Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Borde vi inte sätta åt dessa?

Borde vi inte sätta åt dessa?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,737474,00.html
Ja ni som säger att arbetslösa har det svårt och ofta blir anklagade för att vara slöa och inte söka jobb. Här är enldening till att folk tycker så. Borde man då inte göra något åt dessa som att tvinga dem ta första ledig jobb eller bli av med ersättningen? Jo det finns jobb, McDonalds brukar alltid ha plats.
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

vi kan nog gott säga att det finns fler arbetslösa som vill jobba än de som inte vill det.

just nu frodas chablon och klichee snacket fullt ut här på Forumet
Tycker att ni skall komma ned på Jorden och sluta att sväva ut.
Det finns ingen anledning att bre på överhuvud taget.

Att bli arbetslös eller vara det är inget som man väljer frivilligt.
det är företagen som tar dessa beslut.
Och det är företagen som anställer ny personal.
Göcke, ibland kanske man vill ställa saker på sin spets och ta fram alla fördomar, så att man kanske kan sticka hål på dem. Om du inte gillar tonen kan du ju alltid ta bort tråden som du brukar. Jag chansar t.ex på att det här inlägget kommer får vara kvar i hmm... 3 minuter.
Wicked
det beror snarare på vad ni skriver i fortsättningen.
och det är ju dumt att utmana ödet.

Men arbetslösheten är aldeles för kompex för att enbart skylla på de som går arbetslösa.

Ni kan ju fråga någon som har jobbat i 40 år och varit med om
3-4 permiteringar och kanske 3 omskolningar
Eller den nybakade civilingenjören som inte får jobb inte ens hos någon av de otaliga städfirmor som finns.

Tycker inte vi behöver fler chabloner.
Det räcker med att ta tag i de problem som dessa skapar.
Annons
När jag sökt arbete som jag är överkvalificerad för önskade de mig lycka till för det kommer säkert gå bra att hitta nåt med den gedigna utbildning och erfarenhet jag har. De vill inte anställa nån som de är rädda skall söka sig vidare.
Det kostar pengar att rekrytera.
Diskussionen är ju helt vriden. Läget är sådant att det finns fler arbetslösa än lediga jobb så det spelar inte så stor roll vad den enskilde vill eller inte vill. DET FINNS HELT ENKELT FÖR FÅ JOBB!!
Personligen så har jag inte sökt ett endaste jobb utanför mitt eget län. Om de inte har folk med min kompetens i t.ex. Stockholm så törs jag påstå att kungariket ligger ordentligt risigt till. Jag sitter då sannerligen inte inne med någon specielkompetens som folk skriker efter i andra landsändar, och varför skall jag börja konkurera med arbetslösa i andra län? Skall de söka jobb här i mitt län? Vi kan ju kanske byta hus med varandra, men varför?
Men som sagt var, diskussionen är meningslös. DET FINNS FÖR FÅ JOBB!!!! De som klagar på arbetslösa är förmodligen missnöjda med sin egen lott här i livet och vill ha någon att hacka på.
Bubben:

Din intelligens går inte att undervärdera, var inte så blygsam.

Nej, jag tycker inte att:

invandrare skall kastas ut,

arbetslösa skall sättas i läger,

gamla inte skall ha nått,

de handikappade skall jobba i sweatshops,

rökare inte skall ha sjukvård,

alla bidrag borde tas bort,

brottslingar skall avrättas.

_-_

Har jag förtydligat mig nu?

Självklart har jag ingenting emot arbetslösa och jag påstår inte att alla arbetslösa är drönare som hellre ligger på sofflocket än söker jobb.
Men de arbetslösa som kämpar för ett jobb och söker 100 jobb i veckan och tar allt som finns och är beredda att flytta 100 mil för ett bra jobb utgör ju inget problem i samhället, det rör sig ju om otroligt arbetsvilliga människor som böjer sig baklänges för att kunna vara en tillgång för samhället.
Men blanda inte ihop äpplen och bananer, det finns gott om människor som inte passar in på den beskrivningen, det finns gott om människor som inte ens tycker att det är något val mellan A-kassa och jobb på McD.
Senast för en vecka sen var jag och några "kompisar" på McD och blev betjänade av en man som såg ut att vara i 45-års åldern, när vi satt och åt så gjorde sig mina korkade vänner sig lustiga över hur pinsam han var som jobbade på McD i hans ålder. Jag blev oerhört irriterad och påtalade att de var idioter och att han var en hjälte i mina ögon av alla uppenbara anledningar, de fick dåligt samvete.

Jag vill understryka att jag använder arbete på McD som exempel på okvalificerat arbete i gemen, jag har ingenting emot verken McD som företag eller deras anställda. Tvärtom tycker jag att McD är en utmärkt kedja med en produkt som många gånger passar sitt tillfälle. De anställda är vanligen föredömen i en servicesektor som i Sverige så ofta lider av slapp attityd.
Att det ,nästan, alltid några som ska börja bråka och kasta skit på varann??
inte konstigt att samhället ser ut som det gör när man inte ens kan skriva i ett forum utan att det spårar ur in några trådar.

För se vem som tar åt sig, om någon tar åt sig alltså.

Det där med arbetslöshet och icke arbetsvilliga
vad ska vi som jobbar göra åt det?
Vad ska regeringen göra?

Om ni inte visste så blir man av med Akassan om man inte söker jobb.
Själv är jag timanställd på 3företag och jobbar ibland mer än en heltidare sammanlagt. Inte så himla skoj men för att inte få AMS i arslet och hotbrev, för de hotar med att säga upp akassan om jag inte kontaktar dem. Vilket jag gör 1gång i månden och DE vet vad jag gör. Fast de är så inkompitenta så de pratar inte med varann så jag får upprepa samma sak om å om igen till nya personer hela tiden.
Avskaffa AMS !! eller låt oss de arbetslösa ta över för de vet vad som bör göras.
Å där spårade jag ur ^^
ää jag drar ;)
Hej!

Los Lovos:

Jag vet vad du menar men allt är inte alltid så enkelt att förklara..

Visst är det bra att en del söker jobb 24 timmar om dygnet och tar precis vad som helst..medans andra gett upp eller inte kan på grund av att lönen är för låg, dom får flytta..mm.mm.mm.mm.

Det finns faktiskt många människor som blir så deprimerade när dom blir uppsagda att dom tar sina liv..

Sedan är det faktiskt inte så längre som på 70-80 talet att någon kan hur som helst längre sitta och rulla tummarna och bara håva in pengar från staten..

Invandrare är också tvingade att antingen utbilda sig i språk eller annat eller söka jobb annars ryker faktiskt ersättningen precis som det skulle göra för svenskarna..eller vem som helst..

Visst finns det rötägg men som dom bäddar får dom ligga..då blir dom hemlösa ganska fort..

Sen finns det ju fuskare osv osv osv...men ska dom som sköter sig dra alla över en kam?

Jag tycker iallafall inte man ska generalisera innan man vet exakt vad dittan och dattan beror på..

Hej!

För skojs skull kollade jag antalet jobb på Gotland idag som nu aftonbladet tagit upp!

Det fanns hela 32 lediga jobb..bland hur många arbetslösa?

Och vem eller vad säger att dom arbetslösa har utbildning till nedanstående jobb som länken hänvisar till???

Men dom kanske ska söka dom iallafall???

http://platsbanken.ams.se/region/170000/800000,1.html
Los Lovos.
Om det ändå fanns 100 att söka i veckan. Eller två.

Tycker att du skall gå in på platsbanken under två månader och kolla hur många jobb du kan söka.

Jag fick häromdagen besked på ett av jobben jag sökt att rekryteringen tyvärr drar ut på tiden då det var 750 sökanden på detta jobb.

DET FINNS INTE TILLRÄCKLIGT MED JOBB.

Slå inte på dm som redan liggger.

Klaga på företagsledningar som skär ner på personal för att göra fina siffror så att bonusar till chefer och utdelning till aktieägare ökar.
Som skiter i om det skada företag och personal.
Outsourcing är så populärt...

Kortsiktigt tänkande av chefer. Går det åt helvete får de fallskärm. De har redan sett om sitt hus. Sen byter de företag och leker med nåt annat.



Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem