den tvärdöd..kan inte komma på att den segade eller så medans jag hade den igång,jag spelade musik och spelade ett spel,ett spel som jag har haft installerat på datorn i en massa år,så jag spelade inte ens online så nåt virus kan jag inte ha fått som har gjort att datorn dog.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem