Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Bygga Egen Hemsida - Från A till Ö

Jag tänkte mig att försöka göra en "riktig" hemsida...problemet är att min erfarenhet av detta är högst begränsad.
Har bara gjort sidor med Webb baserade verktyg och färdiga mallar att följa.
Önskar nu lite tips om hur jag ska gå tillväga, vilket webeditor program som är lättast mm.
Då jag inte kan ett skvatt om html så måste det vara WYSIWYG.

Väl jag vet vilket program som är lättast att bygga hemsidan i kommer säkert frågan att vidareutvecklas.
/ Breeze
Antal svar på detta inlägg: 99
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Breeze, så sant så , alla blir fartblinda i sin egen sfär.
men det mest elementära i datorer trodde man ju att alla under 65 redan hade , men där ser man att så är ju inte fallet.

Du kan ju skapa en underkatalog på din hemsida och gå till den
utan att ha en startfil i den typ index.htm eller vad som profilen säger. lägga en bildfil där, så ser du vad som händer när du går dit

webservern har du redan på telia. länken dit du har hänvisat till här ovan
Kanske jag aldrig tänkt på det där med små bokstäver och korta namn då jag inte hållt på med datorer privat mer än några år och då har jag alltid köpt det nyaste man kunde hitta...första datorn jag började "leka" med var förvisso med Win98, men tror att XP var precis nysläppt då och man var väl lite skeptisk...

I varje fall...stora bokstäver, åäö&!() tecken, mellanslag osv har aldrig tidigare ställt till med bekymmer för mig, men så har jag ju inte fixat med grejor på nätet heller, mer än laddat ner spelmoddar, bilder, osv. Privat var mest bara foto´s och sånt

Före det hade jag bara ett Bokföringsprogram till firman och kunde nätt och jämt sätta i en CD och spela upp den.

Kanske vi ska döpa om tråden till:
Bygga egen Hemsida - For Dummies
/Breeze
Downloads...njae, vet inte riktigt om jag uttryckte mig rätt då när du föreslår en mapp bara.

Så här är det. Älskar BF2, och grabben med. Jag har dammsugit internet på allt vad mods och nya kartor heter, och då i synnerhet Singleplayerkartor, som kan vara lite svårare att hitta.

Nu vill vi på den här hemsidan kunna erbjuda att ladda ner några av de här gratis, fria kartorna med ett enkelt klick på en knapp. Precis som man kan på de siter som jag hittat de här kartorna.

Krävs något speciellt program som en egen Webserver eller ftp server som styr de här nedladdningarna, eller kan man med bara en knapp i WebbEditorerna sätta "action" till att tillåta ladda ner från min plats på nätet.
Nu är min plats inte mer än på 10 Mb/st, men kan jag bli någorlunda hyfsat kunnig på det här så köper jag en domän och utrymme nog att klara hysa de här filerna...verkar ju inte vara alltför dyrt, har jag sett.
Annons
tillhandahåller ditt webhotell en ftpserver så underlättar det ju
alternativt att du länkar dit där du själv har hittat dem

ett sätt att ladda hem en zipad fil är detta
<a href="http://www.min_sida1.se/~dddd/filarkiv/packadfil.zip">Downloa
d Packad file</a>

eller byt ut http med ftp om det är en sådan server du har tillgång till. OBS! http länken är bara bluff så sök den inte.
Nä Du göcke...visst kom jag in på www.min_sida1.se och herrejösses vicken sida...jag tappar hakan, göcke !
Inget alls för Barnen...tur att dom inte var här !

Nej, skämt åsido...kikar på länken, tror redan jag vet hur tankegången är, men får testa i praktiken först..

Mvh / Breeze

RED:
sorry! att man aldrig lär sig att kolla sina egna länkar.

Jag har ändrat både din och min nu.
mvh / göcke
Hallå Breeze.
Jag kollade din sida ang Lisa, och eftersom jag sitter med vanlig modemuppkoppling, så måste jag påpeka att den är oerhört trögladdad.
Det här beror på att de bilder du har lagt upp är så stora och att du inte har modifierat dem för webben.

Jag valde att spara ned den lilla bilden på Lisa i kjol och såg att den låg på 352 kb och 1500x1800 pixlar, dvs 64 x 53 cm. Du har alltså bara dragit ihop den till en liten bild, och inte förminskat bilden något innan.

Jag skulle rekomendera dig att göra den lilla "tumnagelbilden" i stl 3x4cm eller liknande. Den blir då bara ca 2 kb stor. Sedan om du vill ha möjlighet att ladda ned originalbilden så länkar du den lilla bilden till den stora.

Normalt sett så berhöver du inte så stora bilder till hemsidan, utan kanske bara göra den 10 cm hög. Den blir då 190kb. Om du sedan via något bildbehandlingsprogram använder funktionen "spara för webben" och därmed ändrar upplösningen så blir slutligen 16 kb stor i stl 237x287pixlar.
PerAsk...
Inte modifierade..?..dom var över 4-5 Mb/st i original !
Krympta så gott det går i ACDSee...jag får dom inte mindre !

Känner Du till något program där jag kan krympa dom ännu effektivare så tacksam för tips....hmmm, kom att tänka på att jag har inte gjort en "resize" ret pixelmässigt...dom är rätt stora som Du skrev. Ska fixa det vid första bästa tillfälle !

Jag tackar för tipsen ang tumnaglar och länka till originalbilderna, men hur gör jag det? Ska jag ladda upp originalen på Imageshack eller nåt liknande, lägga dom på min server kanske men inte direkt använda dom på sidan ? Får grunna lite på det...

Ang laddningstid förstår jag dig...det blir ett par Mb totalt ju. Själv märker man inte det...sitter med ett 24 Mb ADSL2
Har förresten ändrat lite på Kalles adress så att den stämmer med nuvarande normer.
http://web.telia.com/~u49508961/index.html
Ser Du Göcke...inga stora bokstäver..man lär sig

Nytt problem...gick och skaffade en subdomän till sidorna...ni kommer till Kalles sida även med: http://www.carls.webb.se
Sidan laddas, bilderna är OK, intern navigation helt OK men genom subdomänen slutar plötsligt alla länkar att fungera ??
Fick ett råd att mixtra med HTML koden, men det hjälpte inget.
Har nån stött på det här...

Det är annars ett tips...gratis subdomäner kan ni få på
http://www.webb.se Det finns ett antal olika att välja mellan och hur lätt som helst att få till att fungera.

Tackar hjärtligast, PerAsk...har fått lite nya ideer i skallen och ska se om jag inte kan fixa så laddningstiderna kortas ner rejält.
/Breeze
Nu börjar man få lite ordning på det där med hemsida. Bilder är krympta till en bråkdel av sitt ursprung, nedladdningar fungerar, har klurat ut det där med FTP klienter...visserligen har man MYCKET kvar att prova på, nya problem som dyker upp att klura ut...så man är fortfarande bara en amatör.

För alla intresserade i samma situation...viljan finns men kunskaperna tryter...har jag börjat bygga upp en ny sida där jag delar med mig av mina erfarenheter och nyvunna kunskaper.
(På Googles nya hemside service - gratis och man får en ganska stor plats)

Allt är skrivet så att även den som är en fullkomlig novis, liksom jag var, ska kunna skapa sin egen hemsida. Den är ett pågående, fortlöpande projekt och fylls på med lite mer innehåll praktiskt taget varje dag.
Hoppas att min insats ska hjälpa någon annan lika mycket som jag fick hjälp här på IS....Tack, allihop !
Och här är adressen till sidan: http://webbsidebyggaren.googlepages.com/

/ Breeze
Nu slutar jag med att knasa till Wilmas tråd om hemsida...fortsätter med mina egna ämnen här istället.

svenkalle....nu har jag varit inne och ändrat det där med länkarna på webbsidebyggarsidan.
För att få med allt om statiska och dynamiska länkar har jag skrivit exempel på båda typerna, men rekommenderat den dynamiska, vilken efter lite grunnande har många fördelar jämfört med den statiska.

Rob...jag tackar för din input om korrekt terminologi och hoppas även framöver på små gästspel när vi amatörer pratar om saker som vi inte kan så mycket om. Vi kan ju bara bli bättre med tiden...

Kommer att återkomma med bekymret om de externa statiska länkarna som slutar fungera om man går till sidan genom en subdomän. Ska bara samla lite info att visa innan jag fördjupar mig.

Hoppas även det problemet kommer att lösa sig...och självklart kommer även det att vidarebefodras till Webbsidebyggarsidan så fler kan dra nytta av det.
//Breeze

Sida:
« 8 9 10


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem