Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Våldtäktsmän

Våldtäktsmän

eftersom tråden *våldtäktsmän* RADERADES?
tas det upp igen.
det har ökat. kvinnor och barn är rädda, arga, förtvivlade över
att detta sker,
tydligt är också mäns oförmåga att hindra det
Vi måste skydda oss från överfall, slåss för rätten att gå ut fredade!
era mammor är rädda!
era döttrar är rädda!
era fruar, flickvänner är rädda!
min syster, mina vänner. ALLA kvinnor jag känner tycker mer och mer illa om män.
istället tycks män skydda varandra.

http://www.aftonbladet.se/
Antal svar på detta inlägg: 101
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa »

Hmm, ja jag förstår. Jag vill gärna se mej själv som en av dessa *kämpar*, men kanske lurar jag mej själv? Kanske är jag redan blind? ("Den som inte känner lukten av detta samhälles stinkande ruttenhet, har ruttenheten redan i sin egen näsa"). Faktum är att jag tror att vi alla, män som kvinnor, är *offer* för samhällets "genomsyrade syn" på kvinnan som offer eller hora. Men det är därför också vår skyldighet att försöka åstadkomma en förändring.
@Zitech: Ja, det är ett sätt på vilket män skyddar varandra. Men jag har också på senare tid märkt att många män har svårt att ta kritik. De känner sig kränkta när man så mycket som nämner ord som jämställdhet och respekt och de tycks ha svårt att tala om detta (kanske känner de sig oskyldigt utpekade?). Men så länge vi män som inte finner oss i orättvisorna inte vågar diskutera dessa sinsemellan, så fortsätter vi att acceptera dom.
Hej!!
Jag förstår inte att frågan om sexuella övergrepp och våldtäkter orsakar så många övertoner. Det verkar som om den berättigade upprördheten över kvinnors utsatthet medför att argumenten i bland brister något i logik.

För det första: ansvaret för övergreppen vilar på dem som utför dem. Inte på män i allmänhet. Jag (som är man) har ingen som helst möjlighet att påverka dem som begår överfallsvåldtäkter i stan. Skulle jag se någon angripa en kvinna skulle jag omedelbart ingripa, fysiskt om jag kunde, annars genom att slå larm och förfölja efter att ha hjälpt den som blev utsatt. Självklarheter.

Jag är för hårda straff för våldtäkter enligt den klassiska definitionen. Samhället är ansvarigt för att kvinnor går säkra för våldtäktsmän. Nermonteringen av polisväsendet är skandalös. Jag har nyligen besökt Sydkorea och tidigare Japan där kvinnor går säkra mitt i natten och där det finns polisstationer i varje kvarter (nästan).

Allt snack om att män som grupp är ansvariga och om en sk könsmaktsordning är ovetenskapligt svammel. Många kvinnor och även många män tror att det finns något sånt därför att påståendet upprepas i oändlighet. Det är dock inte definierat på ett intellektuellt hederligt sätt.

Fixeringen vid männens gruppansvar (och påståendet i öppningen av dena tråd om att män skyddar varandra) är tragisk eftersom den motverkar sitt syfte. Man arbetar med fel spår: istället för att lösa frågan genom att inrikta sig på våldtäktsförövarna pucklar man på män som grupp. Verkningslöst.

En annan förvirring gäller rättssäkerheten vid domar som gäller sexuella övergrepp. Upprördheten är så stor att många släpper kraven på rättssäkerhet. Vi ser det i tidigare inlägg i denna tråd. Domar fälls baserade på påståenden utan annan bevisning. Det är därför som avslöjande TV-magasin vad dom nu heter titt som tätt avslöjar att män har blivit oskyldigt dömda. Hela tiden bankar extremfeministiska opinionsbildare (som tex en professor i straffrätt i Stockholm) för att sänka beviströskeln och dessutom för att ändra definitionerna av brotten så att lindrigare och lindriga övergrepp definieras som våldtäkt. En 17-åring som har frivilligt sex med en 14 åring - dvs där båda är överens - löper risk att dömas för våldtäkt.

Situationen för kvinnor i Stockholm just nu (det förefaller verkligen som om det just nu pågår en mängd överfallsvåldtäkter i Stockholms innerstad) är totalt oacceptabel. Hårda straff för dem som begår övergreppen - utvisning självklart om de inte är svenska medborgare - är svaret PLUS en markant ökad närvaro av poliser i stan. Dessutom kan jag tänka mig att kvinnor ska ha rätt till säker transport under kritiska delar av dygnet ocm det skulle gå att lösa rent tekniskt eller finansiellt.
Annons
ramon

bra skrivet!!
naturligtvis ska inte ALLA män känna skuggan av vad ett fåtal rötägg gör.
mycket bra skrivet!

mvh//*ramon rockar*
Jag ser min inte som en i den "gruppen" män som m0zQit0z kvinnliga vänner avskyr,hatar,föraktar, är rädda för eller vad de nu är/gör.

"naturligtvis ska inte ALLA män känna skuggan av vad ett fåtal rötägg gör." Nej verkligen inte!
Försök få dina kvinnliga vänner att tänka likadant.

Jag jobbar med ungdomar och tolererar inget språk som är nedvärdernade mot kvinnan. Om någon kille uttalar orde H, F el. S , tar jag dem åt sidan och förklarar hårt men rättvist verbalt hur man ska bete sig i samhället.
Men jag ser många vuxna, både män och kvinnor, som blundar när de hör el. ser nervärdernade händelser.
Tex i skolan och i hemmet.
Vissa föräldrar verkar tom accepterar ordvalen
Tanke föder handling=konsikvenser
dock uteblir konsikvenser många ggr

Det värsta är att jag ser tjejer som använder orden själva till varandra vilket då gör det ligitimt hos ungdomar.

Äh nu har jag inget mer att säga om detta. Är mer för handling än för prat.


Joh 12:47
Hej!

Jag förstår inte hur en del kan göra så här men Aftonbladet förklarade en del!

Se länk:

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,723209,00.html
Jag har hörrt någonstans att antalet våldtäkter vare sig har ökat eller minskat, utan att det istället är antalet polisanmälda fall som har ökat.
Jag minns tyvärr ej källan till statistiken, Jag återkommer om jag hittar den. Det är möjligt att den är helt felaktig. Det var bara något som jag fick på minnet när jag såg tråden.
Fajjer:

Det är möjligt att du har rätt men hur som helst MÅSTE vi ha flera poliser som kan lösa fallen omedelbart!

Och jag är beredd att betala mera i skatt för att vi ska få balans i samhället mellan lösta brott och vad det kostar..

Tyvärr kostar ju samhällets resurser var sig vi vill eller inte och någon måste ju betala i stället för att bara gnälla...

Och borgarna gör det INTE!
Problemet är att vi har Europas och kanske Världens näst högsta skatter och det INTE hjälper!

Var är pengarna???

Vad är det som händer???

Hmm..

Jag citerar:

1 - "ALLA kvinnor jag känner tycker mer och mer illa om män.".

Kommentar är överflödig.

2 - "Tyvärr kostar ju samhällets resurser var sig vi vill eller inte och någon måste ju betala i stället för att bara gnälla...

Och borgarna gör det INTE!"

Vad har borgarna med detta att göra? Bubben, det är dags att du realiserar att sossarna har styrt Sverige i ett sekel med mycket litet borgerligt inflytande. Det är inskränkt och verklighetsfrämmande att skylla samhällets problem på borgarna.

Ramon:

Risken att 17 åringen fälls till ansvar i ditt scenario är helt obefintlig, har du ens läst förarbetena till den nya sexualbrottslagen?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem