Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ny dator

Ny dator

Nu har tyvärr min stationära dator gått hädan,den levde i en dryg månad med nytt nätverkskort så det är väl dags för mig att köpa en ny så jag skulle vilja ha tips om bra datorer...att lämna in den insomnande datorn tror jag inte lönar sig,jag misstänker att det är hårddisken som har lagt av och en ny kostar från 600 kr och uppåt och sen så tillkommer arbetskostnaden så då är jag s...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 75
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

det här är som att räkna kulor i en kulram
1 du hörde pipet
2 du kommer in i bios
3 du skall starta från något , som står i bios ????????

det är sen bootordningen som du ställer om du vill boota från en cd.
eftersom cd måste vara först om du skall lyckas boota från den.

bootar från regeln i bios

på hårdisken ,
1 skall den läsa bootsektorn
2 och sen läsa in OS
Nä nåt sånt står det inte på nån av flikarna,kollade precis..ja det var ju det jag misstänkte,att hårddisken har pajjat...blir till att köpa en ny dator då och ta det säkra före det osäkra,för att lämna in en dator som är 6 år gör jag inte,då blir det nog billigare i längden att köpa en ny..men en fråga och nån har säkert svarat på nån sån också..om jag nu mot förmodan skulle köpa en ny hårddisk,att sätta in den är ju inga problem,har ju skivan med XP,en laglig sådan..måste man in i bios då,om man ska installera en ny hårddisk?..vet ju att man inte ska vara därinne och fippla om man inte vet vad man gör.
ja du måste in där för att ställa boot till cd media
om det inte redan står i det läget, och du missade rätt F knapp
om bios är sådant
Annons
Ja då ska man ju kunna det eller känna nån som kan sånt där..nä då blir det en ny dator för det blir nog billigast i längden ändå för jag är rädd att en lagad dator bara fortsätter att strula och att lämna in datorer för lagning eller rep är ju inte det billigaste precis..dom som har levererat min dator,köpte den via jobbet,dom tar 450 kr/timme för hembesök men då är det väl om man har problem med uppkoppling och såna lättare saker.
om jag fatta det rätt så är det två saker du behöver göra med din gamla dator
1 köpa ny disk
2 byta backupbatteriet

om du skall få så lite problem som möjligt med den. och hålla tummarna.

alternativ om du nu endå är ute efter att bara testa , boota upp via cd-n och försöka instalera om datorns os, eller bar gå i kommandläge.
kommer du dit fungerar resten av datorn utom hårdisken
Att installera om operativsystemet funkar inte för själva cd-spelaren snurrar inte,den la av samtidigt som datorn gav upp och jag testade nu igen också men den är stendöd..får upp luckan så att jag kan sätta in skivan men sen blir det inte så mycket mera...den lyser men slocknar efter en liten stund.
symtomen som du nämner är identiska med att
bios inte känner av hårdisken, då kommer den inte att hitta cd heller, det brukar vara en fingervisning
eftersom som jag sa dator kör efter kulramsprincipen
den tar en sak itaget vid uppstart.

har ni en ny disk eller bättre begagnad som ni vill testa med , är ju det inte fel
men ni måste i alla fall ändra i bios bootordningen för att instalera OSet från skivan
Bara att se sig om efter en ny dator och skrota den gamla,det är det enda jag kommer att göra nu..får fixa en fin begravning åt den på återvinningen

Jag får tacka för alla förslag som jag trots allt fick.

Tänkt att ni orkar lägga ner ap-tid på detta när Olivia60 kan skaffa en MacBook som bara är att köra. Tråden startade kl 10:01 och nu är den 21:47.
I min värld sannslöst
Olivia60 kommer nog att köra med Windows i fortsättningen också..så de så!..och sen så vill jag ha en stationär dator

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem