Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Borde vi inte sätta åt dessa?

Borde vi inte sätta åt dessa?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,737474,00.html
Ja ni som säger att arbetslösa har det svårt och ofta blir anklagade för att vara slöa och inte söka jobb. Här är enldening till att folk tycker så. Borde man då inte göra något åt dessa som att tvinga dem ta första ledig jobb eller bli av med ersättningen? Jo det finns jobb, McDonalds brukar alltid ha plats.
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Bubben:

Jag förklarade just i mitt förra inlägg att de som är duktiga inte är någon måltavla eftersom de inte är något problem. De är inte dessa människor jag generaliserar om eller tycker borde skärpa sig, det är de som medvetet eller av lathet skiter i allt.
Det framgår av ditt svar att du inte förstod analogin med äpplen och bananer, antingen låtsas du för att få chansen att bråka lite i ett forum, eller så läser du slarvigt.


Kat:

I hela ditt inlägg skyller du på andra. Sluta räkna med att någon annan skall fixa biffen, om inte AMS kan hjälpa dig så får du hjälpa dig själv, sådant är alltid upp till var och en.
Det finns fler kreativa sätt att söka jobb än att sitta och surfa på platsbanken, de flesta jobb hamnar ju inte ens där.

Jag verken slår eller sparkar på de som ligger, men jag säger åt alla "hjälp mig" typer att de ska/bör hjälpa sig själva - för deras egen skull.
Personligen så tycker jag att folk skall vara lite mer restrektiva med att söka jobb. Jag gick på en sådan där jobbsökarkurs där ledarna, eller caocherna (Stavas det så) som de kallade sig själva uttryckte sig ungefär som LL. Allt var vårt eget fel, och det fanns hur mycket jobb som helst. Gud vad pepped man blev...
Nedtryckt i skorna är en bättre beskrivning.
Där uppmanades vi att söka minst 10 jobb i veckan, och det kan ju vem som helst räkna ut att man ganska snabbt var ute och sökte jobb som man inte var kvalifecerad för. Men jodå vi skulle söka allt, helst ljuga lite om våra kunskaper också.
Tänk om jag fått ett av de där jobben. Vem hade jag lurat då? Arbetgivaren, och inte minst mig själv. Och kan någon tänka sig vad en ensamföretagare gör när han/hon dränks i 700 ansökningar? Jag säger det igen. Sluta klaga på oss arbetslösa. DET FINNS INTE JOBB SÅ DET RÄCKER!!! är det så svårt att fatta? Det måste ju vara något fel på fattningsförmågan om man tror att så många går arbetslösa bara p.g.a. någon slö nyck. Snacka om person angrepp. En annan blir tagen i örat hela tiden, men sådan där skit får man skriva.
batting

tror dom stackars coacherna är tvingade till att peppa folk,
det får dom lön för.
allt handlar om att *få* folk göra saker hit och dit för pengar.
hela samhället har förvandlats till olika reklamskyltar.
den enda reklamskylten som inte lockar är arbetsförmedlingen.
personligen kallar jag dom:
gestapoförmedlingen.
det är bara uniformerna och batongerna som saknas.
Annons
kunde inte låta bli att hoppa in...
ville bara säga: Arbetslösa TAR inga jobb..dom FÅR jobb..om dom har tur...
Är trött på att höra att man ska TA vilket jobb som helst...det är faktiskt arbetsgivarens marknad..vad Los Lovos än säger..sry LL
Bäste Los Lovos
Först tänkte jag, att du är bra naiv du.
Att du troligtvis är dåligt insatt i problemet för antingen så har du inte varit arbetslös de senaste åren eller så sitter du inne med en kompetens som arbetsmarknaden skriker efter.

Det är så typiskt resonemang, jag har hört det när folk på fester, sitter och snackar. Folk som verkligen vet hur det är…
Det intressanta är att de som är arbetslösa säger en sak och de som har arbeten tvärtemot.
Man kan ju undra vilka som är mest insatta.

Hade det varit för ett tiotal år sen hade jag resonerat som du för då var läget lite annorlunda på arbetsmarknaden.

Vad har du för erfarenheter när det gäller detta?

Ja, nu var jag så där negativ som vi arbetslösa (eller arbetsslöa du kanske hellre vill kalla oss?) är i dessa dagar.

Nä, därför skall jag vara positiv. Ja, när jag tänker efter är det ju faktiskt du som är lösningen på mitt problem.

Du sitter ju faktiskt inne med info som du skulle kunna sälja dyrt i dessa dagar!!!

Inte bara arbetslösa, nej, politikerna vill ju veta.

Du är mitt hopp, mitt ljus i mörkret! Äntligen skall jag slippa att sitta hemma och tappa modet. Äntligen skall jag komma ut och få jobba, träffa folk, utvecklas och göra rätt för mig. Ja, att jag skall få en riktig lön igen. Slippa låna, slippa må dåligt för att det inte går ihop ekonomiskt längre. Underbart!

Och du har rätt, jag tittar inte bara i Platsbanken. När jag kollar alla sajter med jobb. Jag är anmäld till rekryteringsföretag, jag har hjälp av Trygghetsrådet som givit mig tre yrkesutbildningar och som även ger jobbtips som inte utannonserats, jag är med i nätverk för ”att få rätt kontakter”, jag har kontaktat företag som INTE söker folk och presenterat mig, så att det vet, om det blir aktuellt så finns jag. Och så har jag sagt till företag som jag sökt hos, men inte blivit anställd av, att jag gärna hoppar in tillfälligt.
Pratar med vänner och bekanta.

Sen kollar jag i fler städer än där jag bor. Jag räknar med att pendla.

Jag söker jobb som jag är överkvalificerad för, kvalificerad för och underkvalificerad för. Det sistnämnda känns olustigt, men det är på inrådan av AMS.
(Det är ju tidskrävande och kostsamt att rekrytera.)

Jag har säkert missat nåt nu. Men det gör inget, för jag är så otroligt förväntansfull över vad du har för lösning på mitt problem. Äntligen kan jag se framemot nåt nu.

För det är väl inte så att du bara är en snackepelle?
Los Lovos:
Du skrev:
"Det finns fler kreativa sätt att söka jobb än att sitta och surfa på platsbanken, de flesta jobb hamnar ju inte ens där."

Så kom igen nu ös på bara!!! *S
Hej alla!

Är det någon som lärt sig att kritiskt granska källor här?

Är Aftonbladet en tillförlitlig källa?

Svar: nej!

Lär er tänka själva, svälj inte all dynga (kvälls-) tidningarna skriver. De är ute efter att sälja lösnummer!

Tänk!!! Använd hjärnan!

J-a fullblodsidioter!
Kat:

Du verkar ha täckt in de flesta områden själv, jag har aldrig sagt att jag har en patentlösning. En dag sitter jag säkert arbetslös själv och har stora problem. Jag har ingen aning om vad du har för utbildning eller arbetslivserfarenhet så det är ganska omöjligt att veta vilka chanser du har.
Allt jag vet är att här i Stockholm så är det inte så hemskt svårt att få jobb. Hur det ser ut i riket i övrigt är jag inte bekant med i någon nämnvärd utsträckning.
En del människor frilansar ju när de är mellan jobb, och en del blir politiker helt enkelt

Jag ber om ursäkt om jag har trampat på någon tå, det är inte min mening att klaga på duktiga människor som gör allt du kan, men du kan inte förneka att det finns en hel del människor som inte verkar bry sig så mycket?
LL: Jag skulle önska att det var fler som inte brydde sig. DET FINNS INTE JOBB TILL ALLA! Hela diskussionen är meningslös, och bygger bara på att vissa vill höja sig över andra.

LL:
Det finns rötägg ÖVERALLT i samhället. Men man kan inte dra alla arbetlösa över en kam.

Och nej, jag bor inte i Stockholm. Där det tydligen svämmar över av jobb. Måste vara underbart att bo i en stad utan arbetslösa.

Sverige är rätt så stort, välkommen ut i landet. Själv bor jag i Göteborg.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem